Työaikakeskustelu tunkee väkisin myös Suomeen

Keskustelu viikonlopputyöstä ja työajasta yleisemminkin kiihtyy edelleen. HK Ruokatalon toimitusjohtaja Simo Palokangas esitti Taloussanomissa juhannuksena, että lauantai luettaisiin elintarviketeollisuudessa normaaliksi työpäiväksi.

Elintarviketeollisuus tuki Palokankaan esitystä. Lauantaityön tarpeellisuutta perusteltiin sillä, että teollisuus pystyisi paremmin vastamaan sunnuntaisin auki olevien kauppojen kysyntään. Lauantaityöstä oltaisiin valmiita maksamaan työehtosopimusten mukainen korvaus.

Elinkeinoelämän keskusliiton työmarkkinaosaston apulaisjohtajaksi nimitetty Eeva-Liisa Inkeroinen meni Turun Sanomien ja Aamulehden haastattelussa Palokangasta pidemmälle. Inkeroisen mielestä viikonlopputyöstä maksettavat palkanlisät estävät palvelualojen työllistämisen. Hänen mielestään viikonloppulisien perusteet huomioitaisiin peruspalkassa.

Sekä Palokankaan että Inkeroisen ajatukset tyrmättiin työntekijäjärjestöissä täysin. Esimerkiksi Suomen Elintarviketyöläisten liiton puheenjohtaja Ritva Savtschenkon mielestä elintarviketyöläiset suhtautuvat lauantaityöhön jyrkän kielteisesti.

Laajemmin työaikakeskustelussa on enemmän kysymys kokonaistyöajasta kuin esimerkiksi viikonlopputyöstä ja siitä maksettavista korvauksista. Paineet työajan pidentämiseen tulevat Suomeen ulkomailta.

Esimerkiksi Siemensin tehtailla Saksassa työntekijät venyttivät työaikaansa ilman lisäkorvausta 35 tunnista 40 tuntiin viikossa. Maanantaina ranskalaiset Boschin tehtaan työntekijät hyväksyivät työnantajan tarjouksen pidentää työviikkoa tunnilla 35 tunnista 36 tuntiin. Työajan pidentämisestä päätettiin äänestyksen jälkeen. Vain kaksi prosenttia tehtaan työntekijöistä vastusti työajan pidentämistä.

Sekä Siemensillä Saksassa että Boschilla Ranskassa työantajat tarjosivat toisenkin mahdollisuuden. Boschilla toinen vaihtoehto oli uuden tuotantolinjan rakentaminen T?ekkiin. Työajan pidentämiseen suostuminen merkitsi 190 työpaikan säilymistä Ranskassa. Siemensillä vaihtoehtona oli tehtaan tuotannon siirtäminen Unkariin. Sekä Saksassa että Ranskassa keskustellaan laajemminkin työajan pidentämisestä. Esimerkiksi DaimlerChrysler uhkaa siirtää autojen tuotantoa Saksasta, ellei työaikojen pidennykseen ilman korvausta suostuta.

Työaikakeskustelussa yleisenä kantana on ollut, ettei työajan pidentäminen nouse syksyn tupo-pöytään. Työnantajien taholla paineet työaikakeskusteluun ovat selkeässä kasvussa. Työnantajien tilanne on tässä suhteessa hyvä, koska Saksan ja Ranskan esimerkit lisäävät paineita ammattiyhdistysliikkeen suuntaan ilman, että suomalaisten työnantajien tarvitsee tehdä mitään. Synnytystuskissa olevalle uudelle etujärjestölle EK:lle tilanne on varmaan mieleen, koska järjestöjen yhteensovittamisen seurauksena EK:n neuvotteluvalmius ja -voima eivät ole parhaassa terässä.

Työntekijäjärjestöjen kannalta Euroopasta tulevat uutiset ovat huolestuttavia. Ay-liikkeen yhtenäisyys rakoilee ja vaikutusvalta työntekijöiden keskuudessa murenee. Työntekijän kannalta ei ole hyvä, että hän joutuu ottamaan työaikoihin kantaa oman työpaikan menettämisen pelossa.

Työajan pidentäminen ei ole itsetarkoitus, jos tuotavuutta pystytään nostamaan muuten. Vapaassa kilpailussa on kuitenkin otettava huomioon, mitä muissa maissa tapahtuu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    2. 2

      Lindström setvii sotkua: Yksityiset yritykset eivät haastattele työttömiä

    3. 3

      Ensimmäinen suomalainen peliyhtiö pörssissä takoi hurjat luvut

    4. 4

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    5. 5

      Professori vertaa Sipilän hallitusta Trumpiin: ”Tulee sutta ja sekundaa, haukkua ja parkua”

    6. 6

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    7. 7

      Yksi kuva kertoo, miten asuminen kallistuu – näillä eläkeläisillä jo 44 % tuloista

    8. 8

      USA sai oman ”Anttilansa” – verkkokaupan uusia uhreja voi olla luvassa

    9. 9

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    10. 10

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    3. 3

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    4. 4

      Valuvatko verorahat soten takia pois Suomesta? Selvitimme, miten 3 terveysjättiä maksaa veroja

    5. 5

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    6. 6

      Uudessakaupungissa tapahtuu: ensin Mersut, nyt katkaravut

    7. 7

      Sonera jää historiaan – nimi on nyt Telia

    8. 8

      Professori vertaa Sipilän hallitusta Trumpiin: ”Tulee sutta ja sekundaa, haukkua ja parkua”

    9. 9

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    10. 10

      Talvivaaran velkojien kärsivällisyys loppui: menot 400 000 euroa kuussa – ei tuloja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    3. 3

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    4. 4

      S-ryhmän varasto suljetaan – 470 työpaikkaa vaarassa

    5. 5

      Wahlroos lahjoitti yli 60 miljoonan osakepotin perheenjäsenilleen – myi Sammon osakkeita yhden sentin hinnalla

    6. 6

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    7. 7

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Sote-uudistus: Jopa 60 000 suomalaista voi saada tuhansia euroja kuukaudessa omaan käyttöön

    10. 10

      Suomeen nousee 34 hirsipäiväkotia, ja sijoittajat riehaantuivat – ”Sisäilmaongelmat ovat todellisia”

    11. Näytä lisää