Täydellisyyttä hipomassa

Julkaistu:

Uusittu Audi A6 kasvoi business-kelpoiseksi
Audin kuutossarja on uudistunut kokonaan ja kasvanut samalla reilusti. Nyt auto kuuluu jo selkeästi edustusautoluokkaan, valitettavasti myös hinnaltaan.

Koeajossa oli runsaasti varusteltu kolmelitraisella dieselillä varustettu nelivetoversio, joka jätti valittamisen aihetta harvinaisen niukasti. Ensimmäiset autot tulivat Suomeen keväällä, ja farmaria lupaillaan vuodenvaihteessa.

Audi käy dieselinsä kanssa tiukkaa kisaa BMW:n kanssa sekä väännössä että tehoissa. Tällä moottorilla automaattivaihteinen Audi kiihtyy sataan kilometriin 7,3 sekunnissa ja yltää 243 kilometrin huippunopeuteen. Kulutus on vain 8,3 litraan sadalla kilometrillä.

Bemarin tapaan myös Audi on hinnoitellut dieselinsä erikoisesti, sillä se on lähes 7 000 euroa edullisempi kuin vastaava 3,2 litran bensiinikone. Näin Audiinkaan päätyvällä ei ole juuri mitään syitä bensiinimoottorin valintaan.

Ajettavuudessa A6 ei juuri jätä toivomisen varaa. Ajotuntuma on loistokas. Auto pysyy käsissä ja taittuu mutkiin painostaan huolimatta esimerkillisesti. Nelivedosta ei kevätkeleissä ollut paljoa kokemusta, mutta talvikelillä sen tuoma etu on huomattava.

Lähes viisimetriseen koriin mahtuu loistavat etutilat ja hienot takatilat. Penkit ovat riittävän kokoiset ja myös takaistuimet kiitettävän korkeat. Matkustusmukavuutta parantaa erinomainen äänieristys. Tässä suhteessa erot isompaan A8-malliin ovat vähäiset.

Varustelu on monipuolinen ja lisävarusteina saa lähes kaiken tarvittavan. Myös Audissa elektroniikkaa ohjataan keskikonsolin painikkeesta BMW:n tyyliin. Järjestelmä on perusteltu, koska säädettäviä kohteita on valtava määrä. Monimutkaisiin säätöoperaatioihin ei ajon aikana kannata kuitenkaan lähteä, sillä valikoissa liikkuminen vie väistämättä huomion pois liikenteestä.

Tavaratila on kookas ja syvä, mutta lastausaukko on suhteellisen ahdas. Ongelma ei kuitenkaan ole vakava, sillä reilummin tilaa tarvitseville on tulossa farmarimalli.

Ulkonäöltään auto on uudistunut täysin. A6 on sulavalinjainen, ja sen kokoluokkaa on vaikea hahmottaa ilman vertailukohtaa. Edessä on alas saakka ulottuva jäädytyssäleikkö, ja keulasta on tullut entistä massiivisempi ja aggressiivisempi. Odotettavissa on, että sama ilme siirtyy myös muihin Audeihin. Takaa auto on sutjakoitunut ja muistuttaa entistä enemmän A8-mallia.

Uuden A6:n lähes ainoa heikkous on hinta, joka nelivetoversiossa kiipeää lähes 64 000 euroon. Hinta pitää huolen siitä, että loistavista ominaisuuksista huolimatta auto pysyy Suomen teillä harvinaisuutena.

Erityisesti dieselversioissa on mielenkiintoista havaita, että huippuautoihin tulevat moottorit ovat vastaaviin ahtamattomiin bensiinikoneisiin verrattuna ylivoimaisia. Jos hinnoittelu jatkossakin noudattelee linjaa, jossa dieselmalli on bensiiniä halvempi, myös meikäläisen autokannan moottorijakaumassa on odotettavissa muutos.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    5. 5

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    8. 8

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    9. 9

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    2. 2

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    3. 3

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    8. 8

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää