Seitsemän kielen sankari

Julkaistu:

Henkilö: Volvo-konsernin uudeksi varatoimitusjohtajaksi nimitetty Jorma Halonen toivoo, että suomalaisteinitmuistaisivat opetella muitakin kieliä kuin englantia. Hän itse pärjää seitsemällä kielellä ja suomalaisella maineella.
Voiko tuo mies todellakin olla suomalainen? Ajatus hiipi päähän seuratessani, kun Volvon kuorma-autoyksikön toimitusjohtaja Jorma Halonen esitteli laajalle kansainväliselle toimittajajoukolle yhtiön uutta kuormuria. Paikka oli Ruotsin Höga Kusten, Volvon testialue ja vuosi 2003.

Halonen vaihteli sujuvasti ruotsin ja englannin välillä, puhutteli toimittajia tuttavallisesti, esiintyi vapautuneesti ja vei esitelmänsä läpi asiantuntevasti, takeltelematta.

Suomalaisena hän kuitenkin itseään pitää, Halonen, joka nimitettiin viime viikolla ruotsalaisen Volvon varatoimitusjohtajaksi.

– Minusta on sanottu, että olen epäsuomalainen. Ehkä se johtuu siitä, että olen aika avoin, tottunut esiintymään, kielitaitoinen. Kansainvälinen liike-elämä vaatii ulospäin suuntautuneita ihmisiä, jotka osaavat kieliä. Sen haluan terveisinä nuorille lähettää: ei riitä, että osaa suomea ja englantia, Halonen sanoo.

Hän on tyytyväinen Volvon varatoimitusjohtajan paikkaan, muttei pidä sitä suurena muutoksena aiempaan.

– Oikeastaan tämä ei kovin kummalliselta tunnu, se on business as usual. Mutta kun on Ruotsin suurimman yhtiön kakkosmies, se on tietenkin laaja vastuualue. Uskon, että kansainvälistä kokemustani voidaan hyödyntää tässä tehtävässä paremmin.

Volvossa on totuttu suomalaisiin. 60- ja 70-luvuilla he saapuivat suurin joukoin työskentelemään autonvalmistajan tehtaisiin Göteborgissa ja muualla Ruotsissa. Ei ole vaikeaa nähdä Halosen nimityksessä suloista symboliikkaa: suomalaiset ovat vihdoin edenneet likaisten liukuhihnojen äärestä Volvon hienoihin huoneisiin.

Halonen ei itse ole työskennellyt Volvon tehtaalla, mutta tapaa suomalaisia työntekijöitä silloin tällöin.

– Kyllä minä uskon, että suomalaisuus on hyvässä kurssissa Volvolla. Suomalaisista on hyviä kokemuksia, hän sanoo.

Sama asenne kaikuu Volvon toimitusjohtajan Leif Johanssonin sanoista. Nimityksen yhteydessä hän kuvaili Halosen työtä vaikuttavaksi ja sanoi arvostavansa tämän kansainvälistä kokemusta. Ruotsissa Halosella on jo pitkään ollut korkea profiili.

Niitä kuuluisia kulttuurieroja hän ei juurikaan sano huomanneensa, vaan uskoo suomalaisen ja ruotsalaisen johtotyylin pikkuhiljaa lähestyvän toisiaan.

19 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen Halosella on useimpiin asioihin kansainvälinen perspektiivi. Hän muutti ensimmäistä kertaa ulkomaille ollessaan 9-vuotias, ja aikuisena työt veivät Ruotsiin, Hollantiin ja Brasiliaan.

– Olen vähän mustalainen, pitää olla liikkeellä koko ajan. Puhun seitsemää kieltä, ehkä sekin on helpottanut, Halonen sanoo.

Halosen nimityksen jälkeen ruotsalaismediassa alkoi heti kiivas spekulointi siitä, olisiko hänestä tulossa Volvon seuraava toimitusjohtaja. Halosen mukaan asiasta ei edes ole keskusteltu. Järjestelyn takana ei hänen mukaansa myöskään ole Volvo Pentan johdosta Halosen seuraajaksi siirtyvän Staffan Juforsin tuominen lähemmäksi toimitusjohtajan pestiä.

– Staffan tulee tähän tehtävään Volvon toiseksi pienimmästä yksiköistä, joten hänellä riittää siinä varmaankin opiskeltavaa hyväksi aikaa. Leif on erittäin hyvissä voimissa, ja uskon, että hän jatkaa vielä pitkään.

Marraskuussa varatoimitusjohtajana aloittava Halonen istuu kaikkien Volvon yksiköiden paitsi Aeron ja Pentan hallituksissa. Erityisesti hän haluaa parantaa Volvon bussiyksikön kannattavuutta, joka ei ole tyydyttävällä tasolla.

Kuorma-autopuolella, joka muodostaa 65 prosenttia konsernin liikevaihdosta, hän ennakoi tänä vuonna vahvaa kasvua: Pohjois-Amerikassa 30–40:tä ja Euroopassa kymmentä prosenttia. Kova kasvaja on hieman yllättäen Iran, josta on tänä vuonna muodostunut Volvon toiseksi suurin yksittäinen markkina-alue Yhdysvaltojen jälkeen.

– Siirsin omaa matkaani Iraniin pitkään, mutta lopulta oli pakko lähteä katsomaan, että mihin he siellä panevat meidän tuotteemme. Maa organisoituu kovaa vauhtia, siellä on öljyä, mineraaleja, tekstiilejä, mattoja. Kuljetustarvetta on paljon, Halonen kuvailee.

Koska Volvo toimii 140 maassa, Haloselle kertyy 150–200 matkapäivää vuodessa. Matkalaukussa kulkevat aina mukana lenkkitossut, sillä miehen tavoitteena on juosta 2 400 kilometriä vuodessa.

Työelämässäkään vauhti ei ole hidastumassa. Mahdollisuus eläkkeelle jäämiseen olisi jo viiden vuoden kuluttua, mutta Halonen suunnittelee jatkavansa pidempään. Suomen talouselämässä häntä tuskin enää nähdään.

– Headhunterit soittelevat silloin tällöin, voi sanoa että melkein kerran kuukaudessa. Joko Suomesta tai ulkomailta. Mutta ei minulla ainakaan työelämään Suomessa ole aikeita palata, ja eläkepäivistä on vielä turhan aikaista puhua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Nyt se on totta Suomessa: Työnhakija voi ilmoittaa työn tarjoajalle, ettei duuni oikeasti kiinnosta – ”TE-toimisto käski”

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää