Nokian valinta

Nokiasta ei viime aikoina ole tullut liiemmin hyviä uutisia. Vaikka yritys tekee loistavaa tulosta ja on ylivoimainen markkinajohtaja matkapuhelinalalla, on sijoittajien ja analyytikkojen vaikea nähdä, miten Nokia tästä eteenpäin saisi uudelleen kiinni vahvasta kasvusta.

Suuret odotukset ovat kohdistumassa kolmannen sukupolven kännyköihin ja niiden tilauksista käydään nyt kovaa kilpailua. Toistaiseksi kauppaa tehdään kuitenkin enimmäkseen gsm-teknologiaan pohjautuvilla puhelimilla.

Nokia on periaatteesta vastustanut operaattorien omien private label -kännykkämerkkien käyttöönottoa. Suuret operaattorit ovat tilanneet matkapuhelinvalmistajilta puhelimia, joissa on niiden oma logo, ja käyttäneet niitä markkinointivälineinä. Uuden liittymän hankkinut asiakas on voinut saada puhelimen joko ilmaiseksi tai edullisesti.

Nokian mielestä tällainen menettely on puhelinvalmistajille ja erityisesti alan markkinajohtajalle myrkkyä. Operaattorien omat puhelinmerkit mahdollistavat valmistajien tiukan kilpailuttamisen. Edessä on auttamatta tuotteiden hintojen rapautuminen ja kännykän muuttuminen nopeasti heikkokatteiseksi bulkkituotteeksi.

Nokia on vastustanut kehitystä. Se ei ole suostunut valmistamaan operaattoreille kännyköitä alihankkijana, vaan Nokiat on aina myyty Nokian nimellä. Markkinajohtajan kohdalla menettely on ollut perusteltu ja tuottanut hyvää tulosta. Valitettavasti suuret kansainväliset operaattorit haluavat kehityksen kulkevan nimenomaan tähän suuntaan ja ne ovatkin nyt solmineet runsaasti toimitussopimuksia puhelinvalmistajien kanssa.

Nokia ei periaatteidensa mukaisesti ole näillä tilauskierroksilla mukana. Pienemmät valmistajat sen sijaan ovat. Ne toivovat saavansa private label -tuotannon kautta itselleen suuria tuotantomääriä. Nokialle tämä on ongelma, koska nyt näyttää siltä, että markkinan kasvu tapahtuu erityisesti operaattorien tarjouskännyköiden kautta. Nokia jää tästä ulos.

Analyytikot ovatkin viime aikoina tihentyvään tahtiin tivailleet Nokialta uutta tilannearviota. Nokian nykyiseen strategiaan liittyy riski siitä, että markkinaosuus ei kasva tai jopa supistuu edelleen. Toisaalta Nokian osallistuminen private label -tuotantoon voi rapauttaa Nokian katteita tai jopa brandia. Ratkaisu on vaikea, mutta toki koettu monella muulla alalla jo aiemmin.

Yksi Nokialle mahdollinen ratkaisu voisi löytyä polkupyörän osavalmistuksesta. Japanilainen Shimano on alalla ylivoimainen markkinajohtaja. Se on ratkaisut hintojen rapautumispulman valmistamalla tuotteilla kaikissa hintaluokissa, mutta toki omalla brandillään.

Samoin lähes kaikki elektroniikkavalmistajat tekevät tavaraa eri tuotenimillä ja eri asiakkaiden spesifikaatioilla. Molemmissa tapauksissa keskimääräiset katteet ovat kuitenkin vuosien mittaan laskeneet. Toisaalta esimerkiksi autoalalla private label -konsepti ei ole levinnyt.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    3. 3

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    6. 6

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    7. 7

      Koneen toimitusjohtaja haluaisi alentaa palkkoja

    8. 8

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    9. 9

      SSH luopuu osasta liiketoimintojaan

    10. 10

      M-ketju pettyi: Siwoille ja Valintataloille olisi ollut enemmänkin ottajia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    9. 9

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    10. 10

      Ikea-johtaja: Lihapullat ovat parhaita sohvamyyjiämme

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää