Valtaa ei saa antaakauppiassäädylle

Kolumni
Otsikon sanat ovat Akira Kurosawan elokuvasta Yojimbo, Onnensoturi. Siinä työtön samurai ihmettelee, mihin vanha Japani on hylännyt jaloimmat ihanteensa kuten harmonian ja kauneuden tavoittelun.

Ehkä näin on käynyt myös mainosalalle. Se suree arvostuksen puutetta, mutta syyttäköön itseään. Valta on lipsunut takaisin kauppiassäädylle.

Vain vähän aikaa valta oli suunnittelijoilla, joissa elää bisneksentekoa enemmän palava hinku ihmismieltä kiehtovan mainonnan tekemiseen. Harmi, sillä fiksu mainonta on tärkein syy, mikä saa lahjakkaat nuoret hakeutumaan alalle.

Sama koskee medioita. Nekään eivät enää puhu sisällöstä, vaan siitä kuinka tulosta tahkotaan. Sisällöksi kelpaa törky ja hömppä. Pääasia että käy kaupaksi.

Onko syynä moderni taloustiede, jolle ihmiskunnan tulevaisuuskin on vain laskentatoimi? Pahalta näytti, kun maailman taloustieteilijöiden ympäristökokous julisti, että ilmastonmuutoksen estäminen ei ole investointina vielä kannattava. Ihme jengiä. Ensin ne loivat kvartaalitalouden ja nyt ne valittavat, että se tekee elämästä helvetin.

Jos mainosala haluaa irtautua kyynisestä liikemiesmielikuvastaan, sen pitäisi palata olennaisen äärelle eli upean ja lumoavan mainonnan tekemiseen. Advertising Age -lehden kolumnisti Carl Hixon määritteli tavoitteen näin:

– Meidän pitää palkita mainoksemme vaikutuspiiriin joutuvat ihmiset. Katsojille tulee jäädä jotain arvokasta ja nautinnollista vastalahjaksi mainokseen käytetystä ajasta.

Uskon yhä ruotsalaisen art directorin Lars Hallin yleistykseen. Larsin mukaan mainosalalla on kaksi tapaa toimia.

Liikemiesmalli lähtee siitä, että istutaan lautasen reunalla ja katsotaan alaa sillä silmällä, että minulle kuuluu siivu tuosta bisneksestä. Sitten käydään taistoon hampaat tanassa. Suunnittelijamalli lähtee siitä, että hypätään takki auki uimaan keskelle porisevaa noidankattilaa ja ryhdytään tekemään loistavia mainoksia.

– Eli tehdään juuri sitä, mikä on kaikkein mielenkiintoisinta, luonnehti Lars ja jatkoi:

– Tunnelma toimistossamme on mahtava. Ei hampaat irvessä repimistä. Alan parhaat lahjakkuudet ja fiksuimmat asiakkaat koputtelevat ovelle. Ja mikä hienointa, taloudellinen tulos tulee kuin vahingossa itsestään.

Näin toimi Hall & Cederqvist, aikansa legenda, jonka ei loistonsa aikana suostunut tekemään töitä tylsille asiakkaille.

Tällainen idealismi kiehtoo yhä. Erään suomalaisen menestystoimiston konsernijohtaja sanoi, että maamme luovat kunkut alkavat olla väsähtäneitä, koska mammonat on tienattu. Hänen mukaansa seuraava tähtitoimisto tulee takaa vasemmalta. Luovan vallankumouksen tekee hall & cederqvistiläisesti ajatteleva nuorten ryhmä, joka haluaa näyttää, että se osaa transmodernin mainonnan kielen. Osakkuuksia enemmän sitä kiinnostaa tekemisen rikkaus ja sopeutumattomuuden viehätys.

Tervetuloa nuoret kapinalliset. Teitä odotetaan.

Kirjoittaja on mainosmieskonkari, jota hämmentää, että mainosala näyttää unohtaneen ammattiylpeyden ja keskustelun voiman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    3. 3

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    4. 4

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    7. 7

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    8. 8

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    9. 9

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    10. 10

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    9. 9

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    10. 10

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää