Rautateiden kohtalon kysymys

Julkaistu:

Euroopan unioni on voimakkaalla painostuksella tuomassa todellista kilpailua Euroopan raideliikenteeseen. Vastustus on monissa maissa vahvaa, ja Britannian huonoista kokemuksista on tehty jarrumiesten paradigma. Ranskassa raideliikenteen vapauttamisen vastustus on erityisen vahvaa.

Tuore liikennekomissaari Lloyola de Palacio on kuitenkin oikealla asialla. Komission analyysi eurooppalaisen raideliikenteen tilasta on selkeä. Rautateillä on nyt viimeinen mahdollisuus palauttaa kilpailukykynsä tai muuten peli on menetetty. Kilpailu on toiminut tehokkaasti sekä maateillä että vesikuljetuksissa. Tavarapuolella rautatiet ovat käyneet yhä kalliimmiksi. Henkilöpuolella lentoliikenteen vapautus ja halpalentoliikenne on viemässä junista matkustajat.

Yhdysvalloissa rautatiet menettivät asemansa jo 1950- ja 60-luvuilla. Asemat säilyivät vain tietyissä rajatuissa liikennemuodoissa kuten kaupunkien lähiliikenteessä. Euroopassa tilanne rautateiden kannalta on parempi kuin Yhdysvalloissa. Euroopan väestö on sijoittunut rautateiden kannalta hyvin. Keski-Euroopassa on suhteellisen pienellä alueella paljon ihmisiä ja keskikokoisia kaupunkeja on runsaasti. Monilla linjoilla etäisyydet ovat lentokoneille liian lyhyitä. Autoliikenteen ongelmana ovat pahat ruuhkat laajoilla alueilla. Rautatieliikenteen puolesta puhuvat myös ekologiset seikat. Euroopassa tällä seikalla on merkitystä.

Ongelmapuolella on rautateiden palvelutuotannon tehottomuus ja kalleus. Tavaraliikenteessä keskinopeus jää 17 kilometriin tunnissa. Tässä suhteessa vesiliikennekin on kilpailukykyinen. Henkilöliikenteessä ongelmana ovat matkahinnat, jotka ovat korkeita. Usein myös palvelutaso on epätyydyttävä. Kilpailukyvyn palauttaminen edellyttää samanaikaisia kustannusten leikkauksia ja palvelutason parannuksia. Tämä on mahdollista radikaaleilla organisaatiomuutoksilla ja modernin teknologian hyväksikäytöllä. Juuri tähän yksityistämisellä toivotaan päästävän.

Britanniassa rataverkon ylläpitämisen yksityistäminen ei onnistunut, vaan rautatiet palautettiin valtion hallintaan. Uusi valtion organisaatio on vähitellen alkanut muistuttaa entistä British Railin organisaatiota. Esimerkki ei ole rohkaiseva. Selityksenä on pidetty osakkeenomistajien vääriä odotuksia. He eivät halunneet tehdä pitkän aikavälin investointeja rataverkkoon, ja seurauksena oli ongelmia. On kokonaan oma kysymyksensä, olisiko oikeilla odotuksilla varustettuja sijoittajia ollut ylipäätään mahdollista löytää.

On täysin mahdollista, että rautateiden pelastaminen yksityistämisen kautta ei onnistu muuallakaan. Toiminnan tehostaminen riittävässä määrin ei ole mahdollista, eikä alasta kiinnostuneita sijoittajia löydy. Silloin edessä on Euroopan rataverkon alasajo.

Nykyisellään rautatiet eivät selviä kilpailussa muiden kuljetusmuotojen kanssa. Jos rataverkko kerran pääsee kunnolla rappeutumaan, on sen toimintakyvyn palauttaminen niin kallista, että näillä näkymin siihen tuskin koskaan enää palataan. Toki esimerkiksi radikaalit muutoksen energiamuotojen hinnoissa voivat aina muuttaa tilanteen, mutta tämä on aina jossittelua.

Kuitenkin jos rautateillä jossakin on olemassa luontaiset menestymisen edellytyksen niin juuri Euroopassa. Tässä suhteessa komission hankkeelle on syytä toivoa kaikkea menestystä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    3. 3

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    4. 4

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    5. 5

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    6. 6

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    9. 9

      Outokumpu kallistui loivan laskun keskellä

    10. 10

      EKP pelkää euron vahvistumista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    10. 10

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    11. Näytä lisää