Japanilaiset autot valtaavat Eurooppaa

Julkaistu:

Mazdan Euroopan pääjohtaja Dan Morris ennustaa kokonaismarkkinoiden polkevan tänä vuonna paikallaan

Japanilaiset autot kahmivat lisää markkinaosuuksia Euroopan pysähtyneillä markkinoilla. Eilen Helsingissä esitelmöinyt Mazda Motor Europen pääjohtaja Dan Morris arvioi Mazdan kasvattavan tänäkin vuonna myyntiään Euroopassa yhdeksän prosenttia 240 000 autoon, kun koko Euroopan automarkkinoilla myynti jää viime vuoden tasolle.

Morrisin ennakoima kokonaismarkkinoiden nollakasvukin tarkoittaa jo käännettä parempaan, koska viime vuonna Euroopan automyynti pieneni kaksi prosenttia.

Viime vuodesta Mazdankin kasvu hidastuu, koska yhtiöllä alkaa olla pulaa tuotantokapasiteetista. Toukokuussa Mazda tosin avasi uuden tuotantolinjan Ujanissa. Japanilaisten tehtaiden tuotantokapasiteetti nousi 898 000 autoon.

Viime vuonna Mazdoja myytiin Euroopassa neljänneksen enemmän kuin toissa vuonna. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kasvu on ollut vielä hurjempaa, mutta loppuvuosi siis tasoittaa lukuja.

– Olemme ensimmäiseen neljännekseen erittäin, erittäin tyytyväisiä. Se on kaikkien aikojen paras neljänneksemme, hehkutti Morris.

Suomessa Mazdan kasvu on ollut Euroopan keskiarvoa roimasti vauhdikkaampaa, mitä Morris ei väsynyt kiittelemään. Suomessa ja Euroopassa erityisesti viime vuonna esitelty uusi Mazda 6, joka on menestynyt erinomaisesti esimerkiksi autolehtien testeissä ja kauppa on käynyt.

Toyotan myyntikasvoi enemmän

Mazdan suhteelliset kasvuluvut ovat markkinoiden kovimpia, mutta Japanin isoin autojätti Toyota on kasvattanut kappaleissa laskettavaa Euroopan myyntiään vielä paljon Mazdaakin enemmän. Toyotaa ja Toyotan luksusmerkki Lexusta myytiin viime vuonna Euroopassa 834 661 kappaletta eli yli 80 000 autoa toissa vuotta enemmän. Kappalekasvussakin Mazda ylsi Toyotan jälkeen kakkoseksi.47 000 auton myynnin lisäyksellään.

Toyotan markkinaosuus Euroopassa oli viime vuonna 4,7 prosenttia, mazda kohosi 1,3 prosenttiin. Morrisin mukaan Mazdan lähivuosien tavoitteena on kahden prosentin markkinaosuus Euroopassa.

Molemmat ovat Suomessa selvästi vahvempia kuin Euroopassa keskimäärin. Toyota on jyrännyt alkuvuonna Suomen markkinoiden ylivoimaisena markkinajohtaja 17 prosentin markkinaosuudellaan. Mazda on nostanut markkinaosuutensa Suomessa neljään prosenttiin.

Suomessa japanilaismerkeillä on perinteisesti ollut muuta Eurooppaa suuremmat markkinaosuudet siksi, että Keski-Euroopan isot automaat ovat kaikin keinoin yrittäneet suojata omia autonvalmistajiaan japanilaisilta.

Toyota asemaa Euroopassa on vahvistanut se, että iso osa Eurooppaan myytävistä Toyotoista valmistuu jo Euroopan tehtailla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    2. 2

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    7. 7

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää