Olli Rehn uskoo pk-yritysten hyötyvän vapaista varaosista

EU:n teollisuuskomissaari Olli Rehn arvioi eurooppalaisen autoteollisuuden selviävän unionin sisäisellä työnjaolla

EU:n teollisuuskomisaari Olli Rehn uskoo, että eurooppalainen autoteollisuus ei kärsi auton ulkoisten varaosien mallisuojan poistumisesta.

Autoteollisuus on valittanut, että komission tiistaina hyväksymä direktiiviesitys lisää piratismia ja syö Euroopasta työpaikkoja aasialaisten yritysten riemuksi.

Autojen välinen markkinakilpailu tapahtuu Rehnin mukaan kuitenkin hyvin pitkälti auton kokonaisuuden perusteella.

– Se on yhdistelmä auton teknisiä ominaisuuksia ja ulkonäköä. Tällä logiikalla ei voida perustella auton yksittäisten ulkoisten osien kuten konepellin tekijänoikeuksia, koska osat joka tapauksessa tehdään alihankintana joko Euroopassa tai sen ulkopuolella, sanoo Rehn.

Rehn uskoo, että eurooppalainen pk-teollisuus hyötyy kilpailun vapautumisesta auton ulkoisten varaosien valmistuksessa.

Eurooppalaiset autotehtaat ovat siirtäneet varaosien tuotantoa alihankintana jo pitkään Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan.

– Eurooppalaiset pk-yritykset voivat tämän ratkaisun myötä paremmin kilpailla varaosamarkkinoilla, hän olettaa.

Rehn tuntee autojen varaosakaupan hyvin, koska hänen isänsä on toiminut jo vuosikausia varaosakauppiaana Mikkelissä.

Rehn ennustaa, että auton ulkoisten varaosien markkinat kehittyvät mallisuojan poistumisen myötä samaan suuntaan kuin konepellin alla olevien osien.

– Siellä on automerkin omalla leimalla varustettuja osia, sitten on varaosatuottajan alkuperäisosia ja sitten on vapaita osia, joissa ei ole takuita. Kuluttaja voi valita, kuinka paljon hän haluaa maksaa ja mitä laatua hän vaatii, sanoo Rehn.

Rehn haluaa selvittää turvallisuusvaikutukset

Komission sisällä oli erimielisyyksiä mallisuojadirektiivin uudistuksesta. Rehn kiistää kuuluneensa – toisin kuin Taloussanomat keskiviikkona väitti – saksalaisen ja ranskalaisen komissaarin ryhmään, joka vastusti kilpailun vapauttamista autoteollisuuden painostuksesta.

Hän kertoo kannattaneensa sisämarkkinakomissaari Frits Bolkesteinin perustavoitetta kilpailun vapauttamisesta, koska kilpailu alentaa kuluttajahintoja.

Hän oli kuitenkin huolissaan varaosakilpailun vaikutuksesta kuluttajien turvallisuuteen.

Rehnin vaatimuksesta komissio ryhtyykin laatimaan arviota direktiivin vaikutuksista sekä matkustajien että jalankulkijoiden turvallisuudelle.

EU:n sisäinen työnjako vaatii kehittämistä

Eurooppalainen autoteollisuus pelottelee kannattavuutensa romahtamisella ja työpaikkojen siirrolla halvan työvoiman maihin EU:n ulkopuolelle.

Rehn ei näe autoteollisuuden tulevaisuutta näin synkkänä.

– Eurooppalaisen autoteollisuuden kyky kehittää innovatiivisia, laadukkaita ja turvallisia tuotteita on erittäin hyvä. Täytyy pitää vain huoli, että teollisuutemme kilpailuolosuhteet pysyvät yhtäläisinä kuin kilpailijoiden.

Rehn pitää tärkeänä EU:n sisäisen työnjaon kehittämistä, minkä mahdollistaa unionin laajentuminen.

Osa kokoonpanotuotannosta voi siirtyä halvan työvoiman maihin EU:ssa, kun taas tutkimus- ja tuotekehitys sekä ensilinjan tuotano jäänevät edelleen korkean osaamisen maihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      4 päivän työviikko kelpaisi monelle – voi olla totta tuleville sukupolville

    4. 4

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    5. 5

      Nokian ja Alcatel-Lucentin fuusion vaikutukset alkavat näkyä – ”Voidaan sanoa, että se oli hyvä yrityskauppa”

    6. 6

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    7. 7

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    8. 8

      Fortumin tulos ylitti odotukset – Venäjän-toiminnot yksi onnistujista

    9. 9

      Nordea takoi yli miljardin voittoa

    10. 10

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    6. 6

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    7. 7

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    8. 8

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    9. 9

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    10. 10

      Nokian tulos heikkeni hieman – ”kartutimme tilauksia hyvin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    11. Näytä lisää