Kolme suomalaistoimistoainternetmainonnan finaaliin

Julkaistu:

Elokuvia jamainontaayhdistäväolutmainospalkittiinCannesinfestivaaleilla parhaanamediankäyttönä

Peräti kolme suomalaista mainostoimistoa sai työnsä internetmainonnan loppukilpailuun Cannes Lions -mainosfestivaaleilla. Sarjaan osallistui 1 560 työtä, joista vajaa viidesosa ylitti raadin riman ja pääsi finaaliin.

Suomalaisista aatelistoon ylsivät Hasan & partnersin TeliaSoneran Zeroforty-liittymälle, Nitro FX:n Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalle ja Grey Directin Alkolle tekemät nettisivut. Sarjan leijonat jaetaan tänään.

Eilen ojennettiin ensimmäiset leijonat median ja suoramainonnan sarjoissa. Maailman parasta mediankäyttöä oli tuomariston mielestä olutmainos televisiossa.

Chileläinen OMD Santiago vei mediasarjan pääpalkinnon mainoksilla, joissa Cristal Beer -pullot on ujutettu Tähtien sota -elokuvan kohtauksiin.

– Televisio on yhä vahva media, jos sitä käyttää näin nautittavasti, fiksusti ja huomiota herättävästi. Idean voi toistaa, mikä on tärkeää strategian kannalta, perusteli raadin puheenjohtaja, mediatoimisto MediaComin pääjohtaja Alexander Schmidt-Vogel.

Cristal Beer -mainoksen suosio oli niin suuri, että yhtiö monisti idean muihinkin televisiossa esitettyihin elokuviin.

Olutmerkki hivuttautui muun muassa Gladiaattorin ja American Beautyn kohtauksiin. Median ja mainonnan sisällön yhdentyminen oli tuomariston mielestä näkyvissä monessa muussakin työssä.

P&G otti kullanja kolme medialeijonaa

Tänä vuonna mediatuomaristo arvosti Schmidt-Vogelin mukaan juuri strategiaa yksittäisten näyttävien temppujen sijaan. Osaltaan siihen vaikutti hänen mukaansa se, että raadissa istui ensimmäistä kertaa kolme asiakaspuolen edustajaa.

Päivittäistavarajätti Procter & Gamble lähestyi Cannesia isolla edustuksella ja kovilla tavoitteilla.

Tähän asti lähinnä tylsästä mainonnasta tunnetun yhtiön pääjohtaja A.G. Lafley on julistanut haluavansa voittaa, ja heti eilen yhtiölle paukahti kolme medialeijonaa sekä kultaleijona suoramarkkinoinnista.

Medialeijonista suurin osa matkasi Aasiaan ja Etelä-Afrikkaan, mutta suoramarkkinoinnin leijonapesueesta joka kolmas sai brittikodin.

Suoramarkkinoinnin pääpalkinto meni Australiaan Host Sydneyn Virgin Mobilelle tekemästä tekstiviestikampanjasta.

Suomalaiset eivät mediasarjassa menestyneet. Suoramainonnan sarjassa suomalaisia ei ollut mukana.

Menestystä ei suomalaisille herunut myöskään nuorten suunnittelijoiden kilvassa, jonka aiheena tänä vuonna oli aidsin vastainen työ.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    3. 3

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    8. 8

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    9. 9

      Lidl pyytää anteeksi hämmentäviä maitomainoksia: ”Loukkaaviksi koetut lauseet korvataan”

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    3. 3

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    8. 8

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää