Puolan satamat käyvät konttikisaan

Julkaistu:

Konttikapasiteetin raju kasvupoikii tilauksia suomalaisillelaitevalmistajille Kalmarille ja KCI Konecranesille

Konttikuljetukset valtaavat markkinaosuutta kuljetuksista kaikkialla, mutta erityisen rajua konttiliikenteen kasvu on EU:n uusista jäsenmaista Puolassa.

Gdynian satamassa toimivassa Baltic Container Terminalissa BCT:ssä konttien käsittely lisääntyi viime vuonna viidenneksen ja tänä vuonna kasvu on vielä nopeampaa.

Tammi–toukokuussa Puolan suurimman konttiterminaalin konttien käsittelymäärä oli yli kolmanneksen suurempi kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna.

Konttiliikenteessäon kasvuvaraa

Kapasiteetin rajojen häämöttäessä filippiiniläisen ICTSI:n omistama BCT on julkistanut kunnianhimoiset investointisuunnitelmat.

Kaikkiaan lähes sadan miljoonan dollarin investoinnit kolminkertaistavat BCT:n kapasiteetin vuoteen 2015 mennessä.

BCT:tä johtava hollantilainen Jan Mors uskoo vankasti siihen, että investoinnit kannattavat, vaikka hintakilpailu liikennemuotojen välillä on kovaa.

– Meidän suunnitelmamme ovat realistisia. Esimerkiksi tietullit Saksassa tulevat lisäämään markkinaosuuttamme, sanoo Mors.

Puolassa satamien konttiliikenne on toistaiseksi maan väkilukuun nähden vähäistä, joten kasvuvaraa on runsaasti.

Uusissa jäsenmaissa tavaroiden rautatiekuljetusten osuus on paljon suurempi kuin vanhan EU:n alueella.

Tilauksia suomalaisyrityksille

Konttiliikenteen kasvu ja siitä seuraavat investoinnit ovat mannaa suomalaisille laitevalmistajille.

Varsinkin Koneeseen kuuluva Kalmar kahmii rajusti tilauksia, mutta satamalaajennukset tuovat töitä myös KCI Konecranesille.

Kalmarin satama- ja projektitoimituksista vastaavan Kari Ronkaisen mukaan Puolan markkinoiden pienuutta on kompensoinut se, että Kalmarin markkinaosuus Puolassa on suurempi kuin useimmissa muissa maissa.

– Ei se silti ihan sataa prosenttia ole, sanoo Ronkainen.

BCT:n laajennushankkeen ensimmäisessä vaiheessa KCI Konecranes on jo myynyt yhden kontteja laivasta purkavan nosturin.

Kalmar puolestaan on kaupannut yhtiölle neljä kumipyörillä kulkevaa RTG-nosturia, jotka pinoavat kontteja terminaalissa.

Suomalaisyrityksellemodernisointituote

Kalmarilla on käynnissä myös projekti, jossa kahdeksan aiemmin toimitetun RTG:n korkeutta lisätään.

Sen jälkeen ne pystyvät siirtelemään kontteja viiden päällekkäin olevan kontin yli, kun aiemmin kontteja saattoi olla pinossa enintään kolme.

Korotusprojekti on tärkeä sekä satamalle että Kalmarille. Satama saa korotuksella nopeasti ja edullisesti yli puolet lisää kapasiteettia ilman terminaalin maa-alueen laajentamista.

Kalmarille taas vanhojen laitteiden korotus on uusi modernisointituote, jolle Ronkainen uskoo löytyvän lisää asiakkaita Gdynian referenssitoimituksen jälkeen.

RTG-nostureiden lisäksi Kalmar toimittaa tänä vuonna BCT:lle kahdeksan terminaalitraktoria, jotka siirtelevät terminaalissa perävaunuja.

Tulevien vuosien investointiohjelmasta Kalmar voi odottaa ison markkinaosuutensa ja pitkän BCT-yhteistyönsä perusteella runsaasti lisää tilauksia.

Kilpaileva konttihanke Gdanskissa

Vielä hurjemmiksi käyvät Puolan kontti-investoinnit, jos suunnitelmat Gdanskin satamaan rakennettavasta kokonaan uudesta konttiterminaalista toteutuvat.

Gdanskin 200 miljoonan euron hankkeen rahoitus on kuitenkin levällään, eikä Jan Mors pidä Gdanskin hanketta realistisena.

– Epäilemme Gdanskin uuden konttiterminaalin taloudellista elinkelpoisuutta. Siellä on olemassa vasta suunnitelma eikä toimivaa yritystä tai rahoitusta, sanoo Mors.

Gdanskin hankekin on ulkomaisessa hoidossa. Siitä teki tämän vuoden alussa sopimuksen brittiyhtiö Deepwater Container Terminal.

Morsin työantaja ICTSI:kin tutki aikanaan myös Gdanskin hanketta, mutta päätyi ostamaan jo toimivan terminaalin Gdyniassa.

Gdynian lisäksi kehittyviin markkinoihin panostavalla ICTSI:llä on Filippiinien ulkopuolella terminaali myös Brasiliassa.

Aikoinaan ICTSI omisti useita terminaaleja pitkin maailmaa, mutta se myi ne viime vuosikymmenen lopulla alan suurimmalle toimijalle, hongkongilaiselle Hutchisonille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Francoise Bettencourt Meyers nousi maailman rikkaimmaksi naiseksi

    2. 2

      Yle: Valtion omistama Terrafame järjestää hirvijahtiviikonlopun – yt-neuvottelut käynnissä samaan aikaan

    3. 3

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    4. 4

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    5. 5

      Löytyykö kaapistasi mahdollinen meripihka-aarre? Näin ammattilainen määrittelee ”itäblokin kullan” arvon

    6. 6

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    7. 7

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    8. 8

      Varo piilokuluja, asunnon myyntihinta ei kerro kaikkea – Kuluttajaliitto: Kun ilmiö kasvaa, ongelmia syntyy

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Ennusteet lupaavat talouskasvua, mutta kuinka oikeaan ne ovat aiemminkaan osuneet?

    10. 10

      Uber vetoaa viranomaisiin Lontoon ahdingossaan: ”Voisimme istua alas ja korjata tilanteen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    2. 2

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    3. 3

      Löytyykö kaapistasi mahdollinen meripihka-aarre? Näin ammattilainen määrittelee ”itäblokin kullan” arvon

    4. 4

      Varo piilokuluja, asunnon myyntihinta ei kerro kaikkea – Kuluttajaliitto: Kun ilmiö kasvaa, ongelmia syntyy

    5. 5

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    6. 6

      Yle: Valtion omistama Terrafame järjestää hirvijahtiviikonlopun – yt-neuvottelut käynnissä samaan aikaan

    7. 7

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    8. 8

      Kiinalaisten turistiryntäys saa lisää ilmaa alleen – Lucky Air aloittaa lennot Helsinki-Vantaalle

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Ennusteet lupaavat talouskasvua, mutta kuinka oikeaan ne ovat aiemminkaan osuneet?

    10. 10

      Tarjolla vakityö, palkka neuvoteltavissa – yhtä katsastajaa etsitty yli 4 kuukautta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    6. 6

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    7. 7

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    8. 8

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    11. Näytä lisää