Nokian valinta

Julkaistu:

Nokiasta ei viime aikoina ole tullut liiemmin hyviä uutisia. Vaikka yritys tekee loistavaa tulosta ja on ylivoimainen markkinajohtaja matkapuhelinalalla, on sijoittajien ja analyytikkojen vaikea nähdä, miten Nokia tästä eteenpäin saisi uudelleen kiinni vahvasta kasvusta.

Suuret odotukset ovat kohdistumassa kolmannen sukupolven kännyköihin ja niiden tilauksista käydään nyt kovaa kilpailua. Toistaiseksi kauppaa tehdään kuitenkin enimmäkseen gsm-teknologiaan pohjautuvilla puhelimilla.

Nokia on periaatteesta vastustanut operaattorien omien private label -kännykkämerkkien käyttöönottoa. Suuret operaattorit ovat tilanneet matkapuhelinvalmistajilta puhelimia, joissa on niiden oma logo, ja käyttäneet niitä markkinointivälineinä. Uuden liittymän hankkinut asiakas on voinut saada puhelimen joko ilmaiseksi tai edullisesti.

Nokian mielestä tällainen menettely on puhelinvalmistajille ja erityisesti alan markkinajohtajalle myrkkyä. Operaattorien omat puhelinmerkit mahdollistavat valmistajien tiukan kilpailuttamisen. Edessä on auttamatta tuotteiden hintojen rapautuminen ja kännykän muuttuminen nopeasti heikkokatteiseksi bulkkituotteeksi.

Nokia on vastustanut kehitystä. Se ei ole suostunut valmistamaan operaattoreille kännyköitä alihankkijana, vaan Nokiat on aina myyty Nokian nimellä. Markkinajohtajan kohdalla menettely on ollut perusteltu ja tuottanut hyvää tulosta. Valitettavasti suuret kansainväliset operaattorit haluavat kehityksen kulkevan nimenomaan tähän suuntaan ja ne ovatkin nyt solmineet runsaasti toimitussopimuksia puhelinvalmistajien kanssa.

Nokia ei periaatteidensa mukaisesti ole näillä tilauskierroksilla mukana. Pienemmät valmistajat sen sijaan ovat. Ne toivovat saavansa private label -tuotannon kautta itselleen suuria tuotantomääriä. Nokialle tämä on ongelma, koska nyt näyttää siltä, että markkinan kasvu tapahtuu erityisesti operaattorien tarjouskännyköiden kautta. Nokia jää tästä ulos.

Analyytikot ovatkin viime aikoina tihentyvään tahtiin tivailleet Nokialta uutta tilannearviota. Nokian nykyiseen strategiaan liittyy riski siitä, että markkinaosuus ei kasva tai jopa supistuu edelleen. Toisaalta Nokian osallistuminen private label -tuotantoon voi rapauttaa Nokian katteita tai jopa brandia. Ratkaisu on vaikea, mutta toki koettu monella muulla alalla jo aiemmin.

Yksi Nokialle mahdollinen ratkaisu voisi löytyä polkupyörän osavalmistuksesta. Japanilainen Shimano on alalla ylivoimainen markkinajohtaja. Se on ratkaisut hintojen rapautumispulman valmistamalla tuotteilla kaikissa hintaluokissa, mutta toki omalla brandillään.

Samoin lähes kaikki elektroniikkavalmistajat tekevät tavaraa eri tuotenimillä ja eri asiakkaiden spesifikaatioilla. Molemmissa tapauksissa keskimääräiset katteet ovat kuitenkin vuosien mittaan laskeneet. Toisaalta esimerkiksi autoalalla private label -konsepti ei ole levinnyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    6. 6

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    7. 7

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    8. 8

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    9. 9

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    10. 10

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää