Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua

Julkaistu:

Helsingin kaupunginvaltuusto istuu tänään päättämään kaupungin kahden erillisen bussiliikenneyksikön yhdistämisestä. Vaikka kaupunginhallitus oli esityksessään kaupunginvaltuustolle yksimielinen yhdistämisen tarpeellisuudesta, on asiasta käyty melkoinen julkinen keskustelu.

Työntekijäjärjestöt KTV ja KVL vauhdittivat kriittisen kantansa julkituomista jopa päivän työnseisauksella. Erimielisyys koskee uuden kaupungin omistaman bussiliikenneyksikön juridista muotoa.

Kaupunginhallituksen selkeä enemmistö kannattaa osakeyhtiömallia asiaa valmistelleen työryhmän selvitykseen tukeutuen. Osakeyhtiömuoto takaa parhaalla mahdollisella tavalla joustavan asiakaslähtöisen toiminnan. Se on läpinäkyvä ja mahdollistaa tilaaja-tuottaja-mallin toteutumisen.

Vähemmistö sen sijaan haluaa uudesta yksiköstä liikelaitoksen. Työntekijäjärjestöt ovat kannassaan kaupunginhallituksen vähemmistön linjoilla. Heidän pääasiallinen huolensa on se, että yhtiöittäminen voisi merkitä alkusoittoa koko bussiliikennetuotannosta luopumiselle, vaikka kaupunginhallituksen esityksessä valtuustolle nimenomaan painotetaan kaupungin pitkäaikaista sitoutumista omaan bussiliikenneyhtiöön.

Pääkaupunkiseudun kasvaessa ja laajentuessa toimivan joukkoliikennejärjestelmän merkitys korostuu entisestään. Seudun julkinen liikenne hoidetaan pääosin neljällä eri liikennemuodolla: paikallisjunalla, metrolla, raitiotievaunuilla ja busseilla.

Merkittävä osa joukkoliikenteen rahoituksesta tulee kaupunkien verovaroista. Helsingin sisäisen liikenteen tariffituki on noin 50 prosenttia. Toisen puolen maksaa asiakas itse.

Pääkaupunkiseudulla on jatkossa kaksi joukkoliikenteen tilaajaorganisaatiota: pääkaupunkiseudun yhteinen YTV ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL). VR operoi paikallisjunaliikennettä. HKL tuottaa kokonaan sekä metro- että raitiotievaunuliikenteen. Lähes kymmenen vuotta sitten aloitettiin pääkaupunkiseudulla bussiliikenteen kilpailuttaminen, joka toikin merkittäviä säästöjä.

Tänään pääkaupunkiseudun julkista bussiliikennettä hoitavat neljä keskenään kilpailevaa yksikköä. Näistä kaksi on yksityistä ja kaksi Helsingin kaupungin omistuksessa. HKL:n bussiliikenneyksikkö toimii emoliikelaitoksen sisällä ja Suomen Turistiauto on osakeyhtiö. Ne kilpailevat verisesti keskenään pääosin siksi, että niiden varikot toimivat samassa kiinteistössä Helsingin Ruskeasuolla.

Kumpikin yksikkö on raskaasti tappiollinen. Tätä taustaa vasten ei tarvitse olla suurikaan ruudinkeksijä havaitakseen, että nykytila on sietämätön. Yhdistämisestä tulee merkittäviä sekä taloudellisia että toiminnallisia hyötyjä.

Helsingin kaupungin kannattaa pitää uusi bussiliikenneyhtiö omistuksessaan. Syitä on monia. Joukkoliikenteen järjestämisvastuu kuuluu kaupungin perustehtäviin. Julkisen subvention osuus tulee myös tulevaisuudessa säilymään.

Metro ja raitiotieliikenne ovat luonnollisia monopoleja samoin kuin paikallisjunaliikenne. Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhdessä VR:n kanssa perustaneet junakalustoyhtiön, jonka tavoitteena on lisätä paikallisjunaliikenteen hinnoittelun läpinäkyvyyttä.

Bussiliikenne on neljästä joukkoliikennemuodosta ainoa, jossa kilpailuttamisen hyväksikäyttö on luontevaa. Kilpailu ei kuitenkaan ole mikään automaatio.

Markkinoiden toimivuus tilanteessa, jossa kilpailuun voi aidosti osallistua vain muutama operaattori, ei ole varmaa. Tämän johdosta kaupungin oman bussiyhtiön omistaminen on selkeää varmuuden maksimointia.

Vastaavanlaisista monituottajamalleista on itse asiassa useita toimivia esimerkkejä. Yksityinen täydentää julkista ja julkinen yksityistä. Omaan bussiliikenneyhtiöön kannattaa sitoutua.

Kirjoittaja on Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    3. 3

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Talousprofessori: Käteiset pois – köyhien parhaaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää