Mainostoimistoista versoo viestintätaloja

Julkaistu:

Luova mainonta tukee liiketoimintaa, mutta yksin se ei riitä, sanoo DDB Europen pääjohtaja Michael Bray.

Mainostoimistoketju DDB Europen pääjohtaja Michael Bray huokaa äänekkäästi. Kysymys on hankala: mikä mainostoimistoja eniten kismittää asiakkaiden toiminnassa?

– Luovan mainonnan ja menestyvän liiketoiminnan välillä on suora yhteys, mutta asiakas ei aina näe sitä, Bray muotoilee lopulta.

– Asiakkaat, joille teemme hienoa työtä, ovat myös liiketoiminnallisesti menestyneitä. Esimerkiksi Volkswagen on 42 yhteisen vuotemme aikana kasvanut valtavasti.

DDB:n Volkswagenille tekemä mainonta on laajasti laakeroitua. Tänä kesänä Cannes Lions -mainosfestivaaleilla VW Polo -mainos nappasi printtisarjan pääpalkinnon. DDB-ketju on Cannesin historian palkituin, ja se on monta kertaa valittu maailman parhaaksi mainostoimistoketjuksi.

Luova mainonta ei silti riitä. Mainostoimiston ja asiakkaan suhde on viime vuosina ollut koetuksella: talouskasvun tyrehtyminen ja kilpailun kiristyminen ovat saaneet asiakkaat pienentämään markkinointibudjettejaan ja vaatimaan mainostoimistoilta entistä laajempaa palvelua.

Esimerkiksi yhdelle suurasiakkaalleen McDonald’sille DDB kehittää nykyään tv-mainosten lisäksi muun muassa ravintolaratkaisuja.

– Koska ajat ovat kovat, asiakkaat haluavat meidän auttavan heitä usealla rintamalla, Bray sanoo.

– Asiakkaiden mielestä viestintä on entistä vaikeampaa, monimutkaisempaa, pirstoutuneempaa ja nopeampaa. Mainonnan sijasta teemme integroitua kokonaisviestintää, niin kamalalta kuin se kuulostaakin.

Hyvä yhteistyö asiakkaan ja mainostoimiston välillä edellyttää asiakkaalta luottamusta. Elleivät mainonnan suunnittelijat saa tarpeeksi tietoa tai pääse työskentelemään tarpeeksi päätösvaltaisten ihmisten kanssa, työ ei tuota parasta mahdollista tulosta.

Käytännössä mainostoimistot yrittävät kasvaa alihankkijoista kumppaneiksi.

– Partneriksi kehittymisessä tärkeintä on tehdä mitä lupaa ja tuottaa asiakkaalle aitoa lisäarvoa, Bray määrittää.

– Parhaat asiakkaamme ovat jo nyt partnereita. Emme teeskentele ymmärtävämme tuotantoa, mutta kommunikaatioasioissa olemme hyvä kumppani.

Jos asiakas on tyytymätön, Brayn mukaan syynä on useimmiten huoli mainostoimiston tietämyksen tasosta ja sitoutuneisuudesta.

– Joskus se on reilua, joskus ei, Bray toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Halpa lentolippu kallistuu kympeillä, jos haluat muutakin kuin istumapaikan koneesta

    2. 2

      Ilmarinen on tyytyväinen sijoitusten tuottoon

    3. 3

      Yhdysvaltain senaatti hyväksyi Venäjä-pakotteet – mitä tekee Trump?

    4. 4

      Forbes: Maailman rikkain ihminen vaihtui hetkeksi

    5. 5

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    6. 6

      Ruotsin talouskasvu vauhdittui selvästi yli odotusten

    7. 7

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    8. 8

      Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen hinnat nousivat alkuvuodesta

    9. 9

      Datasiirrossa satojen prosenttien kasvu – suomalaiset innostuivat EU-hintojen muutoksesta

    10. 10

      Poikkeusluvilla pyritään ehkäisemään kotimaan hintojen nousua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Halpa lentolippu kallistuu kympeillä, jos haluat muutakin kuin istumapaikan koneesta

    3. 3

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Yhdysvaltain senaatti hyväksyi Venäjä-pakotteet – mitä tekee Trump?

    6. 6

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    7. 7

      Lehti: Kreikka alkaa verottaa Airbnb-majoittajia

    8. 8

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    9. 9

      Forbes: Maailman rikkain ihminen vaihtui hetkeksi

    10. 10

      Nokia kiritti osakekursseja – Kesko, Valmet ja Outotec halpenivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    8. 8

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    9. 9

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    10. 10

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    11. Näytä lisää