Uudisrakentaja pitää huolta pihastaan

Julkaistu:

Varallisuusja rakennusinto pitävät pihakivien myynnintasaisessakasvussa

Kuluttajien parantunut taloustilanne on virkistänyt rautakauppojen ja pihatöitä tekevien yritysten kysyntää.

Asunnonomistajat hölläävät kukkaronnyörejä ja hankkivat pihoihin kiveyksiä ja uusia istutuksia. Myös pientalorakentaminen on Suomessa vilkasta, mikä osaltaan lisää pihakivetysten kysyntää.

Pihan rakennustarvikkeiden kysyntä on lisääntynyt tasaisesti jo kymmenen vuoden ajan. Rautia Malmin kauppias Jari Peltonen arvelee pihakivien myynnin kasvaneen jopa 10–15 prosentin vuosivauhtia.

– Talon ulkopuolisiin alueisiin satsataan enemmän vuosi vuodelta. Se näkyy pihakivien, pihakalusteiden ja aitarakenteiden myynnissä. Elämänrytmi on sellainen, että kotona olemista arvostetaan.

Perinteinen betonipihakivi on Jari Peltosen mukaan eniten myyty tuote, mutta myös kaakelityyppisten ulkolaattojen kysyntä on lisääntynyt.

Peltosen mukaan uudisrakentajat sijoittavat jo talon rakennusvaiheessa pihaan ja maksavat hankinnat aiempaa suuremmilla lainoilla. Uuden pihan rakennuskustannukset voivat kohota 20 000 euroon.

– Piha ja terassi ovat nykyään luonnollinen osa uuden talon piirustuksia.

Suomalaisetkiinnostuvat väreistä

Pääkaupunkiseudulla koristekivi- ja liuskekiviuutuuksien myynti on syöksynyt pilviin.

Espoossa toimiva Kivikopla Oy aloitti erikoiskivien maahantuonnin tänä vuonna. Kivikoplalla on pääkaupunkiseudulla pihakivien yksityismarkkinoihin vahva ote.

– Koristekivet ovat tänä kesänä vasta ensimmäistä kertaa myynnissä Suomessa. Tilanne on sama Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, siellä on hirveät markkinaraot, kertoo kivikauppias Kari Heimonen.

Kivikoplassa betonikivien myynti yksityisasiakkaille kasvaa 30–40 prosenttia vuodessa, mutta kaikkein voimakkaimmin kasvaa koriste- ja liuskekivien myynti, jossa vuosikasvu on yli sata prosenttia.

Heimosen mukaan varallisuuden kasvu ja matkustelu ovat saaneet asiakkaat kiinnostumaan uusista tuotteista.

Suomalaisetkin pitävät väreistä vastoin kivialan perinteisiä uskomuksia.

Maantiedevaikuttaa kysyntään

– Ei meidän makumme poikkea saksalaisesta millään tavalla, vaikka on väitetty, että suomalainen kansa pitää tummasta, harmaasävyisestä ja vähän murheellisen näköisestä kivestä.

Suurilla betonivalmistajilla pihakivien valikoima on perinteinen ja suhteellisen suppea.

Abetonilla, HP:llä, Lakan Betonilla ja Lemminkäisellä yksityisasiakkaat tuovat vain pienen osan kokonaismyynnistä, joten nopeaan tuotekehitykseen ei ole tarvetta.

– Suomen markkinat ovat niin pienet, että vaihtoehtoja on valtavasti kokonaismenekkiin nähden, kertoo Abetonin markkinointipäällikkö Juha Saikkonen.

Betonilaattojen ja betonikivien kokonaismarkkinat ovat Suomessa noin kaksi miljoonaa neliötä vuodessa.

Pihakivien kysyntä riippuu maantieteestä. Kalliit erikoiskivet eivät käy kaupaksi harvaanasutuilla alueilla.

– Mitä kauemmaksi Helsingistä mennään, sitä vähemmän on rahaa käytettäväksi pihojen laittoon.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää