Kohtaamisia Cannesissa

Julkaistu:

Mainonta: Maailman suurin mainosalan tapahtuma kokoaa kerran vuodessa Cannesiin maailman parhaat mainokset ja niiden tekijät. Jenkki-purkasta vastaava markkinointipäällikkö Eki Leskinen tietää, miksi myös mainonnan ostajan kannattaa osallistua.
Makeisyhtiö Leafin markkinointipäälliköllä Eki Leskisellä on hoppu. Jenkki-purkan mainoksia ohjaava Hector Abaunza odottaa lounasseuraa rantaravintolassa, iltapäivällä pitäisi tavata brasilialaisen tuotantoyhtiön ihmisiä ja illalla syödä päivällistä saksalaisten kanssa. Aamulla Leskinen ehti jo katsoa kolme tuntia alkoholimainoksia.

Menossa on maailman suurin mainosalan tapahtuma Cannes Lions. Ranskalaiskaupunki täyttyy aina kesäkuun kolmannella viikolla tuhansista mainosalan ammattilaisista, jotka pörräävät päivän festivaalipalatsissa ja illan rantabileissä.

Leskinen tuntee kuviot, sillä hän on käynyt täällä melkein joka kesä vuodesta 1982.

– Cannesista saa irti hemmetin paljon. Täällä on helppo tavata ihmisiä ympäri maailmaa ja nähdä, mitä eri tuoteryhmissä ja markkinoinnissa tapahtuu, Leskinen kehuu.

Samoin ajattelee yhä useampi mainostaja.

Valtaosa festivaalin osallistujista on yhä mainostoimistojen väkeä, mutta tänä vuonna jo yli sata asiakasta lähetti työntekijöitään Cannesiin haistelemaan luovaa mainontaa.

Päivittäistavarajätti Procter & Gamblen pääjohtaja A.G. Lafley huomautti ihmettelijöille, että käy heidän väkeään myös tietotekniikkamessuilla.

Seuraavana päivänä lounaalla Caffé Romassa Leskistä väsyttää. Saksalaisten kanssa meni yökahteen, mutta jo aamuyhdeksältä hän istui katsomassa makeat ruuat -sarjan parhaimmistoa.

– Pääsin tänä vuonna Cannesiin niin myöhään, etten ehtinyt nähdä makeissarjaa kokonaan. Aluksi se harmitti, muttei enää. Sarja oli mielettömän huono, suomalaistyö voi hyvin pärjätä, Leskinen arvioi.

Alkuviikolla festivaalin osallistujat voivat katsoa kaikki 5 000 mainosfilmiä. Loppuviikolla kustakin sarjasta pyörii enää tuomariston rankkaama short list eli loppukilpailuun päässeet työt. Finaalissa mainoksia on enää noin 500.

– Katson yleensä kokonaan makeisten lisäksi ainakin molemmat juomasarjat. Pyrin katsomaan myös vaatemainokset, koska siellä on paljon nuorisobrändejä. Jos ehdin, käyn kuuntelemassa luentoja.

Leskisen Cannesiin kuuluu aina myös nuorten ohjaajien näytös. Tänä vuonna hän löysi sieltä suosikkispottinsa: Argentiinan lentoyhtiön mainoksessa kaksi lasta pyydystää lentokoneen varjon pahvilaatikkoon ja kuljettaa sitä mukanaan, kunnes koneen henkilökunta tulee noutamaan omaansa. Lopussa miesääni toteaa, että koko Argentiina on pitkällä matkalla tulevaisuuteen.

– Se on kauniisti kuvattu ja siinä on hieno lämmin tunnelma, Leskinen perustelee valintaansa.

Cannesissa on pakko valita koko ajan. Luennot täyttävät yhden salin, filmit neljä ja muiden sarjojen parhaat työt festivaalipalatsin alakerran. Tietokoneilla voi tutustua kaikkiin 10 000 lehti- ja ulkomainokseen, 5 000 filmiin, 1 600 nettisivustoon, 1 200 suoramainokseen ja melkein 900 mediaratkaisuun.

– Cannes on paisunut, koska tämä on bisnestä. Täällä on jo liikaa filmejä ja liikaa ihmisiä, Leskinen kritisoi.

Festivaali on myös kallis. Viikon festivaalipassi maksaa reilut 2 000 euroa eikä hotellihuonetta saa alle 110 eurolla. Eilisiltana saksalaisyhtiö tarjosi Leskiselle kala-äyriäiskeittoa, joka maksoi 95 euroa. Caffé Romakin vaihtaa festivaalin ajaksi hinnaston kalliimpaan.

– Hintataso on älytön, mutta toisaalta jos täällä saa yhdenkin kaupallisesti toimivan idean, panostuksen saa moninkertaisesti takaisin, Leskinen sanoo ja tilaa äyriäissalaatin.

Harva maksaa Cannesissa itse. Mainostoimistoketjut järjestävät rannalla suuria juhlia, ja niiden jälkeen suomalaiset vinguttavat firman korttia hotelli Martinezin terassilla, jossa olutpullo maksaa kahdeksan ja drinkki viisitoista euroa. Kontakteilla on hintansa.

Käyntikorttien lisäksi Cannesissa jaetaan leijonia. Niiden makuun Leskinen pääsi 1982, kun McCannin Salmiakkiaakkos-mainos sai pronssia. Jenkki-spotteja ei Cannesiin kannata lähettää.

– Ne ovat liian positiivisia ja kaupallisia. Täällä pärjäävät vain vitsit ja antimainonta-tyyppiset työt. Siinä mielessä tämä on sisäänlämpiävä tapahtuma, Leskinen sanoo.

Leskinen kirjoittaa Jenkki-filmit itse ja valitsee ohjaaja Abaunzan kanssa niille sopivan tekijän. Tänä vuonna briiffin saavat ainakin yksi brasilialainen ja yksi argentiinalainen tuotantoyhtiö: Jenkki-mainoksessa pitää paistaa oikea aurinko, vaikka se kuvataan marraskuussa.

– Cannes on opettanut minulle kansainvälisyyttä, Leskinen arvioi.

Mainostoimistoväen mielestä Jenkki-spotit tosin ovat osoitus siitä, ettei Leskinen ole Cannesissa paljon oppinut.

– Mainontaa tehdään kuluttajia varten, ei mainostoimistoja, Leskinen loukkaantuu.

– Mainonnan tehtävä on synnyttää positiivista suhtautumista brändiin. Otan mielelläni nuoria copywritereita Jenkki-tiimiin.

Leskinen pahoittaa mielensä ihan turhaan. Suomalaiset muistavat Jenkki-mainokset erinomaisesti, ja purkka on Suomen ylivoimaisesti ostetuin. Sen jälkeen kun Leskinen kymmenkunta vuotta sitten vaihtoi mainonnan linjan happohyökkäysvalistuksesta hymyyn, Jenkin markkinaosuus on kasvanut 51 prosentista 60:een. Sellaiset näytöt saisivat mainostoimistopomot paukuttelemaan henkseleitään pitkään ja kuuluvasti.

Leskinen lopettaa espressonsa ja sukeltaa takaisin festivaalipalatsin viileyteen.

Sunnuntaiaamuna Nizzan lentokentällä on pitkä jono väsyneitä ja kärttyisiä suomalaisia: useimpien yö jäi lyhyeksi, kentällä väki ohjattiin väärään terminaaliin ja nyt lähtöselvitys kestää tolkuttoman kauan.

Leskistäkin haukotuttaa. Festivaali oli antoisa: taskuun jäi ideanpoikasia ja uusia yhteyksiä. Ja vaikka suomalaiset jäivät leijonitta, lauantai-illan päätösgaalassa kultaleijonan sai muun muassa Aerolineas Argentinasin mainos.

– Ja se sai parhaat aplodit!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    4. 4

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    5. 5

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    6. 6

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    7. 7

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    8. 8

      Hypon Brotherus: Kuluttajien kutina osui jälleen oikeaan

    9. 9

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    10. 10

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    2. 2

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    5. 5

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    6. 6

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    7. 7

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    8. 8

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    9. 9

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää