Nokia - onko pahin ohi?

Julkaistu:

Nokian kurssinotkahdus on pikkuhiljaa oikenemassa ja markkinaosuuskin toipuu hieman. Kansallinen ylpeytemme on taas kunnossa ja juna puksuttaa...

Nokia on ennen selvinnyt kriiseistään sankari-insinöörin avulla. Yritys on rehellisesti analysoinut tilanteen, tunnustanut ongelmat ja lähettänyt sankarin korjaamaan tilanteen. Toistaiseksi malli on toiminut, mutta nyt ollaan sellaisten rakenteellisten muutosten äärellä, että uudet lääkkeet ovat tarpeen.

Pitkän tähtäimen ennuste on pelottava, sillä iso uhka ei ole läppäkännyköiden puute tai edes Ningbo Birdin esiinmarssi Kiinassa - näistä kyllä selvitään. Pitkällä tähtäimellä Nokian (ja muidenkin suurien kännykkävalmistajien) on pystyttävä vastaamaan haasteisiin uusilta tahoilta markkinoiden arvoketjun muuttuessa.

Todelliset uhkat

On pieni ihme, jos pc-yritysmarkkinoita rautaisesti hallitseva Dell ei seuraavan vuoden-puolentoista vuoden aikana ala myydä omalla nimellään kännyköitä. Dellillä on tehokas logistiikkakone ja tiukka ote yrityskentän asiakasrajapinnasta - paljon tiukempi kuin esim. Nokialla.

Kun Dellin myyjä tekee vuosisopimuksia asiakkaan kanssa, on ostajan helppo panna rasti ruutuun myös kännyköiden kohdalle ja ostaa myös kännykät tätä kautta. Dell ei itse tee kännyköitään, mutta toisaalta Nokiakaan ei pysty toimittamaan niitä Dellille kilpailukykyiseen hintaan oman katetavoitteensa ja kustannusrakenteensa takia - tämä bisnes on siis pois Nokialta.

USA:n kuluttajamarkkinassa tapahtuu huimia muutoksia, jos (kun) tiukka sidos liittymä- ja kännykkäkaupan välillä katkeaa. Kauppajätti Wal-Mart hallitsee kahdeksaa prosenttia USA:n vähittäiskaupasta ja tavoittaa punaniskakansan, jossa on lähivuosina jenkkimarkkinoiden suurin kasvupotentiaali.

Kun Wal-Mart alkaa kännyköiden volyymimyynnin omalla brändillään tai valitsemansa massatuottajan kanssa, perinteiset pelaajat ovat ihmeissään USA:n massamarkkinoilla.

Kännykkädesigniä apteekin hyllyltä

Markkinoiden yläpäässä on taas vaikea nähdä massabrändien jatkavan ylivaltaansa. Kun valmiin kännykkädesignin saa kuin apteekin hyllyltä, mikään ei estä Dioria, Chanelia ja muita muotitaloja laajentamasta repertuaariaan tähän suuntaan - onhan kännykkä pian samanlainen asuste kuin laukku tai kaulahuivi konsanaan.

Kun muotimaailma tulee mukaan kännykkäkisaan, perinteisillä insinööribrändeillä on designaamista kerrassaan (eikä Vertu ole oikea ratkaisu tähän).

Näitä uhkia vasten on vaikea nähdä Nokian säilyttävän jatkossa edes 30 prosentin markkinaosuutta puhumattakaan virallisena tavoitteena kummittelevasta 40 prosentista.

Kirjoittaja on strategiakonsultti ja partneri Gearshift Groupissa. Sähköposti: jussi.mononen @gearshiftgroup.com.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    4. 4

      Korealaisyritys maksamassa 880 000 euron lunnaat kiristäjille – tulos voi olla surkea

    5. 5

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    6. 6

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    7. 7

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    8. 8

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    9. 9

      Nesteen henkilöstö esitti omia toiveitaan uusiksi omistajiksi – jakelunkeskeytys ei enää uhkaa

    10. 10

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    5. 5

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    6. 6

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    7. 7

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    8. 8

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    9. 9

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    11. Näytä lisää