Viestintä ja markkinointi muuttuvat yhteen

NandoMalmelinin ja Jukka Hakalan mukaan rajanveto on entistä vaikeampaa

Yritysten markkinointi ja viestintä yhdistyvät. Kymmenen vuoden kuluttua ihmiset naureskelevat sitä, että vielä 2000-luvun alussa yrityksissä oli erilliset viestintä- ja markkinointiosastot omine budjetteineen.

Näin väittävät Helsingin yliopiston tutkija Nando Malmelin ja viestintätoimisto Lehmusto & Co:n seniorikonsultti Jukka Hakala. Aiheesta kirjaa tekevä kaksikko puhui koulutusyhtiö Inforin seminaarissa.

– Viestinnän ja markkinoinnin integraatiosta on yritykselle se hyöty, että toiminta on tehokkaampaa, johdonmukaisempaa ja koordinoidumpaa. Toimiala hyötyy, koska viestinnän merkitys kasvaa, sanoo Malmelin.

Hakalan ja Malmelinin mielestä markkinointi on yksi viestinnän osa-alue. Rajaa on entistä vaikeampi vetää, sillä median käsite laajenee ja mainonta valtaa yhä uusia alueita. Mediaa ovat perinteisten välineiden lisäksi internet, kännykät ja pelit. Mainonta käyttää hyväkseen perinteisesti viestinnän reviiriin kuuluvia keinoja.

– Esimerkiksi Sammon Henkilökohtainen talousarvio -kampanja, jossa oli valtiovarainministeri Sauli Niinistöä muistuttava piirros, käynnistyi vahvasti viikonloppuna, kiellettiin ja vedettiin pois. Toimet saivat paljon julkisuutta, mikä ei varmaan ollut tekijöille yllätys, kuvaa Hakala.

Helppoa viestinnän ja markkinoinnin yhdistäminen ei ole. Aiheesta on keskusteltu pitkään, ja ihan oikeiden käytännön hidasteiden lisäksi tiellä on ennakkoluuloja ja reviiritaistelua. Hakala on kuitenkin havainnut merkkejä myönteisestä kehityksestä.

– Yhteistyökumppanini on yhä useammin ihminen, joka vastaa yrityksessään sekä viestinnästä että markkinoinnista. Mutta kyllä yrityksissä vielä tehdään paljon päällekkäistä työtä. Markkinoinnilla ja viestinnällä on usein erilliset budjetit ja strategiat.

Jotta viestinnän ja markkinoinnin fuusio onnistuisi, tiedottajan ja markkinoijan pitää löytää toisensa. Hakalan ja Malmelinin mielestä tiedottajan pitäisi tuntea ainakin perusteet brändin johtamisesta, rakentamisesta ja arvonmuodostuksesta, kuluttajien käyttäytymisestä ja markkinoinnin vaikutusmekanismeista.

– Markkinoijan taas tulisi osata julkisuuden toimintamekanismit, logiikka ja pelisäännöt. Hänen pitäisi opetella myös yrityskauppojen ja muiden liiketoimintapäätösten julkisuusvaikutukset sekä niiden arvioiminen, Hakala listaa.

– Marimekon toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen on kertonut tajunneensa turkisliike Grünsteinin oston vaikutukset vasta kun aktivistit marssivat liikkeisiin. Jos Marimekossa joku olisi tuntenut julkisuuden toimintaperiaatteita, riskit olisi varmaan otettu paremmin huomioon jo etukäteen. Kuluttajan valta on Malmelinin ja Hakalan mielestä yksi syy siihen, että viestinnän ja markkinoinnin on pakko muuttaa saman katon alle.

– Kehityskulku tuntuu väistämättömältä, koska sekä viestintä että markkinointi pyrkivät vaikuttamaan yrityskuvaan. Kuluttaja integroi viestit joka tapauksessa. Jos ne puhuvat eri kieltä, yrityksestä tulee sekava kuva, Hakala muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Lehti: Komissio haluaa euron käyttöön kaikissa EU-maissa

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    7. 7

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    8. 8

      Uponor avasi tehtaan Venäjällä

    9. 9

      Tällaisia ovat rasittavimmat työkaverit

    10. 10

      Kaupan alaa koskenut työriita ratkesi 

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    5. 5

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    8. 8

      Vie vapaa-ajan, palkintona yleensä palkannousu: Diplomi-insinööriksi etänä 1,5 vuodessa

    9. 9

      Näkökulma: Kreikan piina pahenee taas – pelastavatko vain silmänkääntö­temput?

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää