Tolkuton lakko

Julkaistu:

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen laiton mielenosoituslakko on tolkuttomin ja vastuuttomin työtaistelu pitkiin aikoihin. HKL:n kuljettajat ovat menneet lakkoon, koska he vastustavat laitoksen omistajan eli kaupungin suunnitelmia muuttaa laitosmuotoinen toiminta yhtiömuotoiseksi. Alalla on voimassa sopimus ja työrauhavelvoite, joten lakko on laiton. Tämän lisäksi lakko on poliittinen. Kuljettajat eivät vaadi lisää palkkaa tai parempia työaikoja. He haluavat vain säilyttää vanhan liiketoimintamuodon ideologisista syistä.

Laitosmuotoisen liiketoimintamuodon puolustaminen ei pohjaudu tietoon työntekijöiden työetujen heikentymisestä tai heidän asemansa muuttumisesta. Taustalla on uskomus ja pelko siitä, että yhtiömuotoisessa toiminnassa työedut saattaisivat heiketä ja työtahti kiristyä.

Päätöksen HKL:n yhtiömuodosta tekevät kaupungin vaaleilla valitut luottamusmiehet, joiden puolelta päätöksen perustelut ovat huomattavasti uskomuksia vahvempia. Kaupungilla on kaksi bussiyksikköä. HKL-liikennepalvelut ja osakeyhtiömuotoinen Suomen Turistiauto Oy, STA. Molempien yhtiöiden tulos on tappiollinen ja kaupunki toivoo yhtiöittämisellä ja yksiköiden yhdistämisellä saavansa etuja ja lisää tehokkuutta.

Tärkein peruste liittyy kuitenkin HKL:n rooliin. HKL on yhtäaikaa Helsingin joukkoliikenteen suunnittelija ja palveluiden ostaja. Samalla HKL-bussiliikenne osallistuu kilpailuun yhtenä palveluntarjoajana, joka vielä toimii tappiolla. On täysin selvää, että tilanne loukkaa muiden kilpailutukseen osallistuvien yritysten oikeusturvaa. Palvelun kilpailuttajan ja kilpailevien yritysten välinen raja täytyy olla kaikissa oloissa täysin selvä.

Tässä tilanteessa HKL:n kuljettajien asenne on kuin muistuma aivan toiselta aikakaudelta. Reaktio on kohtuuton varsinkin ottaen huomioon HKL:n merkityksen pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmässä.

Vastoin ennakkopelkoja itse lakon vaikutukset jäivät maanantaina paljon pelättyä vähäisemmiksi. Pääosa ihmisistä pääsi työpaikoilleen ilman suuri vaikeuksia ja autoliikenteen ruuhkat jäivät kohtuullisiksi. Naapuriapu nousi kunniaansa ja syksyllä polkupyörä on vielä toimiva kulkuväline. Kuitenkin viranomaispuolelta löytyi tilanteeseen täysin sopimatonta joustamattomuutta. Kaupunkisuunnitteluvirkamiehet ja poliisi olisivat voineet yhteisymmärryksessä sallia joukkoliikennekaistojen käytön yksityisautoille niillä sisääntuloväylillä, joilla bussiliikenne oli lakon vuoksi lähes loppunut. Joukkoliikennekaistojen pyhittäminen joukkoliikenteelle silloinkin kun joukkoliikennettä ei ole, edustaa perusteetonta joustamattomuutta ja aikansa elänyttä virkavaltaisuutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Savo-Solar antoi tulosvaroituksen – osake putoaa

    4. 4

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Ekonomisti yllättyi: Näin paljon Suomessa palkitaan lapsia arvosanoista

    7. 7

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Tätä et näe tilinauhasta: Näin suuri osa palkastasi menee edeltäjiesi eläkkeisiin

    10. 10

      Lahjuksia vai provokaatio? Venäjällä kuohuu Rosneftin ympärillä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    3. 3

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    4. 4

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    5. 5

      Näkökulma: Sijoittajien hurja tuolitanssi – jäätkö sinä ilman tuolia, kun soitto sammuu?

    6. 6

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    7. 7

      Suomeen lentävä Air Berlin myy yhä matkoja konkurssista huolimatta – ”En suosittele ostamaan”

    8. 8

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    9. 9

      Tätä et näe tilinauhasta: Näin suuri osa palkastasi menee edeltäjiesi eläkkeisiin

    10. 10

      Paisuvista talletuksista tuli ongelma Danskelle – ei halua suurimpien asiakkaidensa talletuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    3. 3

      Älä korjaa Saksasta ostettua autoa omin päin – laissa erikoispiirre

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää