Lämmin kuppi

Tony Alfströmin ja Brian Keaneyn päätä ei paleltanut, kun he perustivat Tonfiskin neljä vuotta sitten. Ensin hankittiin kuuluisuutta maailmalla ja sitten vasta tehtiin nimeä tunnetuksi kotomaassa.
No, alussa se oli helppoa. Ostettiin Elle Decor ja Wallpaper -lehdet ja selattiin ne läpi. Soitimme lehdessä mainittuihin liikkeisiin, että saammeko lähettää esitteet. Niin saimme Warmin kahteen tärkeään paikkaa Lontoossa, Vesseliin ja Skandiumiin. Siitä se lähti, kertoo teollinen muotoilija Brian Keaney.

– Brian ei ole niin rajoittunut kuin suomalaiset. Minulle on aina kerrottu, ettei niin voi tehdä. Kyllä minua ihmetytti, että niin vain voi toimia, täydentää yhtiökumppani, keraamikko Tony Alfström.

– Se on ihan normaalia. Miten muuten sinne pääsisi?

Oikeastaan kaikki alkoi jo Frankfurtin Ambiente-messuilta 1998. Suunnittelijat lähtivät messuille esittelemään portfolioitaan ja etsimään mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita.

– Ei siellä mitään ollut. Teimme jo kaikille kivoille firmoille. Paluumatkalla lentokoneessa oli aika kireä olo, jotakin pitäisi tehdä, ettei myöhemmin kaduttaisi, muistelee Alfström.

Sitten myös tehtiin. Kaksi vuotta myöhemmin Tonfiskillä oli oma standi Frankfurtissa.

– Kaikki rahat olivat kiinni messuilla. Tuotantoa oli sen verran, että saatiin tilaukset hoidettua. Pääasia oli, että pääsimme sinne. Se oli menestys, koppi oli koko ajan ihan täynnä!

– Olimme siellä oikeaan aikaan. Muotoilun popularisoituminen on käynnistymässä. Se oli tsägää ja vähän tyhmänrohkeuttakin. Ei todellakaan mitään oppikirjatoimintaa. En kyllä suosittele sitä kenellekään, jatkaa Alfström.

Warm on tee- tai kahvimuki ja kannu. Vähän oudon näköinen, eikä mukissa ole korvaa. Pitää ottaa kiinni puisesta vaipasta. Kannukaan ei näytä ihan tavalliselta.

– Täytyy olla ihan erilainen idea, sen täytyy kilpailla, käsintekeminen ei enää riitä. Katso nyt Warmia, se erottuu ihan missä hyllyssä tahansa, hehkuttaa Keaney.

– Warmit ovat arkista luksusta ja hyviä esineitä. Ne eivät ole designia designin vuoksi. Jos mutkaa ei tarvita, sitä ei sitten tehdä. Tämä on iso ja vaativa filosofia, mutta sitä yritämme seurata, sanoo Alfström.

Tonfiskin kupit ja kannut tehdään Helsingin Pihlajamäessä. Somissa riveissä notkuvilla hyllyillä kuivuvat työt odottavat polttoihin pääsyä. Jokainen tuote on käsin tehty, reunat leikattu ja pyöristetty. Keaney tekee vielä itse töitä kädet savessa, lisäksi töissä on yksi vakituinen keramiikkatyöntekijä, välillä useampikin.

Warmin puinen vaippa on pähkinäpuuta tai tammea. Luulisi, että puumaa-Suomesta löytyisi pientekijä, joka tekisi vaipan. Ei löydy, eikä kyse ole edes rahasta. Tekeminen Saksassakin on kallista.

– Meille tämä on aika harmillista. Suomalaisuus on meille tärkeä juttu merkin rakentamisessa. Me olemme Suomesta, ja Warm on tehty Suomessa, Keaney selvittää.

Kahden suunnittelijan panoksella tuotanto pyörii täydellä teholla, mutta silti sitä pitäisi tehostaa. Kello kädessä Keaney mittaa käytettävää aikaa.

– Meidän tuotantokapasiteettimme on rajallinen. Kolmas suunnittelija vaatisi tuotannon lisäämistä, eikä meillä ole siihen nyt mahdollisuuksia. Laatu on pidettävä vakaana koko ajan, sanoo Alfström.

Kotimarkkinat eivät nielaise parinkymmenen euron hintaisia mukeja rajattomasti. Tonfisk on levittäytynyt yli kolmeenkymmeneen maahan, ihan riittävän moneen omasta mielestään. Määrätietoinen syventyminen Keski-Eurooppaan ja Japaniin olisi nyt tärkeämpää.

– Suomen sijainnille emme voi mitään, kuljetuskustannukset täältä ovat korkeita. Järkevintä olisi siirtää tuotanto Kiinaan, mutta se on ideologiamme vastaista. Enkä usko, että asiakkaammekaan pitäisivät siitä.

Tonfisk on tehnyt yhteistyötä vanhan opinahjonsa kanssa. Yhteisprojekti professori Anna-Leena Hakatien oppilaiden kanssa tuotti ideoita ja uuden tuotteen Tonfiskille kuten oli tarkoituskin. Projektissa opiskelijat näkivät, kuinka liike-elämä ja muotoilu kohtaavat todellisessa elämässä.

Hyvin kävi ja kaikki oppivat valtavasti. Opiskelijat saivat töitään esille Lontoossa. Alfström ihastelee vieläkin ideoita.

Tonfiskin tuotantoon pääsi Tanja Silpilän Newton, metka sokerikko-kermakko yhdistelmä.

Vauhdikas kasvu parin viime vuoden aikana on tuntunut. Warm ei ole Tonfiskin ainoa tuote, sen rinnalla on tuotettu muita ideaan sopivia tuotteita.

– Nyt pitää rauhoittua ja keskittyä konseptin vahvistamiseen. Warm on meidän pääjuttumme, se tärkein tuote, sanoo Alfström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    4. 4

      Näkökulma: Macronin voitto tuskin ratkaisee Ranskan ongelmia

    5. 5

      Sanoman operatiivinen liikevoitto kasvoi – SBS-kauppa painoi tuloksen tappiolle

    6. 6

      Wärtsilän tulos heikkeni yllättäen

    7. 7

      Kemira löi liikevaihto-odotukset, mutta tulos tipahti

    8. 8

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    9. 9

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    10. 10

      WSJ: Trump aikoo laskea yritysveroa tuntuvasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    9. 9

      UPM yllätti tulosparannuksella – kysyntä oli hyvä etenkin Aasiassa

    10. 10

      Teuvan Siwa sulki ovensa – sokea Pekka murehtii, miten pärjää uudessa kaupassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää