Kilpailu tuo eloa kiskoille

Julkaistu:

EU:n liikennekomissaari Lloyola de Palacio on avannut pakon sanelemana Euroopan rautatiet kilpailulle

Tutustuin kuusi vuotta sitten Brysselissä Ranskan liikenneministeriön johtaja Herve Archiin, joka työskenteli tilapäisesti Euroopan komission liikennepääosastolla rautatiealan kansallisena asiantuntijana. Tuore liikennekomissaari Lloyola de Palacio oli järkyttänyt miehen maailmankuvaa uhkaamalla vapauttaa kaikki Euroopan rautatiet kilpailulle.

– Vain kuolleen ruumiini yli Ranska avaa rataverkkonsa kaiken maailman brittiyrittäjille, jotka vaarantavat Euroopan turvallisimman kuljetusmuodon, puhisi Archi.

Ranskalaiset joutuivat Archin ennustuksista huolimatta nöyrtymään. He hyväksyivät pitkin hampain Espanjan puheenjohtajakaudella kaksi vuotta sitten ensimmäisen rautatielakipaketin, joka vapautti kansainvälisen tavaraliikenteen kilpailulle.

Ranska tosin ei ole vielä soveltanut omaan lainsäädäntöönsä lakipaketin kaikkia osia, kuten eivät ole tehneet seitsemän muutakaan maata. Itävalta, Saksa, Kreikka, Ruotsi, Britannia, Irlanti ja Italia ovat myös myöhässä aikataulusta.

Euroopan komissio ei aio katsoa sormiensa läpi vetkuttelijoita.

– Teemme valmistelutöitä haastaaksemme nämä maat EY:n tuomioistuimeen, joka voi määrätä ne pahimmassa tapauksessa maksamaan sakkoja, uhkailee de Palacion puhemies Amador Sanchez.

Komissaari de Palacion vauhti on ollut huikea uusien lakipakettien laadinnassa. Hän on saanut hyväksytettyä EU:n liikenneneuvostolla ja Euroopan parlamentilla tänä keväänä jo toisen rautatielakipaketin, joka avaa kansallisen rahtiliikenteen kilpailulle vuoden 2007 alusta.

Hän teki maaliskuussa ehdotuksen kolmannesta lakipaketista. Sen tarkoitus on avata kilpailu kansainvälisessä matkustajaliikenteessä vuoteen 2010 mennessä.

Uusin lakipaketti sisältää myös määräykset tavaraliikennepalvelujen laatuvaatimuksista sekä veturinkuljettajien lupakirjojen pätevöittämisestä kansallisten rajojen ulkopuolella.

De Palacio on joutunut pitämään Sanchezin mukaan kovaa vauhtia pakon edessä.

– Rautateillä on nyt viimeinen mahdollisuus selviytyä kriisistä, joka on syönyt sen kilpailukyvyn olemattomiin. Ellei palvelun taso parane nykyisestä, yritykset siirtävät tavaransa maanteille ja vesiteille.

– Halpalentoyhtiöt puolestaan vievät matkustajat kansainvälisessä liikenteessä, perustelee Sanchez.

Komissio kaipaa kiskoille uusia yrittäjiä palvelutarjonnan parantamiseksi. Varsinkin junarahtiliikenteen palvelun taso jää komission mielestä alle arvostelun.

Yritykset eivät uskalla lähettää tavaroitaan junalla, koska rautatieyhtiöt eivät pysty takaamaan kuljetusten luotettavuutta. Asiakkaalla ei ole varmuutta aikataulujen pitämisestä. Jos tavara katoaa junasta, kukaan ei tiedä, missä se on.

Kansainvälinen tavaraliikenne kulkee keskimäärin 17 kilometriä tunnissa eli hitaammin kuin väylää avaavat jäänmurtajat Itämerellä.

Tavarajunista 52 prosenttia oli vuonna 2002 yli puoli tuntia myöhässä – seitsemän prosenttia junista myöhästyi yli 24 tuntia.

Myöhästymiset johtuivat useimmiten veturien tai veturinkuljettajien puutteesta raja-asemilla.

Vain kahdeksan prosenttia EU:n tavaraliikenteestä kulkee enää kiskoilla, kun vuonna 1970 rautateiden osuus oli viidennes tavarakuljetuksista. Yhdysvalloissa rautatieyhtiöiden markkinaosuus tavarakuljetuksissa on jopa 40 prosenttia.

EU-maiden välillä on tosin suuria eroja. Rautatiet ovat pystyneet nappaamaan markkinaosuutta maanteiltä maissa, jotka ovat vapauttaneet kilpailun omin päin.

Britannia, Ruotsi, Tanska, Hollanti, Itävalta, Saksa ja Italia avasivat rautateiden rahtiliikenteen kilpailulle jo ennen kuin komissio ehti sitä vaatia.

Esimerkiksi Britanniassa tavarakuljetusten määrä rautateillä on kasvanut jopa 50 prosenttia kymmenen viime vuoden aikana.

Uudet tulokkaat ovat vallanneet markkinaosuuksia entisiltä monopoleilta odotettua hitaammin. Yksityisillä rautatieyhtiöillä on vain viiden prosentin markkinaosuus tavarakuljetuksista. Monissa EU-maissa monopolit ovat saaneet olla aivan rauhassa.

Komissio uskoo, että uudet yrittäjät ovat tehneet tärkeän reiän monopolipeittoon.

Kilpailun avaaminen parantaa ensin palvelun laatua ja lisää sen jälkeen pikkuhiljaa kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    2. 2

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    3. 3

      Tarjolla vakityö, palkka neuvoteltavissa – yhtä katsastajaa etsitty yli 4 kuukautta

    4. 4

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    5. 5

      3 kk:n koulutus ja varma työpaikka? Teemun, 35, työtilanne on nyt parempi kuin koskaan: ”Poikkeuksellista aikaa”

    6. 6

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    7. 7

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    8. 8

      Suomen suurimman pankin johtoon nousee intohimoinen suunnistaja ja tuloksia vaativa ”villasukkamies”

    9. 9

      Kiinalaisturistit himoitsevat Suomesta meripihkaa – ”Ostavat joskus yli 10 000 eurolla”

    10. 10

      Suomalaisperheet säästävät entistä vähemmän – ”Eletään yli tulojen, muttei sentään yli varojen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    2. 2

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    3. 3

      Asutko keskimääräistä leveämmin? Katso kotikuntasi asuntojen keskikoko – alueelliset erot valtavia

    4. 4

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    5. 5

      Tarjolla vakityö, palkka neuvoteltavissa – yhtä katsastajaa etsitty yli 4 kuukautta

    6. 6

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    7. 7

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    8. 8

      Suomen suurimman pankin johtoon nousee intohimoinen suunnistaja ja tuloksia vaativa ”villasukkamies”

    9. 9

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    10. 10

      3 kk:n koulutus ja varma työpaikka? Teemun, 35, työtilanne on nyt parempi kuin koskaan: ”Poikkeuksellista aikaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    3. 3

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    6. 6

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    11. Näytä lisää