Onneton oikeuspäätös

Julkaistu:

Suomi hävisi torstaina EY:n tuomioistuimessa kiistan yrittäjä-autoilijoiden työaikadirektiivistä. Kiista juontuu jo vuosien taa. EU sääti vuonna 2002 direktiivin maantieliikenteen työ- ja lepoajoista. Direktiivin mukaan kuljettajien maksimiviikkotyöaika voi olla 48 tuntia. Säädös koskee myös autoilijayrittäjiä. Lisäksi työaikaan lasketaan myös kaikenlainen ei-ajaminen eli lastin purku, kaluston huolto ja paperityöt .

Direktiivi on ongelma erityisesti Suomelle ja Espanjalle, joissa kuljetusalalla on runsaasti pieniä yrityksiä. Muissa EU-maissa kuljetusala on keskittynyttä ja autojen kuljettajat ovat lähes poikkeuksetta palkkatyöntekijöitä. Kuljetusalan kilpailu on Suomessa kovaa ja hinnat kilometriä kohden ovat suhteellisen alhaisia. Pienen yrittäjän vahvin kilpailutekijä on perinteisesti ollut joustavuus. Vaikeista tilanteista on selvitty tekemällä pitkää päivää. Nyt tämä jousto katoaa, kun direktiiviä aletaan soveltaa vuoden 2009 maaliskuussa.

Direktiivin motiivina on liikenneturvallisuus. On täysin totta, että yliväsynyt raskaan liikenteen kuljettaja on tienpäällä vakava turvallisuusriski. Nykyisinkin kuljettajien ajo- ja lepoaikoja on kuitenkin valvottu työaikalainsäädännöllä ja ajopiirturien avulla kohtuullisen tehokkaasti. Samat säädökset ovat koskeneet myös omistajakuljettajia. Ylipitkiä ajorupeamia ei ole saanut ajaa, joten tässä suhteessa direktiivin säädökset eivät ole ongelma.

Ongelma on se, että omistajan muu työ lasketaan myös samaiseen työaikaan. Kyse ei ole siitä, että valvottaisiin ettei kukaan ole tienpäällä yli 48 tuntia, vaan direktiivi haluaa säädellä myös yrittäjän muuta työaikaa.

Tilanne on mahdoton. Jos vaikkapa joku viranomainen vaatii yrittäjältä selvitystä jostakin hallinnollisesta asiasta, on kuljetusyrittäjän lopetettava ansiotyönsä ja käytettävä työaikansa selvityksen tekoon. Omien työtuntien laskeminen ei yksinkertaisesti kuulu yritystoimintaan.

Direktiivi on hyvä esimerkki siitä, ettei Euroopan unionissa oikea käsi tiedä mitä vasen tekee. Yrittäjyyden lisääminen on nähty unionin tulevaisuuden kannalta keskeisimmäksi tavoitteeksi. Samaan aikaan unioni osoittaa kuitenkin täydellistä asiantuntemattomuutta yrittäjyyden suhteen tieliikenteen työaikadirektiivissä.

Uuden direktiivin valvonta tulee käytännössä olemaan mahdotonta. Kuka voi valvoa, milloin kotona konttoriaan pitävä autoilija tekee yrityksensä paperitöitä ja milloin jotakin muita paperitöitä. Lainsäädäntö, jonka valvonta jo ennakolta tiedetään mahdottomaksi ja jonka tavoitteisiin kukaan ei voi sitoutua, on äärimäisen huonoa lainsäädäntöä, joka vain rapauttaa ihmisten yleistä lainkuuliaisuutta.

Tässä tapauksessa lainsäädäntöä ei vielä Suomessa ole tehty ja tehtävä on tiedostettu vaikeaksi. Jotain lakeja on kuitenkin pakko säätää, koska EY:n tuomioistuimen päätös niin velvoittaa. Tällainen tilanne ja tehdyt päätökset tuovat Suomessa erittäin huonoa mainetta koko EU:lle.

Kokonaisuutena EY:n tuomioistuimen päätös on kaikille osapuolille onneton. Edes tieliikenteen turvallisuuden kannalta on vaikea kuvitella, että päätöksellä olisi mitään myönteisiä vaikutuksia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    3. 3

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Talousprofessori: Käteiset pois – köyhien parhaaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää