Japanilaisklassikon paluu

Julkaistu:

Nissan Z:n ratin takana ei uni yllätä

Nissanin Z-urheiluauton juuret juontuvat aina 1970-luvun alkuun saakka. Silloin esitelty 240-malli menestyi hyvin, mutta painui sittemmin mallistossa taka-alle.

Uusi 350 Z palauttaa merkin kertaheitolla takaisin sporttimarkkinoille. Uutukainen on tuntumaltaan aito urheiluauto, vaikka mitään ”superia” ei olekaan tarjolla. Harva sitä toisaalta vielä odottaakaan 55 000 euron hintaan.

Nissanissa on hyvät tilat kahdelle, mutta tavaratila jää pieneksi. Niinpä jo kahden golfbagin pakkaamisesta tavaratilaan on katsottu tarpeelliseksi antaa erilliset ohjeet.

Auton alusta on kova, minkä tuntee kiusallisesti kaupungissa ja huonoilla teillä. Sen sijaan hyvällä päällysteellä ja kuivalla kelillä auto taittuu tukevasti kaarteisiin vielä uskomattoman korkeilla nopeuksilla, kuten tässä luokassa kuuluukin.

Urheilullisuuteen kuuluu myös tarkka tuntuma auton hallintalaitteisiin. Auton kytkin on kuitenkin niin raskas, että kaupunkiruuhkassa ajo käy urheilusta. Ohjaus on niinikään jäykkä, mutta tarkka. Ajoasennon saa hyväksi monipuolisten säätöjen kautta. Mittaristo liikkuu ratin mukana, joten näkyvyys mittareihin on aina moitteeton.

Tavallisessa ajossa suurimman huomion kerää meikäläisillä maanteillä rengasmelu. Suuret ja leveät 45-sarjan renkaat pitävät kovaa jymyä jo kaupunkinopeuksissa. Ääntä tulee myös moottorista, mikä on ollut suunnittelijoiden tarkoituskin. Pakoäänet ovatkin hienot ja urheilulliset, mutta peittyvät vauhdin noustessa renkaiden rallatuksen alle.

Hienoista Bosen stereoista on maantieajossa suhteellisen vähän iloa. Valtava subwooferkin hyytyy satasen vauhdissa taustamelun alle.

Tärkein ominaisuus urheiluautossa on suorituskyky ja sitä Nissanissa on hienosti tarjolla. Moottorina on Maximasta tuttu VQ, joka on palkittu kymmenenä vuotena peräkkäin maailman parhaana.

Z:aan moottoria on suurennettu 3,5 litraan ja tehot nostettu 280 hevosvoimaan. Vääntöä löytyy 363 Nm. Näillä eväillä puolentoista tonnin painoinen auto kiihtyy nollasta sataseen 5,9 sekunnissa ja saavuttaa myös tehorajatun 250 kilomerin nopeuden.

Auto on varustettu luistonestolla ja ajovakauden hallinnalla. Voimakkaassa kiihdytyksessä ne puuttuvat peliin jatkuvasti ja veto pätkii varsinkin pienillä vaihteilla.

Onneksi järjestelmät saa pois päältä ja takavetoisen auton saa tuntumaan siltä miltä pitääkin. Täydessä kiihdytyksessä ymmärtää miksi ohjauksen, vaihteiston ja kytkimen tulee olla tukevia. Kiihtyvyysvoimat ovat sellaisia, että myös hallintalaitteita tulee käytettyä kovalla voimalla. Auto lähtee kiihdytettäessä helposti luisuihin, jotka kuitenkin ovat hyvin hallittavissa.

Moottorin veto on tasaista. Voimaa löytyy jo alakierroksilla, mutta 4 000 kierroksen jälkeen 3,5-litraisen koneen riuhtaisu on todella vaikuttava.

Nissan 350 Z on varustettu tehokkailla brembon jarruilla ja turvatyynyjä on tarjolla nykyisen tyylin mukaisesti useita. Varsinkin talvella ja sateella ajovakauden hallinta on varmasti hyvinkin tarpeellinen varuste.

Aerodynamiikasta huolimatta kulutus on korkea. Kaiken lisäksi Nissan nielee 98 oktaanista bensiiniä. Koeajossa auto kulutti noin 15 litraa sadalle, rauhallisessa ajossa se on 10 litran vaiheilla.

Suomen markkinoille Nissan kisaa hiljattain tänne rantautuneiden Madza RX 8:n ja Chrysler Crossfiren kanssa. Kolmikosta Nissan on raaimmin urheiluauto niin hyvässä kuin pahassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    5. 5

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Solidium osti Konecranesia 93 miljoonalla eurolla

    8. 8

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    9. 9

      Moody’s alensi Kiinan luottoluokitusta ensi kertaa sitten 1989

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    10. 10

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää