Oman kaupungin yritys onlätkäseuran paras ystävä

Julkaistu:

Yhteydenottoja yrityksiin. Mainontaa ainakin yhdessä isossa sanomalehdessä, muutamassa ilmaisjakelulehdessä ja parilla radiokanavalla. Nettisivut, sähköposti- tai tekstiviestipalvelu.

Suunnilleen tältä näyttää suomalaisen SM-liigajoukkueen markkinointivalikoima. Skaala vaihtelee, mutta palikat ovat kaikilla suunnilleen samat.

– Tuntuu, että me markkinoimme yhtä paljon liigan alkua kuin Jokereita. HIFK:n kannattajat hoksaavat meidän mainoksistamme, että on aika ostaa kausikortti, huokaa Jokerien toimitusjohtaja Matti Virmanen.

Markkinoinnin kivijalka on kuitenkin ilmainen julkisuus. Television, lehtien, radion ja nettisivustojen sisällöstä jääkiekko nappaa joka talvi ison palan.

– Kyllähän meidän markkinointiviestinnässä ehkä tärkeintä on se, että pystymme toimimaan yhteistyössä median kanssa, sanoo Kärppien toimitusjohtaja Juha Junno sen, mitä kaikki ajattelevat.

Markkinointiviesti on useimmilla jääkiekkoseuroilla sama: paikallinen, perinteinen, vauhdikas. Jos jäähalli on kunnossa, sen kuulee.

Pelaajat saavat markkinointiviestinnässä paljon vähemmän mainintoja kuin jäähallit. Moni korostaa mieluummin joukkuetta kuin yksilöä.

– Aikoinaan mainostimme kovasti Timo Pärssisen tuloa TPS:ään, ja kun hän sitten lähtikin melkein heti NHL:ään, jäi vähän paha maku, sanoo TPS:n markkinointipäällikkö Rauno Sjöroos.

Vielä isompi riski on, jos seura rahapulassa myy suosikkipelaajan. Kukaan ei halua fanin kiukun kohteeksi.

Uskollisin ystävä jääkiekkoseuralle onkin oman paikkakunnan yritys. Päätukijat vaihtuvat harvakseltaan. Esimerkiksi HIFK:n ja Koffin yhteistyö on kestänyt melkein kaksi vuosikymmentä.

Toisaalta uusia tulijoita ei ole tungokseksi asti. Tällä kaudella Kärpät lisäsi pääyhteistyökumppaneidensa listaan Danske Capitalin, JYP sai selkänojakseen Valtran ja Jokerien kassaa pönkittävät nyt myös Eilakaisla, OKO ja GSK.

Merkittäviä rukkasia ei myönnä kukaan saaneensa, korkeintaan panokset ovat saattaneet ”hiukan pienetä”.

– Yrityksillä ei ainakaan Raumalla ole sponsoroinnin suhteen kovin tiukkaa panos–tuotos-ajattelua. Lukko koetaan Raumalla kaupungin omaksi jutuksi. Sponsorointitulomme ovat kasvaneet kymmenen prosenttia vuodessa jo neljä vuotta, sanoo Lukon yhteyspäällikkö Rafael Eerola.

Kaukana menneisyydessä ovat silti ne ajat, jolloin yritys ei vaatinut rahojensa vastineeksi muuta kuin logon käsiohjelmaan.

Asiakastilaisuudet, yhteistapahtumat ja raa’at näkyvyysluvut ovat jääkiekkomarkkinoinnin arkea, mutta oman markkinointinsa onnistumista useimmat mittaavat vain myytyjen pääsylippujen määrällä.

SM-liiga ostaa yksityiseltä mittausyritykseltä luvut siitä, montako minuuttia joukkueet näkyvät ruudussa. Tilasto kertoo, että esimerkiksi TPS näkyi viime kaudella neljällä pääkanavalla yhteensä 28,5 tuntia. Osa jääkiekkoseuroista ostaa samasta yhtiöstä tiedot siitä, kauanko yksittäiset mainokset kanavilla näkyvät.

– Tarjoamme tiedon pääyhteistyökumppaneille automaattisesti, muille satunnaisesti, sanoo Ilveksen myyntijohtaja Asko Kiiveri.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Lehti: Kreikka alkaa verottaa Airbnb-majoittajia

    3. 3

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    4. 4

      Nokia kiritti osakekursseja – Kesko, Valmet ja Outotec halpenivat

    5. 5

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    6. 6

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    7. 7

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    8. 8

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    9. 9

      Nokian tulos paljon odotettua parempi

    10. 10

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Nokian tulos paljon odotettua parempi

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    6. 6

      Nokian osake kovassa kirissä pörssissä

    7. 7

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    8. 8

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    9. 9

      Nokian osake kallistui ennen torstain tulosjulkistusta

    10. 10

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää