EU:n kilpailupolitiikan politisoiminen

Julkaistu:

Euroopan yhteisön uusi komissio on nyt nimitetty. Mitä tulisi asettaa sen tärkeimmiksi tavoitteiksi?

Komissio luotiin alun perin teknokraattiseksi elimeksi, joka oli suhteellisen riippumaton niin kansallisesta kuin kansainvälisestäkin valvonnasta – sen tehtävät huomioon ottaen ratkaisu oli oikea. Komissio toimii parhaiten silloin, kun se pysyy roolissaan. Esimerkkinä mainittakoon sen erinomainen työ kilpailupolitiikan alueella: kartellien murskaaminen ja valtion tukien tyrehdyttäminen myös silloin, kun on ollut kyse piilotuista, kuten esimerkiksi valtiontakuista yritysten lainoille.

Opetuksena on, että komissaarien tulisi keskittyä omiin erityistehtäviinsä ja valvoa ennen kaikkea Euroopan yhteisön, ei niinkään oman emämaansa etuja. Menestyksekkäästi kilpailukomissaarin virkaansa hoitanut Mario Monti sattui olemaan italialainen, mutta kukaan ei koskaan syyttänyt häntä ”italialaisen asialistan” ajamisesta. Itse asiassa hänen taistelunsa valtion tukia vastaan oli ristiriidassa normaalin italialaisen käytännön kanssa.

Komission työtä helpotti puheenjohtaja Romano Prodin keksintö. Prodin komissio päätti lähettää komissaarit ”kentälle”: heidän toimistonsa siirrettiin puheenjohtajan toimiston vierestä niille osastoille, joista kukin oli vastuussa. Tämä pakotti komissaarit keskittymään tehtäviinsä ja pitämään silmällä osastojen kaikkivoipia pääjohtajia ja heidän byrokratiaansa – ”suurten linjojen” politiikalle ei juuri jäänyt aikaa.

Portugalin entisen pääministerin Durao Barroson nimittämä uusi komissio on kuitenkin vaarassa joutua jälleen byrokratian vangiksi. Ensinnäkin Barroso on päättänyt tuoda komissaarinsa takaisin puheenjohtajan toimistoon.

Tämä merkitsee, etteivät he kykene enää entisellä tavalla tarkkailemaan ja valvomaan byrokraattien toimia, ja että he tuntevat suurempaa kiusausta käyttää aikansa suurten suunnitelmien tehtailuun kuin keskittyä täsmällisesti kohdennettuihin parannuksiin.

Ongelmaa pahentaa uuden komission kokoonpano. Komissaareja on nyt 25, yksi jokaista jäsenmaata kohden, kun taas aiemmin suurilla jäsenmailla oli kaksi komissaaria ja pienillä yksi. Lisäksi uusien komissaarien joukossa on kolme entistä pääministeriä, viisi entistä ulkoministeriä ja kolme entistä valtiovarainministeriä – toisin sanoen koko joukko raskaan sarjan vaikuttajia, joilla on mittavat poliittiset ohjelmat kotimaassaan.

Esimerkiksi voidaan ottaa Italia, jossa pääministeri Silvio Berlusconi korvasi Mario Montin, komission kaikkein menestyksekkäimmän ja tehokkaimman jäsenen, Italian puoluepolitiikan hämäriin peleihin sotkeutuneella poliitikolla. Berlusconin intressit ovat selvät: hän tahtoo paikalle jonkun, jota voi patistella huolehtimaan Italian eduista, olkoon kyse sitten kielletystä lainasta Aliatalia-lentoyhtiölle tai jostakin muusta palveluksesta.

Montin vaihtamiselle on olemassa myös machiavellilaisempi selitys. Ei ole mikään salaisuus, että Monti ärsytti Ranskaa ja Saksaa. Hänen viimeisin päätöksensä oli velvoittaa France Telecom maksamaan korkojen kera takaisin laina, jonka Ranskan hallitus oli vuosia sitten myöntänyt yritykselle, koska hallituksen toiminta rikkoi EU:n valtionapusäädöksiä.

Saksa ei puolestaan koskaan täysin hyväksynyt Montin päätöstä estää Saksan valtiota takaamasta vaikutusvaltaisten aluepankkiensa (Landesbanken) tilinpäätöksiä. Saksan hallitusta huolestuttaa myös komission päätös asettaa kyseenalaiseksi niin sanottu Volkswagen-laki.

Tämä laki estää kaikkia niitä, jotka pitävät hallussaan yli 20 prosenttia Volkswagen GmbH -yhtiön äänivaltaisista osakkeista, käyttämästä enempää kuin 20 prosenttia äänistä osakkeenomistajien kokouksessa. Samoin se määrää, että kaikkien yhtiötä koskevien tärkeiden päätösten tekemiseen vaaditaan yli 80 prosentin suuruinen äänivaltaisten osakkeenomistajien enemmistö. Volkswagen-laki myös estää yksityisiä sijoittajia hankkimasta yrityksen osakkeita siitä huolimatta, että EU:ssa on hyväksytty pääomien vapaan liikkuvuuden periaate.

Me emme tiedä, ottiko liittokansleri Gerhard Schröder ja/tai presidentti Jacques Chirac yhteyttä pääministeri Berlusconiin kehottaakseen häntä etsimään uuden italialaisen komissaarin. Ehkä näin tapahtui, ehkä ei: asiasta ei voida saada tietoa etenkään hetkenä, jolloin Italia tarvitsee Chiracin ja Schröderin täyden tuen Alitalian takausten järjestämiseksi.

Kun uudet komissaarit keskittyvät kotimaidensa poliittisiin asialistoihin, Durao Barroson ryhmä hoitaa tehottomammin ne asiat, joista komissio ennen suoriutui hyvin. Sikäli kuin komissiosta samanaikaisesti tulee pikemminkin poliittinen kuin teknokraattinen elin, niin sanottu ”demokratiavaje” muodostuu yhä suuremmaksi ongelmaksi.

Ongelman pohjimmainen syy on Euroopan uusi perustuslaki. Koska siinä ei ole onnistuttu rajoittamaan komission kokoa eikä hyväksymään yksi maa/yksi komissaari -sääntöä, perustuslaki on muuttanut komission kansalliseksi edustuselimeksi.

Kun lisäksi otetaan huomioon sääntö, jonka mukaan kaikkien, jopa valtion tukia koskevien päätösten on saatava komissaarien enemmistön hyväksyntä, voidaan tästä päätellä, että komissio tulee todennäköisesti muuttumaan huomattavasti myöntyväisemmäksi valtion tukia ja kilpailupolitiikkaa koskevissa asioissa.

Alberto Alesina on kansantaloustieteen professori Harvardin yliopistossa; Francesco Giavazzi on kansantaloustieteen professori Bocconin yliopistossa Milanossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    4. 4

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    5. 5

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    6. 6

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Harhaluulot ikääntyneistä jylläävät työelämässä – eivät sen sairaampia tai muutosvastaisempia kuin muutkaan

    9. 9

      Vuokranantajat: Ruokakunnan käsitettä pitäisi muuttaa opintotuen myöntämisessä

    10. 10

      Risto E. J. Penttilä lähtee Keskuskauppakamarin johdosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    3. 3

      Seppälää haetaan konkurssiin

    4. 4

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    5. 5

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    6. 6

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    7. 7

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    8. 8

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    9. 9

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    10. 10

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää