Mainonta on jalkapalloatärkeämpää

Julkaistu:

Suomi ei juhlinut lauantaina päättyneissä mainonnan maailmanmestaruuskisoissa, Cannes Lions -festivaaleissa. Suomalaistoimistot jäivät ilman leijonaa ja finalistienkin laskemiseen riittävät sormet.

Jos mainonta olisi yhtä suosittua kuin jalkapallo, iltapäivälehdet vaatisivat nyt monen projektijohtajan eroa ja copyt tekisivät julkista surutyötä: ”Vielä marraskuussa kaikki näytti hyvältä, mutta sitten asiakas leikkasi kuvausbudjetista kolmasosan”.

Totta on, että maailmalla budjetit ja resurssit ovat toista luokkaa kuin Suomessa. Parhaan lehtimainoksen leijonan saaneen Volkswagen Polo -mainoksen kuvaaminen maksoi tiettävästi melkein 170 000 euroa. Sillä rahalla tehdään Suomessa kolme tv-mainosta.

Yhtä totta on, että Polo-mainoksessa tärkeintä on idea, ja niitä voi saada halvallakin.

Epätoivoon ei siis kannata vaipua. Finaalipaikka Cannesissa on vähän niin kuin paikka yleisurheilun 100 metrin MM-kisojen välierissä: ei tunnu oikein miltään, ellei mieti isoa kuvaa.

Festivaalipalatsin käytävillä käyskennellyt Hasan & partnersin luova johtaja Timo Everi sanoi tajunneensa tämän kunnolla vasta viime kesänä, kun istui filmituomaristossa ja katsoi inhimillisesti katsoen liikaa tv-spotteja.

Vuodessa valmistuvasta noin 150 000 tv-mainoksesta noin 5 000 osallistuu Cannesin kisoihin ja niistä noin 500 pääsee loppukilpailuun.

Everin mukaan matka osallistujasta finalistiksi on pitkä: loppukilpailuun pääsy tarkoittaa, että filmi on oikeasti hyvä. Toisaalta matka finalistista leijonaksi on yhtä pitkä ja kultaleijonasta pääpalkintoon vielä pidempi.

Mikäli Everin maantiede pitää kutinsa, suomalaisen mainonnan ja pääpalkinnon välimatka ei ole viime vuosina lyhentynyt.

Eniten tämä surettaa varmaan mainonnan suunnittelijoita, mutta kyllä palkinnoilla on merkitystä myös kansantaloudelle.

Toisin kuin moni kuvittelee, luova mainonta ei nimittäin ole eri asia kuin kaupallinen mainonta.

Monen tuotteen ainoa oikeasti erottava tekijä on sen markkinointi, ja maailma on niin täynnä viestejä, että massasta erottautuakseen mainoksen täytyy olla taitavasti, oivaltavasti ja vaikuttavasti – siis luovasti – tehty. Pelkkä toisto tai sievät kuvat eivät riitä.

Tämän tunnustaa myös konservatiivisesta mainonnastaan tunnettu päivittäistavarajätti Procter & Gamble, joka Cannesissa näytti toimittajille uusia mainoksiaan. Olivat ne ainakin hauskempia kuin vanhat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    3. 3

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      HS: Microsoft lakkautti puhelinyksikkönsä – viimeisten työvelvoite päättyi kesäkuussa

    6. 6

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    7. 7

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    8. 8

      Cargotec irtisanoo 45 – siirtää töitä Bulgariaan

    9. 9

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    10. 10

      Osakkeet jyrkimmässä laskussa yli kuukauteen New Yorkissa – kyberhyökkäys iski tekno-osakkeisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    7. 7

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    8. 8

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    9. 9

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    10. 10

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää