Yksin ruorissa

Merenkulkulaitoksen uusi pääjohtaja Markku Mylly osaa suunnistaa tähdistä. Taito saattaa olla tarpeen, sillä Merenkulkulaitoksella on takanaan vähintäänkin myrskyisä vuosi.
Tosipaikan tullen Markku Mylly ei eksy merellä helposti. Merikapteenille taito on välttämätön, miksei myös Merenkulkulaitoksen pääjohtajalle.

Laitoksen vuosi on ollut myrskyisä. Vajaa vuosi sitten Helsingin hovioikeus tuomitsi sen kolme johtajaa ehdollisiin vankeustuomioihin lahjusrikoksista. Johtajat olivat tehneet puolisoineen lukuisia ulkomaanmatkoja. Viulut maksoi jäänmurtajia kesäksi vuokrannut norjalainen DSND-varustamo. Pääjohtaja Kyösti Vesteriselle hovioikeus langetti vielä potkut moitteiden kera.

Episodin jälkeen valtiotyönantajan hinku riskien ottoon oli kuivunut olemattomiin. Uutta pääjohtajaa tuumattiin kuukausikaupalla. Merenkulkulaitoksen johtoon haluttiin henkilö, joka muistaisi, että virkamies on erimies. Haluttiin sellainen, kuin varustamoliikelaitoksen vt. toimitusjohtaja Markku Mylly.

– Ihmisten pitää voida olla ylpeitä siitä, että ovat Merenkulkulaitoksessa töissä. Se ei ehkä viime vuosina ole toteutunut, Mylly miettii parin kuukauden pääjohtajuuden jälkeen.

Laitoksen ylin imagonrakentaja tunnustaa, että tehtävää riittää.

– Ainoastaan toiminnan kautta imago paranee, ei se millään markkinointikikoilla eikä slouganeilla parane. Meidän pitää omalla toiminnallamme lunastaa paikkamme, hän pohtii.

Mylly ei kuitenkaan halua heittää kivellä edeltäjäänsä.

– Ehkä lainsäädäntö ja määräykset eivät olleet aivan selkeitä silloin. Tavoitteena oli nimenomaan, että koko yhteiskunta hyötyy siitä, että löydämme jäänmurtajille kestävää kesäkauden käyttöä. Tämä oli se tapa, jolla se löydettiin, mutta siinä tulivat kaupallisen toiminnan reunaehdot mukaan siten, että ne eivät sopineet virastomalliin, hän sanoo.

Merenkulkulaitoksen organisaatiouudistus on huolehtinut osaltaan, että houkutuksia ei pääse syntymään. Valtion 30 aluksen hallinnointi ja markkinointi on siirretty Merenkulkulaitokselta varustamoliikelaitos Finstashipille. Väylänpito, merenmittaus ja merikarttatuotanto siirtyvät kuluvan vuoden sisällä erilliseen tuotantoyksikköön.

– Mikäli markkinat antavat sellaisen signaalin, että myös näille tuotannoille olisi ulkopuolisia tuottajia, niin tuotanto voidaan ulkoistaa kokonaan, sanoo Mylly.

Merenkulkulaitos keskittyy jatkossa viranomaistoimintaan ja palveluiden tilaamiseen.

– Enää ei tule ristiriitaongelmia, joita viraston hallinnoimassa kaupallisessa toiminnassa väkisin tulee.

Mylly ei ole edennyt Merenkulkulaitoksessa juoksupojasta pääjohtajaksi, mutta läheltä liippaa. Hän tuli 17 vuotta sitten viraston palvelukseen luotsiksi. Sitä ennen vierähti 14 vuotta merillä. Mylly ei tunnusta kaipaavansa enää suolaisia tuulia, vaikka ensimmäiset vuodet maakrapuna tuntuivatkin vaikeilta. Pääjohtaja Myllyssä on silti jäljellä merikapteeni Myllyä.

– Laivassa päätöksen joutuu tekemään aikalailla yksin. Ei siellä ole ketään, johon turvautua. Täällä on organisaatio tukena, mutta viime kädessä päätös on kuitenkin tehtävä itse. Merenkulkulaitos on päällikkövirasto, eli kyllä täälläkin päällikkö vastaa.

Meri opettaa omatoimiseksi.

– Kyllä siitä on apua nykyäänkin, että osaa ottaa asiat hanskaan.

Eikä ole pulaa asioista, jotka tarvitsisivat pääjohtajan tarttumista. Merenkulkulaitos on kompastellut muun muassa alusten jääluokkatodistuksista syntyneessä väylämaksusotkussa. Liikenne- ja viestintäministeriö ja Merenkulkulaitos ovat joutuneet perääntymään tiukasta linjastaan aluksilta vaadittavissa jääluokituksissa. Ongelmia on ollut jääluokkasyväysten ja moottoritehojen luokittelussa.

– Se on äärimmäisen hankala asia, kun siihen on nyt syventynyt, sanoo Mylly.

Liikenneministeriön työryhmä selvittää tarvittavia lakimuutoksia syyskuun loppuun asti.

– Toivottavasti työryhmästä löytyy sellainen viisaus, että nämä kumuloituneet asiat saadaan lainsäädännön kautta hoidettua. Me haluamme tietenkin kestävän ratkaisun pidemmälle tulevaisuuteen, että ei tarvittaisi tehdä kovin paljon erillispäätöksiä. Toivotaan, että tämän vuoden aikana saataisiin vyyhti purettua.

Pääjohtaja lupaa, että korkeita väylämaksujakin tarkistetaan.

– Sen eteen me työskentelemme.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    3. 3

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    4. 4

      Jotakin tapahtui Ericssonissa toimitusjohtajan potkujen jälkeen – Nokia on jo hyötynyt

    5. 5

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    8. 8

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    9. 9

      Edellistä luottamushuippua seurasi talouden sukellus – ekonomisti löysi syyllisen

    10. 10

      Oxfam: Eurooppalaispankeilla miljardien voitot veroparatiiseissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Siperia opettaa: tiedetäänkö Venäjällä öljystä jotain, mitä muualla ei?

    5. 5

      Trumpin dollarille tuoma arvo katosi – ”Vaikutukset vasta alkaneet”

    6. 6

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    7. 7

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    8. 8

      Suuryhtiöiltä käräjöidään 12 miljoonaa: ”Kyyneleet silmissä on kerrottu, kun pappa hoiti metsää”

    9. 9

      Luottamus talouteen nousi kaikkien aikojen ennätykseen

    10. 10

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää