Pikkuautojen ja dieseleiden kauppa ei hyötynyt veroalesta

Pikkuautosegmentin siivu on pudonnut 15 prosenttiin, diesel-autojenkin myyntipiikki jäi vuosituhannen vaihteeseen

Vuoden 2003 alussa toteutunut autoveron alennus on virkistänyt selvästi autokauppaa, mutta ei kaikissa kokoluokissa.

Muualla Euroopassa myyntiään vuosi vuodelta kasvattava pikkuautoluokka etenee meikäläisillä automarkkinoilla dieselin tavoin käsijarru päällä.

Takavuosina pikkuautojen osuus myynnistä oli noin viidennes, josta se on pudonnut viidentoista prosentin tietämiin. Viime vuosi toi luokan menekkiin parin prosentin hyppäyksen, josta on kuitenkin tultu kuluvan vuoden aikana takaisin.

Nykäys johtui pitkälti siitä, että sopivaa vaihtoautoa hakeneet päätyivät ostamaan uuden, mutta pykälää pienemmän ajokin.

Autoverouudistuksen selvin voittaja on perinteinen perheautoluokka eli niin sanottu C-segmentti. Peugeotia maahantuovan Maan Auton myyntijohtaja Kai Katavisto selittää ilmiötä sillä, että askel pykälää suurempaan autoluokkaan tuli uusien hintojen jälkeen selvästi aiempaa houkuttelevammaksi.

– Kun pienellä lisäpanoksella tuli mahdollisuus päästä kiinni näyttävämpään autoon, sitä myös hyödynnettiin. Se näkyi meilläkin 206- ja 307-mallien myynnissä, kertoo Katavisto. Pikkuautoluokan myydyimpiä malleja ovat Fiat Punto, Peugeot 206 ja Toyota Yaris.

Joukkoon kirivät pikkuhiljaa myös Citroënin C2/C3 sekä korealaishaastajat Daewoo Kalos ja Hyundai Getz.

Citroënia maahantuovan Auto-Bonin markkinointipäällikön Mats Lillen mukaan luokan myynti pysynee jatkossakin viidentoista prosentin siivussa.

– Euroopassa pikkuautojen myyntiä kasvattavat kaupunkien ruuhkat ja parkkipaikkapulmat. Meillä ne eivät oikein riitä ostoperusteeksi, huomauttaa Lille.

Nissania ja Chrysleria maahantuovan Aro-Yhtymän toimitusjohtaja Timo Tähtinen huomauttaa, että heillä segmentin ostajajoukko rajautuu pitkälti eläkeläispariskuntiin ja naisasiakkaisiin.

– Kakkosautoperinne on meillä vielä ohut. Rahalle halutaan mahdollisimman paljon vastiketta ja autolla pitää pystyä hoitamaan sekä työ- että mökkimatkat. Siihen ei pikkuauto enää riitä, hän sanoo.

Dieseleissä edellinen myyntinykäys jäi tulematta, ja kysyntä näyttää keskittyneen entistä enemmän edustavimpiin autoluokkiin, joissa auton hinta ja käyttökulut eivät ole hankinnan kynnyksiä. Bensanhinnan nousu toki lisää hetkittäin kuluttajien kiinnostusta.

Maahantuojien mielestä diesel-autojen myynnin kasvattaminen eurooppalaisiin lukemiin edellyttäisi autoluokan täydellistä veroremonttia. Toki myös kuluttajien asenteet ovat jääneet naftantuoksuiselle 1970-luvulle.

– Pitkiä matkoja ajavat ovat aina suosineet dieseleitä. Pohjois-Suomessa niiden myynti on ollut koko ajan muuta maata selvästi parempi, muistuttaa Tähtinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    4. 4

      Selvitysryhmä ennakoi muutosta liikenteen verotukseen

    5. 5

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    6. 6

      EK: Nollatuntisopimukset tärkeitä, rajoitukset vähentävät työpaikkojen syntyä

    7. 7

      Tutkivan journalismin Lumilapio-finalistit julki: Taloussanomien ja IS:n Teemu Muhonen ehdolla

    8. 8

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    9. 9

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    10. 10

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    5. 5

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    6. 6

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    7. 7

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    8. 8

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää