Rouva rautakaupassa

Julkaistu:

Saksalaisen Bauhausin uusi Suomen-toimitusjohtaja Marina Vahtolatoivottaa jämptin, systemaattisenja kontrolloidun toiminnantervetulleeksi suomalaisiin yrityksiin

Marina Vahtola, 40, sopii uuteen työhönsä, saksalaisen kauppaketju Bauhausin Suomen toimitusjohtajaksi. Hän arvostaa yrityksen kulttuuria, puhuu sujuvasti saksaa ja uskoo pystyvänsä kasvattamaan Bauhausin oikeaksi ketjuksi Suomessa.

Baukkariksikin kutsutulla Bauhausilla on vain kaksi myymälää Suomessa. Kolmas avautuu Tampereella tänä syksynä. Oulusta Bauhaus on etsinyt kauppapaikkaa lähes kaksi vuotta.

Bauhaus nakertaa perinteisten rauta- ja rakennustarvikekauppojen, mutta myös sisustus- ja keittiöliikkeiden markkinaosuuksia. Vahtolan mukaan Bauhaus laajenee keskeisten liikepaikkojen avulla. Kasvu on kuitenkin uskon asia, sillä hän ei kerro mitään konkreettista aikataulusta tai muista yksityiskohdista.

Bauhaus keskittyy bisnekseen

Bauhaus jättää kertomatta asioita itsestään. Henkilökunta ei saa kertoa yksityiskohtia työnantajastaan. Yhtiö ei esimerkiksi anna julkisuuteen Bauhausin saksalaisen omistajan nimeä, mutta Vahtolan mukaan henkilökunta kuitenkin tuntee omistajan. Salaisia ovat myös tunnusluvut ja tulevaisuudensuunnitelmat. Vahtolan mielestä se on luontevaa.

– Me keskitymme vain bisnekseen.

Vahtolan mukaan Bauhaus toimii jämptisti, systemaattisesti ja kontrolloidusti. Hän toivottaa sellaisen toimintatavan tervetulleeksi myös suomalaisiin yrityksiin.

– Suomalaiset voivat oppia kontrollista, selkeydestä ja toimintamallien yhtenäisyydestä. Ne helpottavat kaikkien toimintaa.

Bauhaus on kuin rautakauppa-alan Mäkkäri. Tosin Mäkkäri on viime vuosina hieman muuttanut suuntaansa. Se on pyrkinyt parantamaan myyntiään siten, että paikalliset erityispiirteet näkyvät ravintoloissa. Esimerkiksi Italiassa se panostaa kahviin.

Bauhausin puitteet ovat saksalaiset, mutta sen valikoimissa on suomalaisiakin tuotteita. Suomen Bauhausilla on keskitettyjä ostoja täydentämässä oma osto-organisaatio ja se tekee markkinoinnin itsenäisesti.

Kun yhtiö avasi ensimmäisen myymälänsä täällä, se käytti markkinoinnissaan hintatakuuta, jonka markkinatuomioistuin on kieltänyt Suomessa. Suomen Bauhausin tuolloinen toimitusjohtaja Teemu Kuusijärvi perusteli kiellettyä keinoa sillä, että Bauhaus käyttää hintatakuuta kymmenessä Euroopan maassa. Kuluttaja-asiamies määräsi mainoskyltit pois uhkasakon voimalla.

Kieli onyhteinen

Bauhausissa yhteneväisyys näkyy kaikessa myyjien vaatteista alkaen. Henkilökunta pukeutuu kaikkialla samanlaiseen työasuun, ja yhtiön konttori Suomessa on samanlainen kuin keskusyksikössä Saksassa. Kansainvälisen yrityksen arkea auttaa yhteinen kokous- ja raportointikäytäntö sekä yhteinen kieli, saksa.

Saksan kieltä puhuu myös Suomessa lähes jokainen bauhauslainen, joka on säännöllisesti yhteydessä keskusorganisaatioon Saksaan. Myyjiltä saksan-taitoa ei edellytetä, mutta haittaakaan siitä ei ole. Vahtolan mukaan liian harvat vähittäiskaupan ammattilaiset taitavat saksaa Suomessa, joten Bauhausiin voi päästä töihin ilman saksan taitoakin.

Vahtolalla itsellään on kauppatieteiden maisterin koulutuksen lisäksi saksan kielen opettajan pätevyys. Hän harrastaa kieliä. Ruotsi on hänen toinen kotikielensä, ja saksaa, englantia ja ranskaa hän puhuu sujuvasti.

Vahvan ketjukokemuksen lisäksi kielitaito oli eduksi, kun headhunter otti Vahtolaan yhteyttä viime keväänä ja kysyi hänen kiinnostustaan Bauhausin toimitusjohtajaksi. Suomen toiminnoista vastannut myynti- ja markkinointijohtaja Juha Mustakangas ehti työskennellä yhtiössä vain viime kesästä asti.

Vahtola harkitsi tarjousta, mutta ei epäröinyt ottaa sitä vastaan. Hänen mielestään Bauhausin toimitusjohtajuus edellyttää vankkaa kokemusta kauppaketjun johtotehtävistä ja hänellä sitä riittää.

Alaiset saavatkertoa mielipiteitään

Bauhausissa Vahtolan edessä ovat kovasti kilpaillun rautakauppa-alan haasteet. Ketjua täytyy hänen mielestään kuitenkin johtaa pääpiirteissään samoin, myy se sitten vaatteita tai rakennustarvikkeita. Tosin toimitusjohtajalla täytyy hänen mielestään olla laaja näkemys eri osa-alueista.

Vahtolan mielestä osaava henkilökunta on menestyksen avain, joten hän ei aio unohtaa alaisiaan.

– Olen aina liikkunut paljon kentällä. Olen avoin, keskustelen paljon myymälähenkilökunnan kanssa ja kyselen mielipiteitä. On hyvin tärkeätä välittää henkilökunnasta aidosti, Vahtola sanoo.

Henkilökunnan on hyvä tietää myös seuraava:

– Koskaan ei saa jäädä paikalleen ja iloita liikaa hyvistä tuloksista. Se on vaarallisinta, mitä voi tehdä. Aina pitää olla kriittinen. Se on viestini koko henkilökunnalle. Aina voi yrittää vielä enemmän ja paremmin. Rima korkealla on minun mottoni, Vahtola sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    3. 3

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    4. 4

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    7. 7

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    8. 8

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Uusi pankki yrittää Suomeen – norjalainen Monobank toimii vain netissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    9. 9

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    8. 8

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    9. 9

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    10. 10

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    11. Näytä lisää