Rahdista tuli lentoyhtiöiden tukijalka

Matkustajamäärät voivat heitellä, mutta lentorahdin kasvunäkymät ovat erinomaiset Aasiassa, Finnair Cargon JuhaKinnunenhehkuttaa

Iltapäivät ovat Finnair Cargossa kiireistä aikaa, sillä muutaman tunnin sisällä Helsinki-Vantaalle laskeutuu ja lähtee valtaosa lentoyhtiön kaukolennoista.

Pekingistä saapuneen MD-11:n valtavasta ruumasta puretaan täyttä vauhtia kontteja kuljettimille. Koneen kupeella odottaa lastaustaan lentorahti, joka lähtee parin tunnin kuluttua samalla koneella Osakaan. Viereisellä lähtöpaikalla valmistaudutaan jo lastaamaan New Yorkiin menevää vuoroa.

Finnair Cargon toimitusjohtaja Juha Kinnunen seuraa rahtiterminaalissa trukkien hyörinää ja toteaa tyytyväisenä, että lentorahtikuljetuksen näkymät ovat pitkästä aikaa valoisat.

Kahdeksan prosenttiaFinnairin liikevaihdosta

Parin vuoden ajan terrorismin uhka, sars ja maailmantalouden taantuma ovat koetelleet ilmailualaa, mutta matkustajamäärien rajujen heilahtelujen vastapainoksi rahtipuolella on riittänyt kuljetettavaa.

– Rahti ei pelkää sarsia eikä sotaa. Cargo on noussut monella lentoyhtiöllä arvoon arvaamattomaan, sillä se on tuonut vakaata tuloa muuten vaikeina aikoina.

Finnair-konsernin koko liikevaihdosta Cargon osuus oli viime vuonna noin kahdeksan prosenttia. Rahtiliikenteen liikevaihto oli 121 miljoonaa euroa ja liiketappio 1,6 miljoonaa euroa.

Tappion suurin syy oli viime kevään sars-epidemia, joka rokotti lentorahdin määrää harventuneilla Kaukoidän-vuoroilla.

Kasvunäkymätovat rohkaisevat

Kuluvan vuoden ensimmäinen neljännes näytti jo selvästi valoisammalta viime vuoden turbulenttiin tammi–maaliskuuhun verrattuna: Finnair Cargon liikevaihto kasvoi 20 prosenttia ja liikevoitto nousi 2,9 miljoonaa euroa voitolliseksi.

– Myös toisen ja kolmannenkin neljänneksen kasvunäkymät ovat rohkaisevat, ja vuodelle 2004 voi ennakoida merkittävää tulosparannusta, Kinnunen uskoo.

Toimialan kovasta kilpailusta ja ylikapasiteetista kertoo kuitenkin se, että rahtiliikenteen yksikkötuotot jatkoivat laskuaan.

Finnairin rahtiliikenteen yksikkötuotot putosivat ensimmäisellä neljänneksellä lähes seitsemän prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Painopistepysyy Aasiassa

Matkustajaliikenteen tavoin myös rahtikuljetuksissa Finnairin strategian painopiste on nyt Aasiassa ja erityisesti Kiinassa.

Kasvunäkymät ovat Kinnusen mukaan erinomaiset. Kiinan talous kasvaa lähes kymmenen prosentin vuosivauhtia, ja ilmailujärjestö IATA ennustaa lentorahtikuljetusten kasvavan vähintään samaa tahtia Kiinan-liikenteessä.

Kinnusen mielestä edes Kiinan talouskasvun hidastuminen tuskin uhkaisi lentorahtibisneksen näkymiä.

– Yritykset jatkaisivat joka tapauksessa tuotantoaan Kiinassa, ja ne tarvitsevat lentorahtikuljetuksia.

Kansainvälistyvät suomalaisyritykset ovat Finnair Cargolle ja yhtiön palveluja käyttäville huolintaliikkeille tärkeä asiakasryhmä.

Yhä useampi yritys siirtää tuotantoaan maailmalle, mutta laitteiden avainkomponentit ja varaosat lennätetään edelleen Suomesta paikan päälle.

Myös Venäjän vaurastuminen näkyy Finnairin matkustajaterminaalissa. Aasian-lennoilta Suomeen tulevasta rahdista suuri osa on elektroniikkaa ja muuta kulutustavaraa, joka jatkaa matkaansa itärajan taakse.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    3. 3

      Brassilihan vienti pysähtyi kuin seinään

    4. 4

      Kauppaketjun toiminta uhattuna – osake sukeltaa

    5. 5

      Jopa 5500 euroa per asukas – katso paljonko kuntasi maksaa sote-palveluista

    6. 6

      Uudenkaupungin autotehdas sai uuden ison tilauksen Mersulta – palkkaa tuhat uutta työntekijää

    7. 7

      Näillä alueilla asuntojen arvo pomppasi eniten 10 vuodessa – katso lista

    8. 8

      Euroopan pörssit laajassa laskussa

    9. 9

      Esko Aho arvioimaan työvoiman liikkuvuutta

    10. 10

      Jättisummia käsittelevät yhä nuoremmat, ja tässä ovat seuraukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    3. 3

      Uudenkaupungin autotehdas sai uuden ison tilauksen Mersulta – palkkaa tuhat uutta työntekijää

    4. 4

      Näkökulma: Muistatko, mikä on EU:n tärkein tavoite? Se on nimittäin toteutunut

    5. 5

      Näillä alueilla asuntojen arvo pomppasi eniten 10 vuodessa – katso lista

    6. 6

      Kauppaketjun toiminta uhattuna – osake sukeltaa

    7. 7

      Uudenlainen lentokone kehitteillä – lippujen hintoihin roima pudotus?

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    10. 10

      Jättisummia käsittelevät yhä nuoremmat, ja tässä ovat seuraukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    3. 3

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    4. 4

      S-ryhmän varasto suljetaan – 470 työpaikkaa vaarassa

    5. 5

      Wahlroos lahjoitti yli 60 miljoonan osakepotin perheenjäsenilleen – myi Sammon osakkeita yhden sentin hinnalla

    6. 6

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    7. 7

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Sote-uudistus: Jopa 60 000 suomalaista voi saada tuhansia euroja kuukaudessa omaan käyttöön

    10. 10

      Suomeen nousee 34 hirsipäiväkotia, ja sijoittajat riehaantuivat – ”Sisäilmaongelmat ovat todellisia”

    11. Näytä lisää