Sähköisten hakemistojenmainosmyynti paisuu

Tietokannan laajuus, kumppanien valinta ja brändin vahvuus ratkaisevat, mitkä palvelut valtaavat kasvumarkkinat

Internetissä toimivien sähköisten hakemistojen mainosmyynnin kova kasvu jatkuu. Viime vuoden reilun neljänneksen kasvuvauhti ei ole tänä vuonna ainakaan hiipunut, sanovat alan suurimmat yhtiöt.

– Vuosikasvu on kymmeniä prosentteja. Mainostaja seuraa yleisöä, ja hakemistojen käyttö internetissä on lisääntynyt, selittää Eniro Finlandin liiketoiminnan johtaja Jani Leppänen.

Pääosa sekä Eniron että sen kovimman kilpailijan Fonectan tuloista kertyy yhä painetuista hakemistoista. Sen sijaan markkinakolmonen, yritystietoon keskittyvä Findexa, kerää jo yli puolet liikevaihdostaan internetistä. Sen Inoa-palvelu kisaa tasaväkisesti Eniron Yritystelen kanssa tarjoamalla syvätietoa: Inoasta saa ilmaishaulla tietoa esimerkiksi yritysten vastuuhenkilöistä ja taloudesta.

– Liikevaihtomme kertyy kokonaan mainoksista. Meillä on noin 20 000 ilmoittajaa, mutta yksittäiset panostukset ovat aika pieniä, keskimäärin 500–2 000 euroa. Monelle pk-yritykselle hakemisto on tärkein media, sanoo Findexan toimitusjohtaja Timo Hiltunen.

Hakemistot toimivat suunnilleen samalla tavalla. Mitä suuremman eurokasan esimerkiksi pitopalvelu hakemistoyritykselle maksaa, sitä enemmän tietoa se hakemistoon saa ja sitä useampi hakusana ohjaa kävijän sen sivulle.

Hakemistoja syntyyreipasta tahtia

Koska ilmoittajia riittää, ilman mainospanostusta ei yleensä mahdu hakutulosten ensimmäiselle sivulle, eikä pitopalvelua netistä hakeva yleensä jaksa selata hakutuloksia kovin pitkälle.

– Uusia asiakkaita on hakemistosta vaikea löytää, ellei mainosta, myöntää Hiltunen.

– Toisaalta hakemiston valtti on se, ettei sitä selailla huvikseen. Mainosten osumatarkkuus on aika hyvä.

Kilpailu yritysten euroista on koventunut. Hakemistoyrittäjiä on viime vuosina syntynyt samaan tahtiin kuin portaaleja 1990-luvun lopulla. Vuonna 2000 perustettu Findexa alkaa olla alalla jo konkari.

– Kunnollisen tietokannan ja tunnetun brändin rakentaminen ratkaisee menestyksen, sanoo Hiltunen.

– Oikeiden kumppanien löytäminen on vaikeaa. Sekä tiedontuottajia että isoja portaaleja on vain kourallinen.

Findexa rakentaa Inoa-brändiä 1,5 miljoonan euron markkinointibudjetilla. Sen päämedia on televisio, mutta ison osan rahasta nielevät portaalit. Inoa on integroitu osaksi Sonera Plazan, Talentumin ja MSN:n portaaleja. Se tarkoittaa, että kun Plazalla hakee kaivinkoneyrittäjää, tulee samalla hakeneeksi sitä Inoasta. Eniro taas on integroinut hakupalvelunsa omaan suomi24.fi-portaaliin ja MSN:n hakupalveluihin.

Toimijat eivät kerro, kuinka suuri osa hakijoista käyttää portaalia ja kuinka moni hakemiston omia sivuja.

Kännyköistä tärkeä jakelukanava

Mainostaja maksaa internetin hakemistoissa yleensä kiinteän vuosimaksun. Maksu esimerkiksi yritykseen kohdistuneiden hakujen mukaan häämöttää Hiltusen mukaan vasta vuosien päässä.

– Käyttö kasvaa, mainosmuotoja tulee lisää ja palvelut kehittyvät entistä helpommiksi. Käyttöön tulee myös uusia kanavia, esimerkiksi digi-tv, Eniron Leppänen listaa.

Viiden vuoden kuluessa ainakin kännyköistä tulee hakemistoyrityksille entistä tärkeämpi jakelukanava. Nykyisin mobiilipalvelut toimivat lähinnä tekstiviestien ja wapin avulla, mutta jo uusilla suurinäyttöisillä puhelimilla niiden käyttö on entistä helpompaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    3. 3

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    4. 4

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    5. 5

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    6. 6

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    7. 7

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    8. 8

      Sampo otti haltuunsa 280 miljoonan osakepotin – miljoonia osakkeita odottaa mitätöinti

    9. 9

      Wahlroos: Sammon osakkeita yritettiin haalia väärin perustein – "Oli syytä sulkea ikkuna"

    10. 10

      United Airlinesin uusi, hunajaisempi ote: taivuttelee matkustajia suurilla summilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    4. 4

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    5. 5

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    6. 6

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    7. 7

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    8. 8

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    9. 9

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    10. 10

      Nokian tulos heikkeni hieman – ”kartutimme tilauksia hyvin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää