Kemia kulkee kumipyörillä

Julkaistu:

Vaarallisten aineiden kuljetuksessa vaatimukset ovat kovat kuljettajille, kuljetusvälineille ja tavarantoimittajille. Koko kuljetusketju toimii korkealla tasolla.

Kuljetusliike Heikki Haapasen autonkuljettaja Heikki Mäkitalo tyhjentää rekan suolasta, ajaa vaa’an kautta kloraattitehtaalle ja täyttää 30 tonnin säiliön kloraatilla. Suola tuli Porin Mäntyluodon satamasta, kloraatti menee Porin Tahkoluodon satamaan. Auto kulkee täydessä lastissa mennen tullen.

Mäkitalon ajama rekka on yksi 40–50 rekasta, jotka huristavat Finnish Chemicalsin Äetsän tehtaan portista päivittäin.

Finnish Chemicals toimittaa kemikaaleja maailmanlaajuisella asiakaskunnalle. Pääasiakas on sellu- ja paperiteollisuus. Yhtiön päätuote on natriumkloraatti. Suomen tuotantolaitokset sijaitsevat Äetsän lisäksi Joutsenossa ja Kuusankoskella, USA:n Eastoverissa ja Augustassa. Suomessa työntekijöitä on yhteensä noin 340. Koko konsernin liikevaihto on runsas 200 miljoonaa euroa.

Logistiikka on yksi suurimmista konsernin kustannuseristä tänä päivänä, isompi kuin palkat ja henkilökustannukset. Sen merkitys on noussut koko ajan. Strategisen linjauksensa mukaisesti Finnish Chemicals pyrkii järjestämään itse kaikki raaka-aineiden ja lopputuotteidensa kuljetukset.

– Olemme EU:n reunavaltio. Viemme tuotteita noin 50 maahan ja tuomme raaka-aineita kaukaa. Pidämme tuonnin ja viennin omassa kontrollissa taataksemme, että meillä on tarvittavat raaka-aineet oikeanlaatuisina. Siksi meillä pitää olla keinoja hallita kuljetusta ja logistiikkaa, hieno- ja erikoiskemikaalidivisioonan johtaja Jyrki Mäki-Kala kertoo.

Finnish Chemicalsin kuljetukset tapahtuvat pääosin kumipyörillä, vaikka käytössä ovatkin kaikki kuljetusmuodot. Asiakkaiden varastot ovat usein pienet, ja niitä on helpompi hallita kumipyöräkuljetuksilla.

Kuljetukset hoituvat alihankkijavetoisesti. Finnish Chemicalsilla on yhteistyökumppaneina 15–20 kuljetusyritystä eri puolilla maata. Luku kaksinkertaistuu, kun mukaan luetaan lento- ja merirahtien kuljetukset. Suhteet kuljetusyrityksiin ovat pitkäaikaisia ja avoimia. Rekat ajavat konsernin logoilla varustettuina.

– Kuljetus on osa tuotetta ja meille käyntikortti. Pyrimme tekemään sen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi niin, että hän saa tuotteen oikea-aikaisesti ja oikealaatuisena, Mäki-Kala toteaa.

Asiakkaiden vaatimusten myötä kuljettajista on tullut moniosaajia, joille kuljetus on vain yksi osa työtä.

– Vaikka lainsäädäntö ohjaa vaarallisten aineiden kuljetusratkaisuja, meillä pitää olla paras tieto aineista ja kuljetusvälineistä, joita etsimme yhdessä kuljettajien kanssa. Kuljettajat tuntevat aineet, ja pystyvät antamaan asiakkaille tarvittavat perustiedot, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö Marko Reunanen kertoo.

Kuljetusyrityksessä pitää olla vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajan pätevyyden hankkinut henkilö. Vaarallisten aineiden kuljettajalla on viiden vuoden välein uusittava vaarallisten aineiden kuljetussopimuksen edellyttämä ADR-ajolupa. EU-maiden lisäksi myös Norja, Sveitsi ja Venäjä ovat mukana ADR-sopimuksessa.

– Maantiekuljettajan kannalta turvallisuusasiat ovat hoidossa. Koulutus on monipuolista ja sitä päivitetään, viestintäpäällikkö Juha Norppa-Rahkola Suomen Kuorma-autoliitosta toteaa.

Kuljetusyritykset kouluttavat kuljettajia muun muassa ammattioppilaitoksissa. Finnish Chemicals kouluttaa sekä kuljettajia että omaa väkeä. Yhtiössä on muun muassa kolme turvallisuusneuvonantajaa.

– Kun meiltä lähtee toimituksia 365 päivänä vuodessa 24 tuntia vuorokaudessa, ja kun kuljetamme raaka-aineita ja tuotteitamme yli miljoona tonnia vuodessa, pitää aina olla paikalla henkilöitä, jotka pystyvät takaamaan kuljetusten turvallisuuden, Mäki-Kala korostaa.

Ajoneuvojen hyväksymis- ja määräaikaistarkastukset ovat huomattavasti tiukempia kuin perinteisessä rahdinkuljetuksessa.

– Kuljetuksen toimintaympäristö muuttuu kovaa vauhtia. Koko ajan etsimme kuljetustaloudellisesti tehokkaampia menetelmiä ja ratkaisuja, joilla olisi entistä pitempi elinkaari, Reunanen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    2. 2

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    3. 3

      Nokian osake kallistui ennen torstain tulosjulkistusta

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    6. 6

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    7. 7

      Jos haluat matkustaa varman päälle: ”Älä jättäydy yhden kortin varaan”

    8. 8

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    9. 9

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    10. 10

      Autoliitto Lännen Medialle: Britannian tavoite on ”todella kunnianhimoinen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    2. 2

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    3. 3

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    4. 4

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    5. 5

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    6. 6

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    7. 7

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    8. 8

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    9. 9

      Jopa 400 000 asiakasta pankin tietoturvaloukkauksen kohteena

    10. 10

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää