Suomi etenee kaukana kärjestä

Julkaistu:

Kilpailupaine kiskoilla saattaa jäädä vaatimattomaksi leveän raidevälin ja markkinoiden pienuuden vuoksi

Suomi etenee rautatiemarkkinoiden avaamisessa muita Pohjoismaita hitaammin. Suomen hallitukset ovat ottaneet kannan, että muutoksiin ryhdytään EU:n määräämässä tahdissa, ei etukäteen.

Tavarajunaliikenne avautuu kilpailulle tällä vuosikymmenellä, ja matkustajajunaliikenteen vuoro lienee ensi vuosikymmenellä.

Brysselin sokkeloisessa päätöksentekokoneistossa saattaa kuitenkin muhia yllätys. Jos palvelusopimusasetuksen uudistaminen etenee EU:ssa, Suomikin joutuisi järjestämään jo lähivuosina tarjouskilpailut kaikkialla, jossa jokin organisaatio nyt liikennöi yksinoikeudella tai julkisten tukiaisten avittamana.

Liikenne- ja viestintäministeriön apulaisosastopäällikkö Reino Lampinen sanoo Suomen viitanneen EU:n elimissä moniin erityispiirteisiinsä. Nykyään valtio ostaa VR:ltä liikennöintipalveluita joillakin huonosti kannattavilla rataosuuksilla, joilta liikenne uhkaa muuten loppua. Viranomaiset epäilevät, että jos tällaisista reiteistä pitäisi järjestää avoin tarjouskilpailu, hiljaisen rataosuuden liikennöintikulut pikemminkin nousisivat kuin laskisivat.

Suomen tavaraliikenteeseen EU:n tuomat uudistukset eivät useimpien arvioiden mukaan paljon vaikuta. Syrjäisessä, harvaanasutussa Suomessa tavaravirrat ovat ohuet eli jaettavaa on vähän. Raskas teollisuus on riittävän tyytyväinen VR:n palveluihin, eivätkä teollisuusyhtiöt ulkoistamislinjansa mukaisesti mielellään perusta omia junakuljetusyksiköitä.

Rautateillä menee Suomessa varsin hyvin Keski-Eurooppaan verrattuna. Tavaraliikennesuoritteesta yli 25 prosenttia hoidetaan junilla, kun vanhojen EU-maiden keskiarvo on vähän yli puolet tuosta.

Henkilöliikenteestä junat hoitavat Suomessa sen sijaan vain alle viisi prosenttia eli osuus on noin puolet vanhojen EU-maiden keskiarvosta. Pientä osuutta selitetään mieluiten harvalla asutuksella, bussiliikenteen toimivuudella ja kansainvälisen liikenteen vähäisyydellä.

Lampinen muistuttaa, että markkinoitaan muita ripeämmin avanneissa jäsenmaissa hyödyt ovat olleet merkittävät alkuvaiheen laatupulmista ja virheistä huolimatta.

– Rautateiden osuus henkilöliikenteestä on näissä maissa kääntynyt selvään kasvuun. Taloudellisten näkökohtien lisäksi kilpailutuksella on haluttu parantaa laatua eli tehdä matkustajajunaliikenne houkuttelevammaksi, Lampinen korostaa.

Lampinen arvelee, että vähitellen Suomenkin markkinoille tulee pieniä liikenteenharjoittajia hoitamaan hiljaisemmille osuuksille rahti-, ja joskus tulevaisuudessa ehkä matkustajaliikennettä. Ainakin rahtimarkkinoiden avautumisen alkuvaiheessa uudet yritykset pääsääntöisesti pysyttelevät entisen monopolin alihankkijoina.

Henkilö- ja tavarajunaliikennettä hoitavan VR Oy:n toimitusjohtaja Tapio Simos sanoo yhtiön varautuneen jo pitkään tulevaisuuden kilpailuhaasteisiin tehostamalla toimintaansa. Hän muistuttaa VR:n kilpailevan koko ajan muiden kuljetusmuotojen kanssa ja tuo esiin kilpailutuksen varjopuolia:

– Rautatiet ovat järjestelmä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös tehokkuuteen. Jos se pirstaloituu liiaksi, kaikkien kannattavuus kärsii. Kannattavuuskriisi ei ole kadonnut Ruotsin rautateiltä.

– Kilpailu pitää virkeänä, Simos kuitenkin myöntää.

Saksalaisomisteisen kuljetus- ja logistiikkayhtiö Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg sanoo yhtiön seuraavan markkinoiden kehitystä, mutta Suomen rautatiemarkkinoilla se ei näe mahdollisuuksia suuriin läpimurtoihin kilpailun vapautuessa. Saksan rautateiden eli Deutsche Bahnin omistama emokonserni tekee tietysti Euroopan kokonaismarkkinoista päätöksensä.

– Ruotsi on Pohjoismaista mielekkäin, Åberg sanoo.

Suomen markkinoilla poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jonka joukkoliikenne kiinnostaa ulkomaisia yrityksiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      H&M joutuu laskemaan hintoja – vaatevarastot paisuivat yllättäen 27 %

    2. 2

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    3. 3

      Ero liki 1 000 euroa kuussa – näin eritasoinen korkeakoulutus näkyy palkassa

    4. 4

      Suomalaisyritykset laiminlyövät työntekijöidensä turvallisuutta – lasku on iso

    5. 5

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    6. 6

      Työeläkeyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – karsii päällekkäisiä toimintoja

    7. 7

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    8. 8

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    9. 9

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    10. 10

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    4. 4

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    5. 5

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    6. 6

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    7. 7

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    8. 8

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    9. 9

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    10. 10

      Työeläkeyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – karsii päällekkäisiä toimintoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    11. Näytä lisää