Mainostaja kaipaa apua kännyköiden teknologian hallintaan

Tuoreen tutkimuksen mukaan mobiilikampanjoihin kului viime vuonna 3–5 miljoonaa euroa
Johtavien mobiiliyritysten, matkapuhelinten valmistajien ja operaattorien pitäisi ottaa huomattavasti nykyistä aktiivisempi rooli mobiilimarkkinoinnin kehittämisessä. Tätä mieltä ovat markkinointialan toimijat Ville Virtasen ja Mika Raulaksen ensi viikolla julkistettavassa tutkimuksessa.

Suoramarkkinointi-instituutin ja LTT-Tutkimuksen julkaisemassa Mobiilimarkkinoinnin muodot, esteet ja vauhdittajat -tutkimuksessa haastatellut uskovat, että mobiilimarkkinoinnin käytön laajeneminen edellyttää teknologiapuolelta toimia muun muassa koulutuksessa, konsultoinnissa ja pelisääntöjen luonnissa sekä perehtymisvaiheen kustannusten jaossa.

Tutkimuksen mukaan sekä markkinoijat että perinteiset media- ja mainostoimistot pitävät kännyköitä kiinnostavana mediana. Niiden käyttö markkinointiin tuntuu kuitenkin vaikealta, eivätkä toimijat tunne saavansa laitevalmistajilta ja operaattoreilta tuoretta tietoa kännyköiden mahdollisuuksista.

Mainos- ja mediatoimistot tekevät tutkimuksen mukaan mobiilimarkkinointia nykyisin yleensä vain asiakkaan pyynnöstä.

Ne ostavat tuotannon alihankintana pieniltä mobiilimarkkinointitoimistoilta tai mobiilimedian hallitsevilta digimediayrityksiltä.

Virtanen ja Raulas arvioivat, että Suomessa tehtiin viime vuonna mobiilimarkkinointikampanjoita noin 3–5 miljoonan euron arvosta. Se on noin prosentti kaiken suoramarkkinoinnin arvosta. Luvussa ei ole mukana viestinvälityskuluja.

Suomessa toteutettiin viime vuonna tutkijoiden arvion mukaan muutamia satoja mobiilimarkkinointikampanjoita, ja markkinoija sijoitti niihin tyypillisesti korkeintaan 30 000 euroa. Esimerkiksi Britanniassa rahaa kuluu jopa 150 000 euroa.

Tekstiviestejä käytetään Suomessa markkinointiin noin puolet vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin.

Lähinnä niitä käytetään yksittäisissä kampanjoissa päivittäistavaroiden ja mediasisältöjen myynninedistämisen taktisena työvälineenä, käytännössä siis esimerkiksi saippuan hintamainontaan.

Virtanen ja Raulas haastattelivat talvella markkinoinnin toimijoita ja asiantuntijoita Suomessa ja Britanniassa.

Tutkimus on osa Helsingin kauppakorkeakoulun ja Svenska handelhögskolanin Suoramarkkinointi-instituutin DiViA-tutkimusprojektia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    2. 2

      Näin sääntö-Suomen purkaminen on edennyt

    3. 3

      Kommentti: Yksi kauhukuvio kertoo, että normien purkamisessa riittää työtä

    4. 4

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    5. 5

      Nobel-voittaja Holmström: Sote on valtava sotku – Obamacare varoitus Suomelle

    6. 6

      Tällainen on johtajien 100 000 taalan stressinhallintakurssi

    7. 7

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    8. 8

      Konkaripalomies Tapio kertoo työn arjesta: ”Tyttö hyppäsi syliin – ihanaa, kun tulitte!”

    9. 9

      Terveydenhuollon ammattilaiset kummeksuvat sote-esitystä – Mikä on ”yleinen sairaus”

    10. 10

      Toshiban ydinvoimarakentaja hakeutuu konkurssiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    2. 2

      Näissä ammateissa työpaikkoja on liian vähän – katso lista pahimmista ammateista

    3. 3

      Näissä ammateissa työvoimapula on pahin – katso 15 ammatin lista

    4. 4

      Tarkistatko veroilmoituksen pikaisesti? Tästä syystä aikaa kannattaa käyttää tunti tai kaksi

    5. 5

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    6. 6

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    7. 7

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    8. 8

      Turun seudulla puhutaan jo uudesta Nokiasta

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmström: Sote on valtava sotku – Obamacare varoitus Suomelle

    10. 10

      Asuntomarkkinoiden hintakuilu kypsytti yrittäjän: ”Oraakkelit kertovat mitä hyvänsä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    9. 9

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    10. 10

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    11. Näytä lisää