Mainostaja kaipaa apua kännyköiden teknologian hallintaan

Julkaistu:

Tuoreen tutkimuksen mukaan mobiilikampanjoihin kului viime vuonna 3–5 miljoonaa euroa
Johtavien mobiiliyritysten, matkapuhelinten valmistajien ja operaattorien pitäisi ottaa huomattavasti nykyistä aktiivisempi rooli mobiilimarkkinoinnin kehittämisessä. Tätä mieltä ovat markkinointialan toimijat Ville Virtasen ja Mika Raulaksen ensi viikolla julkistettavassa tutkimuksessa.

Suoramarkkinointi-instituutin ja LTT-Tutkimuksen julkaisemassa Mobiilimarkkinoinnin muodot, esteet ja vauhdittajat -tutkimuksessa haastatellut uskovat, että mobiilimarkkinoinnin käytön laajeneminen edellyttää teknologiapuolelta toimia muun muassa koulutuksessa, konsultoinnissa ja pelisääntöjen luonnissa sekä perehtymisvaiheen kustannusten jaossa.

Tutkimuksen mukaan sekä markkinoijat että perinteiset media- ja mainostoimistot pitävät kännyköitä kiinnostavana mediana. Niiden käyttö markkinointiin tuntuu kuitenkin vaikealta, eivätkä toimijat tunne saavansa laitevalmistajilta ja operaattoreilta tuoretta tietoa kännyköiden mahdollisuuksista.

Mainos- ja mediatoimistot tekevät tutkimuksen mukaan mobiilimarkkinointia nykyisin yleensä vain asiakkaan pyynnöstä.

Ne ostavat tuotannon alihankintana pieniltä mobiilimarkkinointitoimistoilta tai mobiilimedian hallitsevilta digimediayrityksiltä.

Virtanen ja Raulas arvioivat, että Suomessa tehtiin viime vuonna mobiilimarkkinointikampanjoita noin 3–5 miljoonan euron arvosta. Se on noin prosentti kaiken suoramarkkinoinnin arvosta. Luvussa ei ole mukana viestinvälityskuluja.

Suomessa toteutettiin viime vuonna tutkijoiden arvion mukaan muutamia satoja mobiilimarkkinointikampanjoita, ja markkinoija sijoitti niihin tyypillisesti korkeintaan 30 000 euroa. Esimerkiksi Britanniassa rahaa kuluu jopa 150 000 euroa.

Tekstiviestejä käytetään Suomessa markkinointiin noin puolet vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin.

Lähinnä niitä käytetään yksittäisissä kampanjoissa päivittäistavaroiden ja mediasisältöjen myynninedistämisen taktisena työvälineenä, käytännössä siis esimerkiksi saippuan hintamainontaan.

Virtanen ja Raulas haastattelivat talvella markkinoinnin toimijoita ja asiantuntijoita Suomessa ja Britanniassa.

Tutkimus on osa Helsingin kauppakorkeakoulun ja Svenska handelhögskolanin Suoramarkkinointi-instituutin DiViA-tutkimusprojektia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    2. 2

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    3. 3

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    4. 4

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    5. 5

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    6. 6

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    7. 7

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    8. 8

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    9. 9

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    10. 10

      EU aloittaa tutkinnan Bayerin Monsanto-kaupasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    4. 4

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    5. 5

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    6. 6

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    7. 7

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    8. 8

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    9. 9

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    10. 10

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää