Ylös kuolemanlaaksosta Ylös kuolemanlaaksosta

Julkaistu:

Aloittavalla yrityksellä on oltava pääomia, joilla selviää yli kuolemanlaakson, muistuttaa Animal Designin liiketoiminnan Leo Longlifelle myynyt Jouni Ikonen.
Kodin käyttöesineitä tuottava Animal Design näytti ulkopuolisen silmin jo lähtökuopissa varmalta voittajalta. Yrityksen perustajat olivat kokeneita markkinoinnin ja muotoilun ammattilaisia, tuotteet saivat kansainvälisiä palkintoja ja myönteistä julkisuuttakin tuli kohtuullisesti.

Siitä huolimatta rahat loppuivat ja yrittäjät myivät yhtiön liiketoiminnan heinäkuun alussa Leo Longlifelle.

Yrityksen perustajiin kuulunut Jouni Ikonen kehottaakin aloittavia yrittäjiä varmistamaan heti alkuvaiheessa, että pääomaa riittää vähintään kahdeksi mutta mieluiten viideksi vuodeksi.

– Moni yritys on kolmen vuoden iässä kuolemanlaaksossa, jossa on turha hakea ulkopuolista rahoitusta, kun yrityksen numerot ovat huonot.

Näin kävi Animal Designille, joka taisteli liian usein yhdellä eurolla tilanteissa, joissa olisi tarvittu kaksi.

Sellaisessa tilanteessa yrittäjä alkaa syödä toimintaedellytyksiä itseltään, kun ei pysty irrottautumaan päivän ongelmista ja katsomaan tulevaisuuteen.

– Yrittäjä alkaa helposti suunnata voimiaan vääriin asioihin; alkaa tehdä varastossa pakkauksia, kun pitäisi tehdä myyntityötä, pohtii Ikonen.

Muun muassa purkinavaajista ja pullonsulkijoista koostuva Animal-tuotesarja syntyi, kun Ikonen ja professori Antti Eklund olivat tehneet kuutisen vuotta yhteistyötä mainostoimistossa, joka hoiti mainonnan suunnittelun lisäksi myös muotoilua ja sisustusta. Työn jälki näkyi muun muassa Marimekolla ja Alessilla.

– Sitten suunnittelijoiden kuvitelmat kasvoivat ja tuli usko, että kyllähän tässä yksi tuotebisnes pyöritetään sivussa, sanoo Ikonen.

Ikonen ja Eklund hyppäsivät toimialalle, josta kummallakaan ei ollut kokemusta. Miesten ajatus oli, että muotoilulla tehdään hyvä tuote ja hyvällä markkinoinnilla tehdään kansainvälinen tavaramerkki. Tuotannon miehet ostivat alihankintana.

Pian yrittäjät huomasivat kuitenkin, ettei pelkkä suunnittelu ja markkinointi auta. Yhtiöltä puuttui logistiikka, tuottaminen ja tuotanto.

– Ja puuttui myös tärkein eli myyntityö. Kaikki aika meni uuden kehittämiseen, mutta myyminen myymälöille jäi vähemmälle, muistelee Ikonen.

Myös viennin suhteen Ikosella ja Eklundilla oli liian valoisat odotukset. Suomi on lähes mille tahansa tuotteelle liian pieni markkina, joten maailmalle pitää päästä.

Animalin optimistinen ajatus oli, että alan tärkeimmillä messuilla syntyy suorat kontaktit tukkureihin, joiden kautta bisnes alkaa pyöriä. Näin kävikin alkuvaiheessa. Pienellä yhtiöllä oli tukkurikontakti noin 20 maahan ja kolmantena toimintavuotenaan yhtiö teki jo pienen toiminnallisen tuloksen.

Samaan aikaan pääomat olivat kuitenkin alkaneet hiipua ja panostus uuteen vähentyä.

– Kun jouduimme keskeyttämään tuotekehityksen, väheni tukkurien mielenkiinto välittömästi, muistelee Ikonen.

Alan tukkurit ovat pieniä yrityksiä, joilla on varaa ottaa salkkuunsa vain uutuustuotteita. Siksi alan yritysten pitää pysytä esittelemään säännöllisesti uutuustuotteita kansainvälisillä messuilla. Ellei uutuuksia ole, on yritys poissa bisneksestä.

Uutuuksien kehittäminen on kuitenkin pienelle yritykselle kallista puuhaa. Luonnokset, muotit, koesarjat, markkinatutkimus, ja monet muut nielaisevat pienenkin vimpaimen kehittämiseen karkeasti arvioiden 200 000 euroa.

Yrityksen myyminen oli pitkän pohdinnan paikka. Yrittäjät pohtivat erilaisia yhteenliittymiä, verkostoja ja myös yhteistyötä pääomasijoittajan kanssa. Pääomasijoittajat karsiutuivat vaihtoehtojen joukosta jo nelisen vuotta sitten, koska aitoja synergiaetuja ei löytynyt sijoittajien osaamisesta eikä salkun yrityksistä.

– Ainakin tuolloin pääomasijoittajien kokemus oli vientiteollisuudesta. Desing-tuotteet olivat kaukana heidän osaamisestaan, vaikka heillä varmasti oli meiltä puuttuvaa liiketoimintaosaamista, pohtii Ikonen.

Lopulta Leo Longlifen kaltainen vakaa yritys alkoi tuntua kriisin keskellä yrittäneistä miehistä parhaalta. Erilaiset yhteenliittymät pienten kanssa olisivat voineet tarkoittaa saman kriisin jatkumista.

– Nyt on henkilökohtainen helpotus, että on saanut jatkaa terveeltä pohjalta, sanoo Ikonen, joka jatkaa Leo Longlifen kuluttajatuoteryhmän Leo Lifen vetäjänä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    9. 9

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää