Toimiva kaupunkirakenne tarvitsee länsimetron

Julkaistu:

Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen sanoo tuoreessa kaupungin tiedostuslehdessä EE-Mailissa, että "Etelä-Espoon raideliikenneratkaisut tulevat valtuuston pöytään lähivuosina." Tämä lupaus pitää kuitenkin sisällään erilaisia kiemuroita epärealistisen pikaraitiotien ja muiden metroyhteensopimattomien vaihtoehtojen suuntaan. Espoon viivytystaistelu Länsi-metroasiassa siis jatkuu.

Samassa puheenvuorossa Kokkonen sanoo, että "Espoon vetovoiman turvaamiseksi on tärkeää luoda edellytyksiä pientalorakentamiselle."

Onko siis Espoosta tarkoitus tehdä Los Angelesin tyyppinen pientalomatto, jossa valtaosa kaikesta liikenteestä hoidetaan henkilöautoin?

Tässä tavoitteessa on selvää ristiriitaa Etelä-Espoon, siis Länsimetron vaikutusalueen yleiskaavasuunnitelmien kanssa.

Lisäksi voi kysyä, haluaako Kokkonen vain ylimmän tulotason väestöä Espoon asukkaiksi. Huolta pitää kantaa myös palvelualan työntekijöiden asumismahdollisuuksista myös vuokrataloissa.

Ehdotan, että Etelä-Espoossakin mallia haettaisiin esimerkiksi Tukholmasta, jossa sormimaisen metrojärjestelmän asemien lähialueet on kaavoitettu korkealla aluetehokkuudella – siis kerrostaloin ja etäänpänä asemista tiiviillä rivi-, pari- ja omakotirakenteella. Tätä ratkaisua tukevat metroasemien hyvä syöttöliikenne ja toimiva liityntäpysäköinti.

Näin menetellen palvelutasoltaan tehokas, nopea ja automatisoitu nykymetro olisi ylivoimainen vaihtoehto myös Espoossa. Raideliikenne on myös vähäpäästöisin liikennejärjestelmä.

Länsimetro on olennainen osa pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen järjestelmää, jossa suurimmat liikennevirrat hoidetaan raideliikenteellä. Ratkaisevat asekeleet tähän suuntaan on peruuttamattomasti jo otettu muun muassa rautateiden lähiliikenteessä. Metron jatkaminen Ruoholahdesta lähelle Kirkkonummen rajaa on jo nyt ajankohtaista, koska pelkkä suunnittelu ennen rakentamista vie useita vuosia

Helsinginniemen kaupallinen kilpailukyky riippuu paljon enemmän hyvin toimivasta seudullisesta julkisen liikenteen järjestelmästä kuin tukkoisesta ja paikotukseltaan kalliista henkilöautoliikenteestä.

Euroopan kaupunkiseuduilla tämä on itsestäänselvyys. On hämmästyttävää, että pääkaupunkiseudun kauppakamarit eivät ainakaan näkyvästi ole ottaneet kantaa länsimetroon, sen sijaan kauppakamarit puhuvat paljon sinänsä tärkeästä tieverkon kehittämisestä.

Siteeraan lopuksi amerikkalaisten tiesuunnittelijoiden "pyhää kirjaa" Highway-manuaalia: "Ennnen kuin uuden kaupunkiväylän asfaltti on kuivunut, liikenne on jo puuroutunut."

Paavo S. Vepsä

Espoo

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Venäläinen bioteknologiayhtiö perustaa tehtaan Turkuun – investoi 25 miljoonaa

    8. 8

      Apple-sopimus kiidätti Nokiaa

    9. 9

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää