Sijoituskauppiaan asiakaslehti jättää vastuun lukijalle

Julkaistu:

Sijoitus: Sijoitusyrityksiltä saatavat asiakaslehdet antavat selvästi maltillisempia lupauksia kuin vaikkapa autoliikkeiden asiakaslehdet. Pelkkä lehti ei kerro kaikkea esimerkiksi rahaston asiakasviestinnän tasosta.
Sijoituspalveluita tarjoavien pankkien ja rahastoyhtiöiden asiakkaat joutuvat usein pettymään sijoituksiinsa, koska markkinat voivat aina yllättää.

Rahastomarkkinat poikkeavat monista muista markkinoista siinäkin, että tuotteen hyvyys on lopulta hyvin tarkkaan laskettavissa ja vertailtavissa toteutuneina tuottoina.

Koska epäonnistumisen mahdollisuus on aina olemassa, sijoitusyrityksiltä saatavat asiakaslehdet antavat selvästi maltillisempia lupauksia kuin vaikkapa autoliikkeiden asiakaslehdet.

Sijoituspalveluiden tarjoajat, pankit ja rahastoyhtiöt, pyrkivät houkuttelemaan ja vakuuttamaan asiakkaitaan tarjoamalla mahdollisimman pätevää ja luotettavaa tietoa sijoituksista ja sijoitusmarkkinoista. Pääosin asiakaslehdet ovatkin hyödyllistä luettavaa.

Lehdet täydentävät sijoituspalveluiden tarjoajien muuta asiakasviestintää.

Joillekin lehti on tärkeämpi viestintäväline kuin toisille, eikä pelkkä lehti kerro kaikkea esimerkiksi rahaston asiakasviestinnän tasosta.

Sijoittaja on huolissaan mahdollisista sijoitustappioista, mutta asiakaslehdissä tappioriski on yleensä häivytetty taustalle. Lehdissä kerrotaan mieluummin siitä, miten uusi sijoitustuote ehkäisee riskien toteutumista kuin siitä, että edellinen uutuus oli muuten täysi pommi. Vaikka lehtien anti on hyödyllistä, vastuu jää vahvasti sijoittajalukijalle.

Sijoittaja on vaativa lehden lukija, mutta sijoittajat ovat keskenään hyvin erilaisia, joten yksi lehti ei ehkä riitä. Tästä syystä Sampo lakkautti rahastoasiakkailleen suunnatun Pääoma-lehden.

Viestintäjohtaja Hannu Vuolan mukaan sijoittajan asiakaslehti on aina osalle lukijoista liian simppeli ja osalle liian monimutkainen. Sampo panostaa nyt räätälöityihin asiakaskirjeisiin. Myös Handelsbanken on pannut oman asiakaslehtensä jäähylle.

Nordea on ratkaissut monitasoisuuden vaatimuksen siten, että se julkaisee useita erilaisia asiakaslehtien versioita. Osa niistä on ehkä pikemminkin myyntikirjeitä, mutta vaatimustaso vaihtelee kohderyhmän mukaan.

Yhteistä asiakaslehdille ovat sijoituspalveluyrityksen henkilöstön esittelyt, talouskatsaukset ja oman toiminnan menestyksen korostaminen tarpeeseen sopivalla mittarilla. Pientä uskottavuusongelmaa voi olla, jos punaisella Porschella ajava osakemeklari väittää oikeastaan olevansa sielunhoitaja.

”Sijoittaminen sopii myös naisille”-tyyppiset otsikot ja jutut synnyttävät herkästi mielikuvaa sijoitusammattilaisten vanhahtavasta asennemaailmasta.

Sijoituspalvelujen tarjoajat haluavat luoda itsestään mielikuvaa asiantuntijoina. Muutama henkilö löytyy kuitenkin useammasta kuin yhden yrityksen tuoreesta lehdestä: euroasiantuntija Alexander Stubb, kulttuuriministeri Tanja Karpela, Hypoteekkiyhdistyksen toimitusjohtaja Matti Inha, arvopaperilehden toimittaja Karo Hämäläinen ja professori Vesa Puttonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    3. 3

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    4. 4

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    7. 7

      Outokumpu halventunut kuukaudessa 16 prosenttia – tänään nousua

    8. 8

      Suomalaisten talousluottamus huipussa – tätä se oikeasti tarkoittaa

    9. 9

      Uusi pankki yrittää Suomeen – norjalainen Monobank toimii vain netissä

    10. 10

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    9. 9

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää