Britannian valtio tiukentaa otettaan rautateistä

Julkaistu:

Rautateiden yksityistämisen edelläkävijä Britannia on myös edelläkävijä niiden palauttamisessa valtion haltuun. Maa tarjoaa oivan esimerkin siitä, miten yksityistämistä ei pidä hoitaa.

Yksityistämisen peruuttaminen alkoi, kun useat vakavat onnettomuudet veivät kansalaisten ja ratayhtiö Railtrackin osakkeenomistajien uskon yksityiseen ratayhtiöön. Vuonna 2002 Railtrack teki konkurssin ja sen tilalle syntyi viime kädessä maan hallituksen määräysvallassa oleva, voittoa tuottamaton yhtiö Network Rail.

Ensi töikseen Network Rail ilmoitti myös hankkiutuvansa eroon kaikista Railtrackin vanhoista kunnossapitosopimuksista, joita oli kaikkiaan seitsemällä suurella konepajayhtiöllä. Rautateiden huolto- ja korjaustöissä työskentelevät 18 000 työntekijää ottivat uutisen kiitollisena vastaan.

Tänä kesänä julkaistussa hallituksen rautatieraportissa luvataan Network Railille entistä tiukempi ote rautateiden ohjaamisesta ja valvonnasta. Yhtiö vastaa nyt yksinään mm. aikatauluista, vaikka junia ajavat edelleen yksityiset yhtiöt.

Kesäinen raportin mukaan myös liikennöitsijöiden määrää aiotaan vähentää. Britit ottavat lusikan kauniiseen käteen ja toteavat, että yhdelle rataosuudelle ei montaa liikennöitsijää mahdu ja että kilpailu rautateillä on itse asiassa aika mahdotonta.

Liikennöitsijät pysynevät yksityisinä, mutta uusi aluejako muistuttaa erehdyttävästi entisen kansallisen British Railin organisaatiota.

Britannian rautatiet yksityistettiin 1990-luvun puolivälissä. Ratojen omistus ja hoitaminen siirtyivät pörssinoteeratun Railtrackin haltuun, junia liikennöi kilpailuttamisen perusteella 25 erillistä liikennöitsijää ja junakalustoa vuokraamaan perustettiin erillinen yhtiö.

Ratayhtiö ei ikinä saanut riittävästi rahoitusta rautatieinvestointeihin, sillä sen osakkeenomistajat eivät olleet kiinnostuneet useiden vuosikymmenien tähtäimellä tehtäviin sijoituksiin. Lopulta onnettomuudet veivät Railtrackin maineen, osakkeenomistajat myivät omistuksensa, pörssikurssi romahti ja konkurssi oli edessä.

Monien mielestä myös liikennöitsijöitä oli liikaa eikä junaliikennettä koskeva päätöksenteko toiminut. Lyhyehköt liikennöintiluvat eivät innostaneet investointeihin.

Junien myöhästymiset lisääntyivät ja palvelutaso laski. Matkustajamäärä kyllä kasvaa koko ajan, sillä esimerkiksi Lontoon liepeiltä keskustaan juna on usein ainoa mahdollinen kulkuneuvo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    3. 3

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      ”Hän sanoi hinnan ja ajattelin, että ei helkkari” – välittäjän arvio talosta järkytti Pakarisen pariskuntaa

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      Miksi mökistä yritetään kiskoa ylihintaa? ”Monet joutuvat luopumaan itselleen rakkaasta mökistä”

    10. 10

      Yhdysvaltojen keskuspankki alkaa purkaa tasettaan lokakuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    5. 5

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    6. 6

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    7. 7

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    8. 8

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    9. 9

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää