Kilpailu tuo eloa kiskoille

EU:n liikennekomissaari Lloyola de Palacio on avannut pakon sanelemana Euroopan rautatiet kilpailulle

Tutustuin kuusi vuotta sitten Brysselissä Ranskan liikenneministeriön johtaja Herve Archiin, joka työskenteli tilapäisesti Euroopan komission liikennepääosastolla rautatiealan kansallisena asiantuntijana. Tuore liikennekomissaari Lloyola de Palacio oli järkyttänyt miehen maailmankuvaa uhkaamalla vapauttaa kaikki Euroopan rautatiet kilpailulle.

– Vain kuolleen ruumiini yli Ranska avaa rataverkkonsa kaiken maailman brittiyrittäjille, jotka vaarantavat Euroopan turvallisimman kuljetusmuodon, puhisi Archi.

Ranskalaiset joutuivat Archin ennustuksista huolimatta nöyrtymään. He hyväksyivät pitkin hampain Espanjan puheenjohtajakaudella kaksi vuotta sitten ensimmäisen rautatielakipaketin, joka vapautti kansainvälisen tavaraliikenteen kilpailulle.

Ranska tosin ei ole vielä soveltanut omaan lainsäädäntöönsä lakipaketin kaikkia osia, kuten eivät ole tehneet seitsemän muutakaan maata. Itävalta, Saksa, Kreikka, Ruotsi, Britannia, Irlanti ja Italia ovat myös myöhässä aikataulusta.

Euroopan komissio ei aio katsoa sormiensa läpi vetkuttelijoita.

– Teemme valmistelutöitä haastaaksemme nämä maat EY:n tuomioistuimeen, joka voi määrätä ne pahimmassa tapauksessa maksamaan sakkoja, uhkailee de Palacion puhemies Amador Sanchez.

Komissaari de Palacion vauhti on ollut huikea uusien lakipakettien laadinnassa. Hän on saanut hyväksytettyä EU:n liikenneneuvostolla ja Euroopan parlamentilla tänä keväänä jo toisen rautatielakipaketin, joka avaa kansallisen rahtiliikenteen kilpailulle vuoden 2007 alusta.

Hän teki maaliskuussa ehdotuksen kolmannesta lakipaketista. Sen tarkoitus on avata kilpailu kansainvälisessä matkustajaliikenteessä vuoteen 2010 mennessä.

Uusin lakipaketti sisältää myös määräykset tavaraliikennepalvelujen laatuvaatimuksista sekä veturinkuljettajien lupakirjojen pätevöittämisestä kansallisten rajojen ulkopuolella.

De Palacio on joutunut pitämään Sanchezin mukaan kovaa vauhtia pakon edessä.

– Rautateillä on nyt viimeinen mahdollisuus selviytyä kriisistä, joka on syönyt sen kilpailukyvyn olemattomiin. Ellei palvelun taso parane nykyisestä, yritykset siirtävät tavaransa maanteille ja vesiteille.

– Halpalentoyhtiöt puolestaan vievät matkustajat kansainvälisessä liikenteessä, perustelee Sanchez.

Komissio kaipaa kiskoille uusia yrittäjiä palvelutarjonnan parantamiseksi. Varsinkin junarahtiliikenteen palvelun taso jää komission mielestä alle arvostelun.

Yritykset eivät uskalla lähettää tavaroitaan junalla, koska rautatieyhtiöt eivät pysty takaamaan kuljetusten luotettavuutta. Asiakkaalla ei ole varmuutta aikataulujen pitämisestä. Jos tavara katoaa junasta, kukaan ei tiedä, missä se on.

Kansainvälinen tavaraliikenne kulkee keskimäärin 17 kilometriä tunnissa eli hitaammin kuin väylää avaavat jäänmurtajat Itämerellä.

Tavarajunista 52 prosenttia oli vuonna 2002 yli puoli tuntia myöhässä – seitsemän prosenttia junista myöhästyi yli 24 tuntia.

Myöhästymiset johtuivat useimmiten veturien tai veturinkuljettajien puutteesta raja-asemilla.

Vain kahdeksan prosenttia EU:n tavaraliikenteestä kulkee enää kiskoilla, kun vuonna 1970 rautateiden osuus oli viidennes tavarakuljetuksista. Yhdysvalloissa rautatieyhtiöiden markkinaosuus tavarakuljetuksissa on jopa 40 prosenttia.

EU-maiden välillä on tosin suuria eroja. Rautatiet ovat pystyneet nappaamaan markkinaosuutta maanteiltä maissa, jotka ovat vapauttaneet kilpailun omin päin.

Britannia, Ruotsi, Tanska, Hollanti, Itävalta, Saksa ja Italia avasivat rautateiden rahtiliikenteen kilpailulle jo ennen kuin komissio ehti sitä vaatia.

Esimerkiksi Britanniassa tavarakuljetusten määrä rautateillä on kasvanut jopa 50 prosenttia kymmenen viime vuoden aikana.

Uudet tulokkaat ovat vallanneet markkinaosuuksia entisiltä monopoleilta odotettua hitaammin. Yksityisillä rautatieyhtiöillä on vain viiden prosentin markkinaosuus tavarakuljetuksista. Monissa EU-maissa monopolit ovat saaneet olla aivan rauhassa.

Komissio uskoo, että uudet yrittäjät ovat tehneet tärkeän reiän monopolipeittoon.

Kilpailun avaaminen parantaa ensin palvelun laatua ja lisää sen jälkeen pikkuhiljaa kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Poimi parhaat vinkit rikastumiseen – näin ammattilaiset sijoittavat omat rahansa

    10. 10

      Sotkamo Silverillä reipas pomppu pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää