Puolan satamat käyvät konttikisaan

Konttikapasiteetin raju kasvupoikii tilauksia suomalaisillelaitevalmistajille Kalmarille ja KCI Konecranesille

Konttikuljetukset valtaavat markkinaosuutta kuljetuksista kaikkialla, mutta erityisen rajua konttiliikenteen kasvu on EU:n uusista jäsenmaista Puolassa.

Gdynian satamassa toimivassa Baltic Container Terminalissa BCT:ssä konttien käsittely lisääntyi viime vuonna viidenneksen ja tänä vuonna kasvu on vielä nopeampaa.

Tammi–toukokuussa Puolan suurimman konttiterminaalin konttien käsittelymäärä oli yli kolmanneksen suurempi kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna.

Konttiliikenteessäon kasvuvaraa

Kapasiteetin rajojen häämöttäessä filippiiniläisen ICTSI:n omistama BCT on julkistanut kunnianhimoiset investointisuunnitelmat.

Kaikkiaan lähes sadan miljoonan dollarin investoinnit kolminkertaistavat BCT:n kapasiteetin vuoteen 2015 mennessä.

BCT:tä johtava hollantilainen Jan Mors uskoo vankasti siihen, että investoinnit kannattavat, vaikka hintakilpailu liikennemuotojen välillä on kovaa.

– Meidän suunnitelmamme ovat realistisia. Esimerkiksi tietullit Saksassa tulevat lisäämään markkinaosuuttamme, sanoo Mors.

Puolassa satamien konttiliikenne on toistaiseksi maan väkilukuun nähden vähäistä, joten kasvuvaraa on runsaasti.

Uusissa jäsenmaissa tavaroiden rautatiekuljetusten osuus on paljon suurempi kuin vanhan EU:n alueella.

Tilauksia suomalaisyrityksille

Konttiliikenteen kasvu ja siitä seuraavat investoinnit ovat mannaa suomalaisille laitevalmistajille.

Varsinkin Koneeseen kuuluva Kalmar kahmii rajusti tilauksia, mutta satamalaajennukset tuovat töitä myös KCI Konecranesille.

Kalmarin satama- ja projektitoimituksista vastaavan Kari Ronkaisen mukaan Puolan markkinoiden pienuutta on kompensoinut se, että Kalmarin markkinaosuus Puolassa on suurempi kuin useimmissa muissa maissa.

– Ei se silti ihan sataa prosenttia ole, sanoo Ronkainen.

BCT:n laajennushankkeen ensimmäisessä vaiheessa KCI Konecranes on jo myynyt yhden kontteja laivasta purkavan nosturin.

Kalmar puolestaan on kaupannut yhtiölle neljä kumipyörillä kulkevaa RTG-nosturia, jotka pinoavat kontteja terminaalissa.

Suomalaisyrityksellemodernisointituote

Kalmarilla on käynnissä myös projekti, jossa kahdeksan aiemmin toimitetun RTG:n korkeutta lisätään.

Sen jälkeen ne pystyvät siirtelemään kontteja viiden päällekkäin olevan kontin yli, kun aiemmin kontteja saattoi olla pinossa enintään kolme.

Korotusprojekti on tärkeä sekä satamalle että Kalmarille. Satama saa korotuksella nopeasti ja edullisesti yli puolet lisää kapasiteettia ilman terminaalin maa-alueen laajentamista.

Kalmarille taas vanhojen laitteiden korotus on uusi modernisointituote, jolle Ronkainen uskoo löytyvän lisää asiakkaita Gdynian referenssitoimituksen jälkeen.

RTG-nostureiden lisäksi Kalmar toimittaa tänä vuonna BCT:lle kahdeksan terminaalitraktoria, jotka siirtelevät terminaalissa perävaunuja.

Tulevien vuosien investointiohjelmasta Kalmar voi odottaa ison markkinaosuutensa ja pitkän BCT-yhteistyönsä perusteella runsaasti lisää tilauksia.

Kilpaileva konttihanke Gdanskissa

Vielä hurjemmiksi käyvät Puolan kontti-investoinnit, jos suunnitelmat Gdanskin satamaan rakennettavasta kokonaan uudesta konttiterminaalista toteutuvat.

Gdanskin 200 miljoonan euron hankkeen rahoitus on kuitenkin levällään, eikä Jan Mors pidä Gdanskin hanketta realistisena.

– Epäilemme Gdanskin uuden konttiterminaalin taloudellista elinkelpoisuutta. Siellä on olemassa vasta suunnitelma eikä toimivaa yritystä tai rahoitusta, sanoo Mors.

Gdanskin hankekin on ulkomaisessa hoidossa. Siitä teki tämän vuoden alussa sopimuksen brittiyhtiö Deepwater Container Terminal.

Morsin työantaja ICTSI:kin tutki aikanaan myös Gdanskin hanketta, mutta päätyi ostamaan jo toimivan terminaalin Gdyniassa.

Gdynian lisäksi kehittyviin markkinoihin panostavalla ICTSI:llä on Filippiinien ulkopuolella terminaali myös Brasiliassa.

Aikoinaan ICTSI omisti useita terminaaleja pitkin maailmaa, mutta se myi ne viime vuosikymmenen lopulla alan suurimmalle toimijalle, hongkongilaiselle Hutchisonille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Raisio siirtää välipalarahkojensa valmistuksen Virosta Suomeen

    2. 2

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    3. 3

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    4. 4

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    7. 7

      Wärtsilän tulos heikkeni yllättäen

    8. 8

      Näkökulma: Macronin voitto tuskin ratkaisee Ranskan ongelmia

    9. 9

      WSJ: Trump aikoo laskea yritysveroa tuntuvasti

    10. 10

      Sanoman operatiivinen liikevoitto kasvoi – SBS-kauppa painoi tuloksen tappiolle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    9. 9

      Teuvan Siwa sulki ovensa – sokea Pekka murehtii, miten pärjää uudessa kaupassa

    10. 10

      UPM yllätti tulosparannuksella – kysyntä oli hyvä etenkin Aasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää