Muistojen messujulisteet

Julkaistu:

Suomen Messut esittelee näyttelyssään messujulisteiden helmiä kuudelta vuosikymmeneltä
Nostalgiaa, tulevaisuudenuskoa, väriloistoa, funkkista, hippivaikutteita. Siinä luonnehdintoja, joilla voi kuvailla Suomen Messujen eilen avattua komeaa julistegrafiikkanäyttelyä. Suomen Messut täyttää tänä vuonna 85 vuotta, ja sen kunniaksi messuorganisaatio päätti muistella julistein menneitä vuosikymmeniä.

Esillä on 55 julistetta, joista ensimmäinen, Oscar Furuhjelmin tekemä Karhu-merkki valmistui vuoden 1920 messuille. Näyttelyssä käydään läpi eri vuosikymmenten julistehelmiä aina 1970-luvun loppuun saakka.

1930-luvun julisteissa nousi pintaan funktionalismi, jota hyödynsi muun muassa Mainostoimisto SEK:n yksi perustaja Jorma Suhonen.

– Julistetaiteen kukoistuskausi ajoittui 50-luvulle, jolloin julisteissa näkyi optimismi, elämänmyönteisyys ja kepeys. Silloin ammennettiin ideoita ranskalaisesta julistetaiteesta, kertoo Lahden Julistemuseon tutkija Kari Savolainen.

Savolaiselle erityisesti 50-luvun messujulisteet tuovat mieleen nostalgisia muistoja ajasta, jolloin messut olivat suurta kansanhuvia ja niitä odotettiin innokkaasti.

Myös Suomen Messujen yritysyhteistyö näkyi julisteissa: Niissä luvattiin, että messukävijät saavat jopa 50 prosentin alennuksen junalipusta. Vastaavasti VR piti asemien ilmoitustauluilla esillä messuinformaatiota.

Suomen Messujen toimitusjohtajan Pentti Kivisen mukaan messuorganisaatio halusi alusta saakka julisteiden tekijöiksi aikakautensa parhaimmistoa. Yksi julistetaiteilijoista oli sisustusarkkitehti Harry Röneholm, josta tuli 1930-luvulla Suomen Messujen pitkäaikainen toimitusjohtaja. Muita menestyneitä suunnittelijoita olivat esimerkiksi Mainostoimisto SEK:n perustajakolmikosta Holger Erkelenz sekä 1960-luvulla upean venenäyttelyjulisteen tehnyt Erik Bruun.

Juliste hiipuu marginaaliin

Suomen Messujen julisteiden käyttö hiipui jo 1980-luvulla, jolloin mediamainonta yleistyi. Sähköisen viestinnän aikakaudella juliste on menettänyt entistä merkitystään informaation välittäjänä.

– Nyt tuntuu, ettei julisteelle enää löydy paikkoja. Ulkomainonta olisi tietysti mahdollista, mutta ne ovat todella kalliita mainospaikkoja, Kivinen sanoo.

Julistetutkija Kari Savolainen puolestaan uskoo, että hyvälle julisteelle on yhä kysyntää.

– Valotauluihin valmistetut kaupalliset julisteet sävähdyttävät edelleen. On myös paljon marginaalisia yhteisöjä, joille julisteet ovat edullisin tapa saada viestinsä yleisön nähtäväksi.

Eikä Suomen Messutkaan ole vielä kokonaan julistetta haudannut. Viestintäpäällikkö Merja Huuhtela-Sulkun mukaan Habitare 2005 -messujen juliste tuli painosta juuri näyttelyn alla.

Muistatko vielä ne messut -julistenäyttely 10.9.–10.10. Avoinna ma–pe klo 9–17, su klo 11–17. Jugendsali, Pohjoisesplanadi 19, Helsinki.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    2. 2

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    3. 3

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    4. 4

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    5. 5

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    6. 6

      Yhdysvaltain keskuspankin ei uskota nostavan ohjauskorkoaan

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Yleensä bensa kallistuu kesäksi – tänä vuonna ei

    9. 9

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    10. 10

      Työllisyys parani, mutta ”toive kesätyöstä jäi monelta saavuttamatta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    3. 3

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    4. 4

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    5. 5

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    6. 6

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    7. 7

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    8. 8

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    9. 9

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    10. 10

      Minä vuonna synnyit? Katso, kuulutko voittajien vai häviäjien sukupolveen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää