Tiehankkeet ovat välttämättömiä

Julkaistu:

Suomen liikenneverkko on rapautumassa kovaa vauhtia, koska valtiolla ei ole varoja teiden korjaamiseen eikä uusien väylien rakentamiseen. Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus esitteli maaliskuussa budjettikehyksensä.

Kehyspäätöksessä varattiin liikenneväyläinvestointeihin kuluvalle vaalikaudelle 30 miljoonaa euroa.

Jos budjettikehyksessä halutaan pysyä, se merkitsee tie- ja ratahankkeiden määrän putoamista vuosina 2006–2007 kolmannekseen normaalista.

Eduskunnassa liikenneväylien huono kunto nousi korostuneesti esiin Konginkankaan onnettomuuden jälkeen.

Kansanedustajat ovat vaatineet lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen. Tilanteeseen ei ole odotettavissa nopeaa korjausta, koska kesän lisäbudjettiin ei ole tulossa lisää rahaa ratojen tai teiden kunnossapitoon.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtasen (sd.) johtama liikenneväylien ylläpitoa tutkinut ministerityöryhmä esitti talvella, että mittavampia rakennushankkeita rahoitettaisiin niin sanotulla elinkaarimallilla.

Malli tarkoittaa sitä, että valtio ostaa kokonaispaketin, johon kuuluvat rakentamisen lisäksi kunnossapito ja rahoitus. Valtio maksaa hankeen valmistuttua sen toteuttajalle vuotuisia palvelumaksuja.

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre (sd.) patistaa työeläkeyhtiöitä osallistumaan tierakentamisen rahoittamiseen. Taloussanomissa eilen olleessa haastattelussa Mönkäre sanoo, että yksityisrahoitteisesti rakennettavat moottoritiet ja rautatiet tarjoaisivat tel-yhtiöille hyvän kohteen sijoitusten hajauttamiseen.

Mönkäreen mielestä tällaiset sijoituskohteet tukisivat samalla Suomen talouskasvua.

Hänen mielestään tierahoitus sopii työeläkeyhtiöille senkin takia, että eläkerahastoille ei haeta nopeita voittoja vaan pitkäaikaista tuottoa ja turvallisuutta.

Työeläkeyhtiöissä suhtaudutaan tierakentamisen rahoitukseen myönteisesti, koska erilaiset infrastruktuurihankkeet sopisivat hyvin pitkäaikaisen sijoittajan salkkuun.

Ongelmana ei olekaan rahan vaan hankkeiden puute. Työeläkeyhtiöt toivoisivat, että esimerkiksi tiehankkeita olisi tarjolla nykyistä enemmän.

Valtiontalouden kannalta yksityisesti rahoitettavat tiehankkeet ovat mielenkiintoinen vaihtoehto. Valtion ei tarvitse rahoittaa hankkeita suoraan budjetista, vaan investoinnit tulevat maksuun pikku hiljaa valtion maksamina palvelumaksuina.

Eri asia on, tulevatko yksityisen rahoituksen turvin toteutetut hankkeet pidemmän päälle edullisiksi.

Yksityisen rahoituksen vaihtoehtona on, että valtio ottaa itse lainaa liikenneväylien rakentamiseen.

Valtio joutuu joka tapauksessa maksamaan rahoituskulut huolimatta siitä, ottaako valtio itse lainaa budjetin kautta tapahtuvaa rakentamista varten vai maksaako se yksityisrahoitteisen tien kustannuksia palvelumaksuina.

Liikenneväylien kunnossapito ja rakentaminen pitää hoitaa tavalla tai toisella.

Jos työeläkeyhtiöt ovat valmiita osallistumaan yksityisrahoitteisten tiehankkeiden rahoittamiseen, hallituksen pitää huolehtia siitä, että tällaisia hankkeita laitetaan pikaisesti liikkeelle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    2. 2

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    3. 3

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    4. 4

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Ilmainen porno palaa televisioon

    9. 9

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    10. 10

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    10. 10

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    8. 8

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää