Mainosmiesselittää yhteiskuntaa

Julkaistu:

Kun illalla avaa telkkarin, näkee paljon tuttuja. Missä tahansa keskusteluohjelmassa paikalla on ainakin yksi mainonnan osaaja. Ohjelmat ja aiheet vaihtelevat, mutta mainosammattilainen tankkaa mustikkasoppaa ja kommentoi.

Mitäs helkkaria tämä on? Onko mainosmaakareista tullut yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä "ajan ilmiöiden" selittäjiä? Löytyykö mainosmaailmasta muka osaamista, jota ei edes Yleisradio voi ohittaa? Missä on se oikea, sanavalmis intelligentsia – se, jonka kuuluu meille selittää asioita?

Vai onkohan kyseessä vain oma huomioni? En ainakaan minä ole nähnyt yhtä paljon alihankintakonepajojen edustajia keskusteluissa.

On muodikasta moittia suomalaista mainosmaailmaa sisäänpäinkääntyneeksi hiekkalaatikkopiiriksi. Löytyy siitä laatikosta kuitenkin lahjakkaita, sanavalmiita ja rohkeita keskustelijoita.

Mieluummin minä kuuntelen hyvällä yleissivistyksellä ja kokonaisuuksien tajulla varustettua keskustelua aluepolitiikan ongelmista kuin mitäänsanomatonta sananpyöritystä virkamiesten suusta. Enkä paheksu ollenkaan, jos kollegat tulevat samalla vähän brändänneeksi toimistoaankin.

Mitä mainosmies sitten osaa selittää? Markkinoiden logiikkaa, tuotantohyödykkeiden kilpailua vai itse mainontaa? Kyllä, mutta se mihin mainonnan ammattilaisia oikeasti mediassa tarvitaan, on viestinnän ja viestien muotoilemisen merkityksen avaaminen kansantajuisesti.

Moderni suomalainen yhteiskunta on monimutkainen soppa, joka perustuu suurelta osin tiedon panttaamiseen, tyrehdyttämiseen, muuntamiseen, välittämiseen ja vastaanottamiseen.

Jos viestiäsi ei kuunnella, homma menee puihin. Tämä pätee nykyään myös muualla kuin päivittäistavarakaupassa.

Siksi mainosmies tulee olohuoneeseesi. Hän selittää asian, koska tietää, ettei seinille huutaminen johda mihinkään. Brandihöpötys on parasta säästää asiakkaille, mutta kansalaisille saattaa olla hyödyllistä ja avartavaa kuulla, kuinka heitä maksusta manipuloiva ammattijoukko ajatuksensa rakentaa ja mistä kulmasta argumentoi.

Mutta en minä tietenkään tahdo pelkkiä mainosihmisiä telkkarissa nähdä. Mieluusti vain yhden kerrallaan ja vain kerran viikossa.

Kirjoittaja on mainostoimisto Neljäntuuman toimiston planner ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan hallituksen puheenjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    9. 9

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    10. 10

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    5. 5

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    10. 10

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää