Tullirikostorjunta parantaa Venäjän-kaupan sujuvuutta

Julkaistu:

Viime päivinä lehdessänne, samoin kuin Helsingin Sanomissa, on käsitelty tullirikostorjuntaa ja sen suhdetta Venäjän-kaupan sujuvuuteen sekä Suomen logistiseen kilpailukykyyn.

Keskustelun käynnisti Moskovan kirjeenvaihtajanne Kalle Schönbergin 2. heinäkuuta julkaistu artikkeli, jossa väitettiin tulliviranomaisten yhteistyön karkoittavan venäläisasiakkaita Suomesta. Samana päivänä rikostorjuntayhteistyötä käsiteltiin myös Helsingin Sanomissa.

Taloussanomat palasi aiheeseen pääkirjoituksessaan 3. heinäkuuta, ja samassa lehdessä oli Stockmannin tavarataloryhmän johtajan Jukka Hienosen mielipide Schönbergin jutusta.

Tullin kannalta on myönteistä, että näistä kysymyksistä käydään keskustelua, sillä Venäjän-kaupasta esitetään varsin kummallisia käsityksiä. Hyvä esimerkki on Schönbergin haastatteleman yrittäjän väite siitä, että kauppa katoaa Suomesta niihin maihin, joista tulevaan tavaraan ei kohdisteta kunnollista tullivalvontaa. Erityisen nasevasti asiaa kommentoi Jukka Hienonen. Hänen kirjoitukseensa ei juurikaan ole lisättävää. Hienosen kanssa samoilla linjoilla oltiin myös pääkirjoituksessa.

Haluan kuitenkin kiinnittää viranomaisen näkökulmasta huomiota muutamaan seikkaan.

Tullien tehtävänä on maailmanlaajuisesti pitää huolta siitä, että kansainvälisen kaupan sääntöjä noudatetaan, kuten Hienonen korostaakin.

Mitä paremmin tässä onnistutaan, sitä tasapuolisemmat ovat yritysten kilpailuedellytykset. Jos rikoksilla kyetään hankkimaan laajalti "kilpailuetua", kansainvälinen kauppajärjestelmä romuttuu.

Elinkeinoelämässä tämä ymmärretään hyvin, mutta edelleen tapahtuu valitettavan paljon väärinkäytöksiä, tai ainakin niiltä ummistetaan silmät. Jatkossa tullit puuttuvat tiukemmin myös hämäriin välittäjäyrityksiin. Tämän takia vakavasti otettavien yritysten tulisi varmistua siitä, että heidän tavaroidensa koko toimitusketju kestää päivänvalon.

Tullirikosten teko muilla Venäjän rajoilla ei ole helpompaa kuin Suomessa, vaikka usein näin luullaan. Olen usein keskustellut tästä venäläisen kollegani Mihail Vaninin kanssa. Hän on kertonut, että tarkastuksia lisätään siellä, missä on eniten laittomuutta. Tästä syystä hankintoja tuskin siirtyy kovinkaan paljon Suomesta pois.

Suomen vienti ja Suomen turvallisten reittien kautta kulkevan arvotavaran määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Suomen logistinen asema on siten varsin kilpailukykyinen, ja tästä ovat hyötyneet niin kaupan kuin kuljetusketjun muutkin osapuolet. Sujuvuutta on lisäämässä Vihreän linjan kehittäminen, johon sekä Suomen että Venäjän tullit ovat sitoutuneet vahvasti.

Näitä kysymyksiä työstetään edelleen liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen johdolla toimivassa neuvottelukunnassa. Sen on määrä saada logistiikka-alaa koskeva strategia ja suositukset valmiiksi ensi keväänä, jolloin keskustelua voidaan jatkaa entistä laajemmalla pohjalla.

Tällä välin tulliyhteistyö etenee sovittujen linjausten mukaisesti. Tämä merkitsee samanaikaista kaupan helpottamista ja tehokasta rikostorjuntaa. Ne tukevat toisiaan ja ovat keskeisiä edellytyksiä kaupan kasvulle ja usein myös Venäjälle tehtäville investoinneille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    2. 2

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    3. 3

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    4. 4

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    5. 5

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    6. 6

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    7. 7

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    8. 8

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    9. 9

      Delta Auton ja Kia Motorsin asentajat menevät lakkoon ensi yönä

    10. 10

      Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    3. 3

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    4. 4

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    5. 5

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    6. 6

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    7. 7

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    8. 8

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    9. 9

      Trump uhkaa hallinnon sulkemisella, jos Meksikon muuria ei rakenneta

    10. 10

      Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää