Verkkosivujen kävijätilaston kärki muuttuu

Mainostajien toivomuksesta muuttuva verkkosivujen kävijämittaus erottaa verkostot ja sivustot

Verkkosivujen kävijämäärämittausta selkeytyy mainostajien toivomuksesta. Lokakuun alussa yksittäiset verkkosivustot ja useiden verkkosivustojen verkostot jaetaan TNS Gallupin ylläpitämässä kävijämittauksessa kahteen eri tilastoon.

– Ongelmana on ollut esimerkiksi se, että kävijämittauksessa on ilmoitettu isojen portaalien ja verkostojen koko kävijämäärä, mutta mainostaja ostaa yleensä määrätyn mainospaikan jostain tietystä portaalin osiosta, jossa kävijämäärät ovat pienempiä, kertoo suunnittelupäällikkö Minna Leikas mediatoimisto Dagmarista.

Verkostojen kävijämäärät ovat niin suuria, etteivät mainostajat edes aio mainostaa yhtä aikaa kaikissa niihin kuuluvissa sivustoissa.

– Mainostajan kannalta tärkeintä on se, että hän tietää mahdollisimman tarkasti, montako ihmistä mainos tavoittaa. Kävijämäärät ovat tärkeitä tietoja mediavalintoja tehtäessä, ja väärät luvut vievät sivustolta uskottavuutta mainostajien keskuudessa.

Redsheriff-mittaria ylläpitää TNS Gallup. Kävijämittauksen ohjeistusta on tehnyt alan yhteisjärjestö IAB, jonka Suomen osastossa ovat jäseninä muun muassa Alma Media, Microsoft, TeliaSonera,Sanoma Oy ja useat mediatoimistot.

Kävijätilaston järjestystä uudistus muuttaa aika tavalla.

IAB:n uusien ohjeiden mukaan sivuston kaikilla sivuilla täytyy olla yhtenäinen ulkoasu.

Sivuston kävijöiksi ei saa laskea muita saman yhtiön ylläpitämiä, mutta täysin erinäköisiä verkkosivustoja. Uusien ohjeiden takia useat verkkopalvelut joutuvat muuttamaan tapaa, jolla ne ilmoittavat kävijämääränsä.

Esimerkiksi MTV3 pudottaa luvuistaan Subtv:n verkkosivujen 15 000 kävijää.

– Luukku.comin ulkoasu on muutettu MTV3:n näköiseksi eikä Ruokala.tv:tä itsenäisenä sivustona enää ole. Ne pysyvät siis MTV3:n luvuissa, kertoo tutkimusasiantuntija Pasi Raassina MTV3:sta.

Sen sijaan kävijämäärätilastoon saa entistä useampia palveluiden alaosioita. MTV3 aikoo lisätä listalle suosituimmat alasivunsa eli palvelun etusivun, Luukku.comin, tv-ohjelmasivut, uutiset ja urheilusivut.

Helsingin Sanomien Verkkoliitteen yhteyteen aiemmin lasketut Nyt.fi:n kävijät ilmoitetaan jatkossa erikseen. Johtaja Jukka Haapalainen Oikotie-palvelusta uskoo kuitenkin, että uudistus on Sanomien kannalta hyvä.

– Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Oikotie nousevat sivustovertailussa kärkeen, kun portaalit siirretään toiseen listaan.

Sanomien mediamyynti on käyttänyt markkinoinnissaan verkkosivustojen yhteenlaskettua kävijämäärää.

– Olemme myyneet yksittäisten mainospaikkojen lisäksi kohderyhmiä, jotka käyttävät useita eri palveluita. Kokonaiskävijämäärä on kuvannut koko potentiaalista mainoksen näkevää yleisöä, Haapalainen toteaa.

Haapalaisen mukaan mainostajat ovat aiempaa kiinnostuneempia erilaisista kohderyhmistä, ja toivovat lukumäärien lisäksi tietoa esimerkiksi kävijöiden sukupuolesta, tulotasosta ja harrastuksista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    2. 2

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    3. 3

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    4. 4

      Lindström setvii sotkua: Yksityiset yritykset eivät haastattele työttömiä

    5. 5

      Alko: Suomalaiset siirtyneet laadukkaampiin juomiin

    6. 6

      Mallia Ruotsista – Finanssivalvonta harkitsee laina-aikojen rajoittamista

    7. 7

      Yksi kuva kertoo, miten asuminen kallistuu – näillä eläkeläisillä jo 44 % tuloista

    8. 8

      Finnair valittiin Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi Kiinassa

    9. 9

      Sairaanhoitajat skeptisiä: harva uskoo sote-uudistuksen onnistuvan

    10. 10

      Ensimmäinen suomalainen peliyhtiö pörssissä takoi hurjat luvut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    2. 2

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    3. 3

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    4. 4

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    5. 5

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    6. 6

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    7. 7

      Professori vertaa Sipilän hallitusta Trumpiin: ”Tulee sutta ja sekundaa, haukkua ja parkua”

    8. 8

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    9. 9

      Yksi kuva kertoo, miten asuminen kallistuu – näillä eläkeläisillä jo 44 % tuloista

    10. 10

      Lindström setvii sotkua: Yksityiset yritykset eivät haastattele työttömiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    3. 3

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    4. 4

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    5. 5

      Wahlroos lahjoitti yli 60 miljoonan osakepotin perheenjäsenilleen – myi Sammon osakkeita yhden sentin hinnalla

    6. 6

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    7. 7

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Sote-uudistus: Jopa 60 000 suomalaista voi saada tuhansia euroja kuukaudessa omaan käyttöön

    10. 10

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    11. Näytä lisää