Pienillä konsultti-firmoilla on tilaa jättien rinnalla

Konsulttiyritykset niputetaan helposti saman ”otsikon” alle, vaikka erilaisten toimijoiden strategia perustuu kovin erilaiseen näkökulmaan.

Liikkeenjohdon konsultoinnin tulevaisuutta voi hahmottaa ainakin kolmen, toisiaan täydentävän skenaarion avulla.

Kansainväliset, tietotekniikkaan toimintansa pohjaavat megatoimistot konsultoivat lähes yksinomaan suuria organisaatioita. Megatoimistoilla on tarkasti viritetty organisaatio ja menetelmäosaaminen. Tällaiset toimistot ovat mukana esimerkiksi erilaisten liiketoimintojen ulkoistamisessa.

Tällaisten toimistojen asiakkaat odottavat konsulteilta riskinottoa ja takuuta laadusta. Konsultointiyrityksen sisällä tulee hallita suuria kokonaisuuksia ja rakentaa strategisia kumppanuuksia, jotka auttavat asiakashankkeiden toteuttamista.

Toiminnan yksi kilpailuvaltti on tehokkuus, jolloin näiden toimistojen kaipaamaa teknistä osaamista löytyy muun muassa Intiasta paljon halvemmalla kuin esimerkiksi Pohjoismaista.

Toinen konsulttiryhmän toiminta perustuu ainutlaatuiselle osaamiselle. Esimerkiksi kansainvälisten strategiakonsulttien ydinosaaminen rakentuu räätälöityjen analyysien ympärille. Niillä on vahva maailmanlaajuinen brändi ja asiantuntijaorganisaatio. "Perinteisen" strategiatyön lisäksi työmaana ovat esimerkiksi fuusioiden ja yritysostojen valmistelu.

Pitkäaikaiset, luottamukselliset suhteet asiakkaan ja konsulttien välillä ovat tärkeitä. Vakioratkaisuja tulee välttää, koska räätälöidyt ratkaisut tuovat asiakkaalle lisäarvoa.

Kolmannen ryhmän toiminta perustuu yksittäisten konsulttien asiantuntemukseen. Pienet erityisosaajat täyttävät konsultoinnin katvealueet ja erikoistumista vaativat markkina-aukot, eivätkä yleensä taistele samoista apajista megatoimistojen kanssa. Heidän asiakaskuntansa voi tosin koostua kaiken kokoisista yrityksistä ja julkisen sektorin toimijoista.

Tämäntyyppiset konsultit ovat omimmillaan pk-yrityksen nykytilan analyysissä tai suuren yrityksen työyhteisön sisäisen dynamiikan kehittämisessä. Heidän asiakkaat arvostavat yksittäisten konsulttien kokemusta ja taitoja enemmän kuin menetelmäosaamista. Asiakas ei halua maksaa konsulttien oppimisprosessista vaan konsultoinnin tuloksesta.

Kaikissa tapauksissa lopputulokseen vaikuttaa oleellisesti asiakkaan kyky ostaa ammattimaista konsultointia. Ensimmäisessä skenaariossa on asiakkaalle tarjolla ennen kaikkea menetelmäosaamista ja tehokkuutta, toisessa ainutlaatuisia ratkaisuja ja kolmannessa kokemusta ja maanläheisyyttä. Kaikkea ei voi saada kerralla.

KTT Janne Tienari toimii Lappeenrannan teknillisen yliopiston kauppatieteiden osastolla Johtamisen ja organisaatioiden ma. professorina.

KTT Antti Ainamo on Organisaatioiden ja johtamisen dosentti Helsingin kauppakorkeakoulussa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    3. 3

      Sampo otti haltuunsa 280 miljoonan osakepotin – miljoonia osakkeita odottaa mitätöinti

    4. 4

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    5. 5

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    6. 6

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Suri ei ole täysin tyytyväinen Nokian kehitykseen

    9. 9

      Nordea uhkasi taas pääkonttorin siirrolla – päätös ”mieluiten ennen kesää”

    10. 10

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    3. 3

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    4. 4

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    5. 5

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    6. 6

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    7. 7

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    8. 8

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    9. 9

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    10. 10

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    9. 9

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    10. 10

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    11. Näytä lisää