Pepsi kirii Coca-Colaa kiinnikuuntelemalla kuluttajaa

Julkaistu:

Limsajätti PepsiCon markkinointijohtaja Tim Davie yrittää valloittaa nuoret, vaikka he ovat fiksumpia kuin koskaan

– Markkinoinnin suhteen nuoriso on fiksumpaa kuin koskaan. He tuntevat pelin eivätkä anna virhettä anteeksi, kuvaa haasteitaan virvoitusjuomajätti PepsiCon markkinointijohtaja Tim Davie.

Nuoret ovat virvoitusjuomateollisuudelle tärkeä kohderyhmä: ala uskoo vakaasti, että nuorena löydetty brändi pysyy kuluttajan ykkösvalintana jatkossakin. Niinpä Pepsikin haluaa olla nuorempi, kiinnostavampi ja kekseliäämpi kuin markkinajohtaja Coca-Cola.

Ainakin tutkimusyhtiö Interbrandin mukaan Pepsi näyttää olevan oikealla tiellä. Viime vuonna sen brändin arvo kasvoi kaksi prosenttia 12 miljardiin dollariin.

Vaikka Coca-Cola on edelleen maailman arvokkain brändi, sen arvo kutistui viime vuonna neljä prosenttia 67,4 miljardiin.

– Keskustelu kuluttajien kanssa kuuluu Pepsin ytimeen, tänään Mainostajien liiton järjestämässä Mainontapäivässä puhuva Davie selittää kehitystä.

– Tutkimme ideoitamme ja testaamme ajatuksiamme, mutta tärkeintä on kuitenkin kuluttajien katselu ja kuuntelu. Yrityksen markkinointiosastosta kertoo paljon se, paljonko se puhuu kuluttajista ja paljonko yrityksen sisäisistä asioista.

Aivan mahdottomia Davie ei odota. Hän arvelee, että Pepsi kasvaa Coca-Colaa suuremmaksi virvoitusjuomaksi suunnilleen samoihin aikoihin, kun Suomi voittaa jalkapallon MM-kultaa.

Supertähdet eivätole välttämättömiä

Coca-Cola suunnistaa parhaillaan takaisin 12–24-vuotiaiden sydämiin etsimällä uusia mainostoimistokumppaneita. Se on jo tänä vuonna ehtinyt terävöittää linjaansa muun muassa lontoolaisen Mother-toimiston tekemällä tv-kampanjalla.

Pepsi erottuu kilpailijasta muun muassa supertähtien avulla. Tuoreimmassa gladiaattorimainoksessa areenalla keekoilevat poptähdet Beyoncé, Pink, Britney Spears ja Eros Ramazzotti, vähän vanhemmassa futisfilmissä taas huippupalloilijat David Beckhamin johdolla.

– Julkkikset voivat kasvattaa markkinoinnin vaikutusta, mutta teemme myös paljon mainontaa ilman supertähtiä. Esimerkiksi sokerittoman Pepsi Maxin mainonnassa emme käyttäneet tähtiä, ja se on yksi maailman onnistuneimmista juomalanseerauksista.

Televisio on suuri,mutta se ei riitä

Globaalia mainontaa Pepsi täydentää kansallisilla kuluttajapromootioilla.

– Pitää valita kulloinkin järkevin tapa kommunikoida. Ei kuluttaja välitä, missä mainonta on tehty, kunhan se on merkityksellistä, Davie uskoo.

Televisio on Davien mukaan jatkossakin Pepsille tärkeä media. Yksin se ei kuitenkaan riitä.

– Pepsin pitää kommunikoida kuluttajan kanssa kadulla ja internetissä. Ja markkinoinnin pitää kiinnostaa kuluttajaa. Kun vaihdoimme Pepsin värin siniseen, maalasimme yhden Concorde-lentokoneen siniseksi. Se oli meistä itsestämme hauskaa, mutta kuluttajalle siitä ei kyllä ollut mitään iloa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    2. 2

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    3. 3

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    4. 4

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    5. 5

      Konecranesin liikevaihto ja tilausvirta kasvussa

    6. 6

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    9. 9

      Työllisyys parani, mutta ”toive kesätyöstä jäi monelta saavuttamatta”

    10. 10

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    3. 3

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    4. 4

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    5. 5

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    6. 6

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    7. 7

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    8. 8

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    9. 9

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    10. 10

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää