Rautateiden kohtalon kysymys

Euroopan unioni on voimakkaalla painostuksella tuomassa todellista kilpailua Euroopan raideliikenteeseen. Vastustus on monissa maissa vahvaa, ja Britannian huonoista kokemuksista on tehty jarrumiesten paradigma. Ranskassa raideliikenteen vapauttamisen vastustus on erityisen vahvaa.

Tuore liikennekomissaari Lloyola de Palacio on kuitenkin oikealla asialla. Komission analyysi eurooppalaisen raideliikenteen tilasta on selkeä. Rautateillä on nyt viimeinen mahdollisuus palauttaa kilpailukykynsä tai muuten peli on menetetty. Kilpailu on toiminut tehokkaasti sekä maateillä että vesikuljetuksissa. Tavarapuolella rautatiet ovat käyneet yhä kalliimmiksi. Henkilöpuolella lentoliikenteen vapautus ja halpalentoliikenne on viemässä junista matkustajat.

Yhdysvalloissa rautatiet menettivät asemansa jo 1950- ja 60-luvuilla. Asemat säilyivät vain tietyissä rajatuissa liikennemuodoissa kuten kaupunkien lähiliikenteessä. Euroopassa tilanne rautateiden kannalta on parempi kuin Yhdysvalloissa. Euroopan väestö on sijoittunut rautateiden kannalta hyvin. Keski-Euroopassa on suhteellisen pienellä alueella paljon ihmisiä ja keskikokoisia kaupunkeja on runsaasti. Monilla linjoilla etäisyydet ovat lentokoneille liian lyhyitä. Autoliikenteen ongelmana ovat pahat ruuhkat laajoilla alueilla. Rautatieliikenteen puolesta puhuvat myös ekologiset seikat. Euroopassa tällä seikalla on merkitystä.

Ongelmapuolella on rautateiden palvelutuotannon tehottomuus ja kalleus. Tavaraliikenteessä keskinopeus jää 17 kilometriin tunnissa. Tässä suhteessa vesiliikennekin on kilpailukykyinen. Henkilöliikenteessä ongelmana ovat matkahinnat, jotka ovat korkeita. Usein myös palvelutaso on epätyydyttävä. Kilpailukyvyn palauttaminen edellyttää samanaikaisia kustannusten leikkauksia ja palvelutason parannuksia. Tämä on mahdollista radikaaleilla organisaatiomuutoksilla ja modernin teknologian hyväksikäytöllä. Juuri tähän yksityistämisellä toivotaan päästävän.

Britanniassa rataverkon ylläpitämisen yksityistäminen ei onnistunut, vaan rautatiet palautettiin valtion hallintaan. Uusi valtion organisaatio on vähitellen alkanut muistuttaa entistä British Railin organisaatiota. Esimerkki ei ole rohkaiseva. Selityksenä on pidetty osakkeenomistajien vääriä odotuksia. He eivät halunneet tehdä pitkän aikavälin investointeja rataverkkoon, ja seurauksena oli ongelmia. On kokonaan oma kysymyksensä, olisiko oikeilla odotuksilla varustettuja sijoittajia ollut ylipäätään mahdollista löytää.

On täysin mahdollista, että rautateiden pelastaminen yksityistämisen kautta ei onnistu muuallakaan. Toiminnan tehostaminen riittävässä määrin ei ole mahdollista, eikä alasta kiinnostuneita sijoittajia löydy. Silloin edessä on Euroopan rataverkon alasajo.

Nykyisellään rautatiet eivät selviä kilpailussa muiden kuljetusmuotojen kanssa. Jos rataverkko kerran pääsee kunnolla rappeutumaan, on sen toimintakyvyn palauttaminen niin kallista, että näillä näkymin siihen tuskin koskaan enää palataan. Toki esimerkiksi radikaalit muutoksen energiamuotojen hinnoissa voivat aina muuttaa tilanteen, mutta tämä on aina jossittelua.

Kuitenkin jos rautateillä jossakin on olemassa luontaiset menestymisen edellytyksen niin juuri Euroopassa. Tässä suhteessa komission hankkeelle on syytä toivoa kaikkea menestystä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    3. 3

      Reipas ralli jatkuu pörsseissä – pankkiosakkeet pomppasivat

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      ”Ääritunnelmat” vaihtuivat helpotukseen – pitkät korot voivat nousta ja euro vahvistua

    7. 7

      OP ja Fortum rakentavat yhdessä latauspisteitä sähköautoille

    8. 8

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    9. 9

      Opecilta odotetaan uusia tuotanto­rajoituksia – öljyn hinta nousussa

    10. 10

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    6. 6

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    7. 7

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    8. 8

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    9. 9

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    10. 10

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää