Kemia kulkee kumipyörillä

Vaarallisten aineiden kuljetuksessa vaatimukset ovat kovat kuljettajille, kuljetusvälineille ja tavarantoimittajille. Koko kuljetusketju toimii korkealla tasolla.

Kuljetusliike Heikki Haapasen autonkuljettaja Heikki Mäkitalo tyhjentää rekan suolasta, ajaa vaa’an kautta kloraattitehtaalle ja täyttää 30 tonnin säiliön kloraatilla. Suola tuli Porin Mäntyluodon satamasta, kloraatti menee Porin Tahkoluodon satamaan. Auto kulkee täydessä lastissa mennen tullen.

Mäkitalon ajama rekka on yksi 40–50 rekasta, jotka huristavat Finnish Chemicalsin Äetsän tehtaan portista päivittäin.

Finnish Chemicals toimittaa kemikaaleja maailmanlaajuisella asiakaskunnalle. Pääasiakas on sellu- ja paperiteollisuus. Yhtiön päätuote on natriumkloraatti. Suomen tuotantolaitokset sijaitsevat Äetsän lisäksi Joutsenossa ja Kuusankoskella, USA:n Eastoverissa ja Augustassa. Suomessa työntekijöitä on yhteensä noin 340. Koko konsernin liikevaihto on runsas 200 miljoonaa euroa.

Logistiikka on yksi suurimmista konsernin kustannuseristä tänä päivänä, isompi kuin palkat ja henkilökustannukset. Sen merkitys on noussut koko ajan. Strategisen linjauksensa mukaisesti Finnish Chemicals pyrkii järjestämään itse kaikki raaka-aineiden ja lopputuotteidensa kuljetukset.

– Olemme EU:n reunavaltio. Viemme tuotteita noin 50 maahan ja tuomme raaka-aineita kaukaa. Pidämme tuonnin ja viennin omassa kontrollissa taataksemme, että meillä on tarvittavat raaka-aineet oikeanlaatuisina. Siksi meillä pitää olla keinoja hallita kuljetusta ja logistiikkaa, hieno- ja erikoiskemikaalidivisioonan johtaja Jyrki Mäki-Kala kertoo.

Finnish Chemicalsin kuljetukset tapahtuvat pääosin kumipyörillä, vaikka käytössä ovatkin kaikki kuljetusmuodot. Asiakkaiden varastot ovat usein pienet, ja niitä on helpompi hallita kumipyöräkuljetuksilla.

Kuljetukset hoituvat alihankkijavetoisesti. Finnish Chemicalsilla on yhteistyökumppaneina 15–20 kuljetusyritystä eri puolilla maata. Luku kaksinkertaistuu, kun mukaan luetaan lento- ja merirahtien kuljetukset. Suhteet kuljetusyrityksiin ovat pitkäaikaisia ja avoimia. Rekat ajavat konsernin logoilla varustettuina.

– Kuljetus on osa tuotetta ja meille käyntikortti. Pyrimme tekemään sen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi niin, että hän saa tuotteen oikea-aikaisesti ja oikealaatuisena, Mäki-Kala toteaa.

Asiakkaiden vaatimusten myötä kuljettajista on tullut moniosaajia, joille kuljetus on vain yksi osa työtä.

– Vaikka lainsäädäntö ohjaa vaarallisten aineiden kuljetusratkaisuja, meillä pitää olla paras tieto aineista ja kuljetusvälineistä, joita etsimme yhdessä kuljettajien kanssa. Kuljettajat tuntevat aineet, ja pystyvät antamaan asiakkaille tarvittavat perustiedot, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö Marko Reunanen kertoo.

Kuljetusyrityksessä pitää olla vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajan pätevyyden hankkinut henkilö. Vaarallisten aineiden kuljettajalla on viiden vuoden välein uusittava vaarallisten aineiden kuljetussopimuksen edellyttämä ADR-ajolupa. EU-maiden lisäksi myös Norja, Sveitsi ja Venäjä ovat mukana ADR-sopimuksessa.

– Maantiekuljettajan kannalta turvallisuusasiat ovat hoidossa. Koulutus on monipuolista ja sitä päivitetään, viestintäpäällikkö Juha Norppa-Rahkola Suomen Kuorma-autoliitosta toteaa.

Kuljetusyritykset kouluttavat kuljettajia muun muassa ammattioppilaitoksissa. Finnish Chemicals kouluttaa sekä kuljettajia että omaa väkeä. Yhtiössä on muun muassa kolme turvallisuusneuvonantajaa.

– Kun meiltä lähtee toimituksia 365 päivänä vuodessa 24 tuntia vuorokaudessa, ja kun kuljetamme raaka-aineita ja tuotteitamme yli miljoona tonnia vuodessa, pitää aina olla paikalla henkilöitä, jotka pystyvät takaamaan kuljetusten turvallisuuden, Mäki-Kala korostaa.

Ajoneuvojen hyväksymis- ja määräaikaistarkastukset ovat huomattavasti tiukempia kuin perinteisessä rahdinkuljetuksessa.

– Kuljetuksen toimintaympäristö muuttuu kovaa vauhtia. Koko ajan etsimme kuljetustaloudellisesti tehokkaampia menetelmiä ja ratkaisuja, joilla olisi entistä pitempi elinkaari, Reunanen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    2. 2

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    3. 3

      Uber siirtää robottiautonsa talliin Yhdysvalloissa kolarin takia

    4. 4

      Vertailu paljasti Suomen maksuhäiriöisimmät kunnat ja postinumerot

    5. 5

      Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

    6. 6

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    8. 8

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    9. 9

      Näkökulma: Hieno mutta vaikea tavoite – vain kahden nopeuden EU

    10. 10

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    7. 7

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    8. 8

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    9. 9

      Raija Tapion huima urakehitys: Laboratoriohoitajasta lääkärikeskuksen toimitusjohtajaksi

    10. 10

      Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    7. 7

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    10. 10

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    11. Näytä lisää