”Suomalainen mainontatarvitsee lisää omaperäisyyttä”

Ruotsia Cannesin filmituomaristossa edustaneen Mary Lee Sjönellinmukaan lähinnä leijonaa olleen suomalaisfilmin idea oli tuttu parin vuoden takaa

Suomalaiset mainostoimistot jäivät jo toisena vuonna peräkkäin palkinnoitta Cannes Lions -mainosfestivaaleilla. Maailman suurin mainoskisa päättyi lauantaina filmileijonien jakoon.

Palkituista suomalaiset erotti omaperäisyyden puute, arvioi filmituomaristossa Ruotsia edustanut filmikonsultti Mary Lee Sjönell. Hän tuntee suomalaismainonnan hyvin, sillä hän on työskennellyt paljon mainostoimisto Hasan & partnersin kanssa.

– Suomalaisten pitää löytää se, mikä on ominaista juuri heille. Imitoimalla oppii, mutta palkintoja saavat vain ainutlaatuiset työt. Lähinnä leijonaa olleen suomalaistyön idea oli tuomaristolle tuttu muutaman vuoden takaa, Sjönell sanoo.

– Suomalaiset tekevät yhä mainoksia, eivät elokuvallista viestintää. Viestin pitää olla kirkas, ja sen pitää selvästi tulla jostain ja liittyä johonkin.

Suomalaisista loppukilpailuun ylsivät Bob Helsingin, Hasan & partnersin, SEK & Greyn, Skandaalin ja Taivaan filmit. Sjönellin mielestä suomalaiset voivat olla ylpeitä viidestä filmifinalistista. Ideoiden, käsikirjoitusten ja kuvauksen taso on noussut.

– Erityisen ilahduttavaa on, että finalistit ovat kaikki eri toimistoista. Suomessa on selvästi menossa luovuuden uusjako.

Ruotsi sai filmien loppukilpailuun vain kaksi työtä, mutta molemmat nappasivat leijonat. 11 finalistin Norja jäi Suomen tapaan leijonatta.

Sony ja TBWAveivät pääpystin

Filmisarjan pääpalkinnon voitti TBWALondonin Sony Playstation 2:lle tekemä Vuori-mainos. Kiivaimmin pääpystistä kisasivat DDB Chicagon Bud Light -oluelle tekemä parodinen Todelliset nerot -kampanja ja Zig Toronton Unileverin Vimille tekemä Vankilavierailu-spotti.

– Mietimme, minkä mainoksen muistamme vielä viiden vuoden kuluttua. Kisan ratkaisi idean yksinkertaisuus, upea toteutus ja fantastinen musiikki, perusteli valintaa tuomariston puheenjohtaja, Intian Ogilvy & Matherin pääjohtaja Piyush Pandey.

Palkituimmaksi mainostoimistoksi Cannesissa nousi TBWAParis ja tuotantoyhtiöksi amerikkalainen Hungry Man. Toimittajien palkinnon sai Wieden + Kennedyn Nikelle tekemä tuolileikki-filmi.

Viime vuonna ensimmäisen kerran jaettua titaanileijonaa Cannesin tuomarit eivät tänä vuonna jakaneet ollenkaan. Yksikään työ ei päätuomarien mielestä uudistanut mainontaa riittävästi ansaitakseen superpalkintoa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    9. 9

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    10. 10

      Sotkamo Silverillä reipas pomppu pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää