Palataan astialle

Julkaistu:

Henkilö: Iittalan toimitusjohtaja Tero Vähäkylä tyhjentäisi mielellään suomalaisten astiakaappeja. Käyttäjät kun pitävät sitkeästi kiinni vanhoista kipoistaan ja kupeistaan eivätkä huomaa ostaa tilalle uusiutunutta Iittalaa.
Moni lisämyyntiä ja -kulutusta kaipaava designtuotevalmistaja on saanut harmaita hiuksia suomalaisten yltiöjärkevyydestä. Iittalakin on kohdannut samaa. Kansa ei hevillä uusi astiakaappiensa sisältöä. Korvattomiin mukeihinkin kiinnytään niin, ettei niitä viedä roskiin vaan korkeintaan kesämökille varakattaukseksi.

– Suurin haasteemme on saada ihmiset luopumaan entisistä astioistaan. Aiomme jossain muodossa harkita astioiden kierrätyskampanjaa, joka on ollut keittoastioiden puolella suosittu, sanoo Iittalaa luotsaava Tero Vähäkylä. Käytännössä asiakas saisi palauttamastaan vanhasta astiastosta hyvitystä ostaessaan tilalle Iittalan tuotteita.

Toisaalta toiveet vanhan tavaran kiertoonheitosta ovat hieman erikoisia, kun Iittalan brändin ydinlause on ”Things with a thought” eli ajatuksella muotoillut tuotteet. Iittala julistaa brändiesitteessään myös olevansa ”Against throwawayism” eli kertakäyttökulttuuria ja poisheitettävyyttä vastaan. Katalogissa Aalto-maljakon päälle on painettu teksti ”Lasting everyday stories” eli kestäviä jokapäivän tarinoita.

Kansainvälisyyteen pyrkivä brändi viestii englannin kielellä, mutta toimitusjohtaja Vähäkylän mukaan Iittala on silti vahvasti suomalainen yritys.

Vähäkylä on vastannut usein yrityksen kotimaisuutta koskeviin kysymyksiin sen jälkeen, kun hollantilainen sijoitusyhtiö ABN Amro Capital osti enemmistöosuuden Iittalasta kesäkuussa. Entinen pääomistaja Ali Group oli jo pitkään kertonut haluavansa keskittyä suurkeittiötarvikkeisiinsa.

Iittalan toimiva johto osti 15 prosenttia yhtiöstä, ja myös liikemies Harry Harkimo omistaa siitä siivun. Lopullisesti kauppa sinetöidään elokuun aikana.

Kansainvälisen pääoman mukaantulo ei ole Vähäkylän mukaan vaikuttanut yrityksen strategiaan. Iittalan toimiva johto on tehnyt ABN Amro Capitalin kanssa pitkän aikavälin suunnitelman kasvusta, eivätkä sijoitusyhtiön edustajat navigoi käytännön toimintaa.

– Olisi epärealistista ajatella, että sijoitusyhtiön edustajat tulisivat gurun tavoin kerran kuussa ohjaamaan yrityksen suuntaa.

ABN Amron suunnitelmat Iittalan pörssiin viemisestä eivät ole Vähäkylän mukaan yllätys, mutta toimiva johto varoo asettamasta listautumiselle tiukkaa aikataulua.

– Kukaan ei voi päättää tässä vaiheessa, että pörssiin meneminen toteutetaan tietyssä ajassa. Monen asian on ensin oltava kohdallaan, yrityksen on kasvettava ja osakemarkkinoiden vireen oltava positiivinen.

Iittala pyrkii kasvuun kotimarkkinoiden lisäksi Benelux-maissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa sekä Japanissa. Näissä maissa Iittala elää yhden tuotemerkin voimin, Suomessa tuotemerkkeinä ovat lisäksi Hackman ja Arabia.

Iittalan kansainvälisen kasvun avain on myymäläkonsepti, jossa vähittäismyyjät perustavat omia Iittala-myymälöitä tai tavaratalot omia Iittala-osastoja. Tuotteet esiintyvät siten kokonaisuutena, eivätkä huku hyllymereen kilpailijoiden luomusten alle.

Iittala on tietoisesti yksinkertaistanut brändiään ja strategiaansa.

– Viisi vuotta sitten yritimme saada kaikkia brändejä menestymään kaikkialla, Vähäkylä toteaa.

Toimitusjohtaja toivoo Iittalan kasvavan viidessä vuodessa laajaksi eurooppalaiseksi kodintavarayksiköksi, mutta kasvun tielle ei rynnätä vaan sinne astutaan yksi maa kerrallaan. Vähäkylän mukaan tärkeä kiintopiste on nyt Hollanti, jossa Iittala pyrkii skaalaetuihin myyntipisteitä lisäämällä.

– Kun skaala on riittävä, ihmiset törmäävät brändiin ja voimme sijoittaa voimakkaammin kuluttajamarkkinointiin.

Astioiden valmistusalalla perinteisestä tulee helposti pölyttynyttä. Uudistuminen on välttämätöntä myös kotimarkkina-alueella vakiintuneelle Iittalalle. Esimerkkinä Tero Vähäkylä mainitsee Aalto-maljakot, joista on tuotu markkinoille viime vuosina uusia matalia malleja ja tuoreita värejä.

Käytännössä Iittalan tuotevalikoimasta vähintään kymmenesosa uusiutuu vuosittain. Vähäkylä vertaa Iittalan uudistumista evoluutioon.

– Vanhaa ja etabloitunutta brändiä on uudistettava kerroksittain, ei voida yhtäkkiä puhaltaa pilliin ja sanoa: Nyt olemme uudistuneet!

Keskieurooppalaiset ovat pitkään suosineet perinteisiä 80-osaisia perusastiastoja, joissa koko setti on samaa sarjaa lautasista soppakulhoihin ja kahvikupeista kannuihin.

Iittalan strategiana on tarjota tuotteita, jotka ovat toiminnallisia ja sopivat käytettäväksi keskenään. ”Mix and match” on päivän sana ja myös kasvuala kaikkialla maailmassa.

– Skandinaviassa tällainen malli on pisimmällä, mutta myös Keski-Eurooppa on tulossa mukaan.

Design-yrityksen toimitusjohtajan kotona Iittalan astiat ovat kiitettävästi edustettuina.

– Tietenkin astioita oli jonkin verran kertynyt jo ennen yritykseen tuloani. Kaikesta emme ole vaimon kanssa raaskineet luopua, mutta olemme kyllä pyrkineet uudistumaan, Vähäkylä naureskelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    2. 2

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    5. 5

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    8. 8

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää