Kuluttajavirasto haluaa alaikäisille markkinointisuojaa

Julkaistu:

Entiset kuluttaja-asiamiehen ohjeet mainonnasta eivät viraston mielestä riitä markkinointitulvan hallintaan

Markkinoinnin lisääntyminen ja uuden tekniikan tulo lasten ulottuville saivat Kuluttajaviraston uusimaan mainostajille tarkoitetut ohjeet lapsille suunnatusta markkinoinnista. Kymmenen kohdan ohjeisto korostaa muun muassa mainostajien yhteiskunnallista vastuuta ja ottaa kantaa ostosten tekoon internetin kautta ja matkapuhelimella.

– Nämä välineet ovat muuttaneet lapsen mahdollisuutta toimia kuluttajana. Uusia ohjeita tarvitaan selventämään tilannetta, ja niiden tarkoituksena on ongelmien ennaltaehkäisy, totesi kuluttajaviraston ylijohtaja Marita Wilska.

– Lapsille suunnattu mainonta on Suomessa edelleen sallittua eikä täyskieltoa koskaan ole edes ehdotettu. Uskon kuitenkin, että EU:ssa asiasta käydään lähivuosina vielä aika tanakka keskustelu, arvioi kuluttajaoikeusryhmän johtaja Anja Peltonen.

Mainonnan tunnistaminen mainonnaksi on kuluttajaviraston mielestä hankaloitunut ja sponsorointi on yleistynyt. Lisäksi internetin kautta tarjottava ajanvietteen ja markkinoinnin yhdistäminen ulottuu jo suomalaislapsille kohdistettuun markkinointiinkin.

Tarkempi otetarpeen

Uudet ohjeet eilen esitellyt Peltonen suosittelee mainostajille erityistä huolellisuutta markkinoinnissa aina, kun kohteena ovat alaikäiset.

– Lapsen ikä on otettava huomioon niin, että markkinointi on luonnollista ja tyypillistä ikätasolle.

Alaikäiset saattavat kohdata mainontaa silloinkin, kun se ei ole heille suunnattua. Uudet ohjeet ulottuvat myös tällaiseen mainontaan.

– Ulkomainonta, joka tavoittaa alaikäisen ei saa olla sopimatonta. Hälytyskellojen pitää soida, kun tehdään mainontaa, jota lapsi voi nähdä näyteikkunoissa, elokuvateattereissa tai lasten videoilla, Peltonen huomauttaa.

Televisiomainonnassa uudet ohjeet edellyttävät lapsille sopimattomien mainosten esittämistä lasten tv-katseluajan päätyttyä.

Uusi tekniikka on nostanut esille ongelman mainonnan ja muun materiaalin sekoittumisesta toisiinsa. Esimerkkinä Peltonen käytti verkossa pelattavia pelejä, joissa on muromainoksista tuttuja animaatiohahmoja tai itse tuotteita.

Aikuisille tarkoitettujen tuotteiden markkinoiminen lapsille suunnatun tuotteen avulla on Peltosen mukaan pitkäaikainen, mutta paraikaa tiivistyvä ilmiö. Esimerkkinä hän käytti pesujauhemerkkiä, joka mainosti tuotettaan lapsille tutun pehmolelun avulla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jolla-pomo uudesta bisneksestä: Rahaa maailmassa on ihan riittävästi

    2. 2

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    3. 3

      Näin koulutus näkyi palkoissa – ero liki 1 000 euroa kuussa

    4. 4

      H&M joutuu laskemaan hintoja – vaatevarastot paisuivat yllättäen 27 %

    5. 5

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    6. 6

      Suomalaisyritykset laiminlyövät työntekijöidensä turvallisuutta – miljardilaskulla

    7. 7

      Varma menettämässä suurimman työeläkeyhtiön aseman – ”Olemme edelleen vakavaraisin”

    8. 8

      Raportti suosittaa päivähoitomaksuja alas – tuleeko tukea perussuomalaisten loikkareista?

    9. 9

      Ilmarinen: Kaikki asiakkaat hyötyvät yhdistymisestä, Eteran asiakkaat aluksi enemmän

    10. 10

      Työeläkeyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – karsivat päällekkäisiä toimintoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    4. 4

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    5. 5

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    6. 6

      Työeläkeyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – karsivat päällekkäisiä toimintoja

    7. 7

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    8. 8

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    9. 9

      H&M joutuu laskemaan hintoja – vaatevarastot paisuivat yllättäen 27 %

    10. 10

      Näin koulutus näkyi palkoissa – ero liki 1 000 euroa kuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    9. 9

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    10. 10

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    11. Näytä lisää