Mainostajat vetävät eri suuntiin

Julkaistu:

Joka kolmas mainostaja näkee ensi vuonna olevantilaa kasvulle, mutta samalla joka viides aikoo leikata rankasti mainosbudjettia

Mainonnan ensi vuoden näkymät ovat kaksijakoiset. Joka kolmas yritys aikoo lisätä mainontaa ja joka viides kaavailee selviävänsä huomattavasti tätä vuotta pienemmällä mainosbudjetilla, paljastaa Mainostajien liiton eilen julkistama Mainosbarometri 2005.

Huolestuttavaa barometrin tuloksissa on, että kasvusuunnitelmat ovat varovaisia, mutta leikkaajien linja on rankka. Kasvubudjetit ovat nimittäin vain kymmeneksen tätä vuotta suurempia. Kuluviikatetta heiluttavien mainontaan riittää ensi vuonna jopa neljänneksen matalampi europino kuin tämän vuoden aikana.

Pientä toivoa kasvusta pitää yllä se, että barometrin yleiskuva on pääpiirteiltään tämän vuoden toisinto. Mainonnan kasvattajia on ensi vuonna likimain saman verran kuin tänä vuonna. Budjetin leikkaajia ilmoittautuu nyt hieman lisää. Tänä vuonna mainostajat ovat hienokseltaan lisänneet ainakin mediamainontaa (TNS Gallupin tuoreimmat luvut sivulla xx).

– Pieneen kasvuun ensi vuonna ehkä päästään, barometria tulkitsi tuoreeltaan eilen Helsingin messukeskuksessa Sanoma Magazines Finlandin mediamyynnin johtaja Liisa-Sisko Ojanen.

– Aika tavalla tämän vuoden toisinnolta ensi vuosi näyttää. Meillä mediapainotukset saattavat muuttua, mutta kokonaissumma pysyy suunnilleen ennallaan, arvioi maan suurimpien mainostajien joukkoon lukeutuvan Veikkauksen kaupallinen johtaja Jussi Isotalo.

Muutos tarkoittaa, että Veikkaus vahvistaa monen muun mainostajan tapaan ensi vuonna näkyvyyttä myyntiverkostossa ja lähestyy asiakkaita entistä enemmän suoramainonnalla.

Palveluala, jota Veikkauskin edustaa, onbarometrin mukaan ensi vuoden pelastaja. Palveluyritykset suunnittelevat laajasti mainonnan lisäystä. Saldoluku, joka kertoo mainonnan kasvattajien ja vähentäjien erotuksen on palveluyrityksillä +56, monialayrityksillä +25 ja teollisuudella +16. Kaupan saldoluku ensi vuodelle on -1.

Mediamainontaan vähittäiskauppa on tänä vuonna tammi–elokuun aikana käyttänyt TNS Gallupin keräämien tietojen mukaan 2,2 prosenttia vähemmän euroja kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla.

Medioista ensi vuonna mainostajat suosivat erityisesti sähköisiä välineitä. Aikakauslehtimainonnan näkymät ovat sanomalehtiä paremmat.

– Merkit aikakauslehtien menestymisestä ovat olleet näkyvissä jo jonkin aikaa. Esimerkiksi Intermediatutkimus osoitti aikakauslehtien lukemisen lisääntyneen ja uusimmat KMT-luvut näyttivät lukijamäärien kasvua, Ojanen huomautti.

Ulkomainonnan suosio näyttää elpyvän ja osoitteellista suoramainontaa aikoo lisätä kaksi kolmesta yrityksestä.

– Mainostajat näyttävät suosivan medioista vahvimpia merkintekovälineitä ja mediamainonnan ulkopuolella niitä keinoja, jotka puhuttelevat yksilöä, mainostoimisto Hasan & partnerin toimitusjohtaja Kai Seikku summasi barometrin antia.

Uudemmista välineistä mainostajien suunnitelmissa on esimerkiksi sähköpostimainonta, jonka saldoluku on +50.

Sähköisen markkinoinnin keinoja on entistä vahvemmin ottamassa käyttöön muun muassa Volvo Auto Oy.

– Markkinointimix vaihtelee vuosittain, mutta sähköinen puoli kyllä kasvaa koko ajan, myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Ahdekivi luonnehti.

Verkkomainonnan avulla Volvo etsii uusia asiakkaita.

– Sivustojen valinnassa pitää olla tarkkana, jotta saamme kohdennettua viestin juuri niille kohderyhmille joita tavoittelemmekin.

Menekin edistämisen muista keinoista heikoimmassa jamassa ovat edelleen hakemistot sekä mainos- ja liikelahjat. Messuille ja näyttelyihin osallistumista vähentää joka kuudes yritys ja vain muutama prosentti aikoo lisätä, joten saldoluku jää selvästi miinukselle. Lähes yhtä moni leikkaa tapahtumamarkkinoinnin budjettia.

Sponsorointieuroja vähentää joka viides ja lisää yksi kymmenestä yrityksestä.

Konepajayhtiö Metson viestintäjohtaja Kati Renvall jakaa barometrin näkemyksen messuosallistumisista.

– Massatapahtumat eivät enää kiinnosta. Me teemme mieluummin omia asiakaskunnalle räätälöityjä tapahtumia.

Sponsoroinnissa Metso pitäytyy ensi vuonnakin kilpaurheilun ulkopuolella. Lasten ja nuorten sekä kulttuurin rinnalle se otti keväällä ympäristöjärjestö WWF:n.

Yritykset arvioivat barometrissa myös lähiajan kysyntänäkymiä. Lähes puolet uskoo yrityksensä kysynnän kasvavan loppuvuonna ja 45 prosenttia sen pysyvän ennallaan. Myönteisimmät näkymät on palvelualalla.

Vauhdittuvaa kysyntää ensi vuonna odottaa 63 prosenttia vastaajista ja entisellään jatkuvaa 31 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    4. 4

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    5. 5

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    6. 6

      Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

    7. 7

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    8. 8

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    9. 9

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    10. 10

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    3. 3

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    6. 6

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    7. 7

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    8. 8

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    9. 9

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    10. 10

      860 000 suomalaista saa asumistukea – määrä pomppasi yli 200 000:lla vuosikymmenessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    11. Näytä lisää