Valtaa ei saa antaakauppiassäädylle

Julkaistu:

Kolumni
Otsikon sanat ovat Akira Kurosawan elokuvasta Yojimbo, Onnensoturi. Siinä työtön samurai ihmettelee, mihin vanha Japani on hylännyt jaloimmat ihanteensa kuten harmonian ja kauneuden tavoittelun.

Ehkä näin on käynyt myös mainosalalle. Se suree arvostuksen puutetta, mutta syyttäköön itseään. Valta on lipsunut takaisin kauppiassäädylle.

Vain vähän aikaa valta oli suunnittelijoilla, joissa elää bisneksentekoa enemmän palava hinku ihmismieltä kiehtovan mainonnan tekemiseen. Harmi, sillä fiksu mainonta on tärkein syy, mikä saa lahjakkaat nuoret hakeutumaan alalle.

Sama koskee medioita. Nekään eivät enää puhu sisällöstä, vaan siitä kuinka tulosta tahkotaan. Sisällöksi kelpaa törky ja hömppä. Pääasia että käy kaupaksi.

Onko syynä moderni taloustiede, jolle ihmiskunnan tulevaisuuskin on vain laskentatoimi? Pahalta näytti, kun maailman taloustieteilijöiden ympäristökokous julisti, että ilmastonmuutoksen estäminen ei ole investointina vielä kannattava. Ihme jengiä. Ensin ne loivat kvartaalitalouden ja nyt ne valittavat, että se tekee elämästä helvetin.

Jos mainosala haluaa irtautua kyynisestä liikemiesmielikuvastaan, sen pitäisi palata olennaisen äärelle eli upean ja lumoavan mainonnan tekemiseen. Advertising Age -lehden kolumnisti Carl Hixon määritteli tavoitteen näin:

– Meidän pitää palkita mainoksemme vaikutuspiiriin joutuvat ihmiset. Katsojille tulee jäädä jotain arvokasta ja nautinnollista vastalahjaksi mainokseen käytetystä ajasta.

Uskon yhä ruotsalaisen art directorin Lars Hallin yleistykseen. Larsin mukaan mainosalalla on kaksi tapaa toimia.

Liikemiesmalli lähtee siitä, että istutaan lautasen reunalla ja katsotaan alaa sillä silmällä, että minulle kuuluu siivu tuosta bisneksestä. Sitten käydään taistoon hampaat tanassa. Suunnittelijamalli lähtee siitä, että hypätään takki auki uimaan keskelle porisevaa noidankattilaa ja ryhdytään tekemään loistavia mainoksia.

– Eli tehdään juuri sitä, mikä on kaikkein mielenkiintoisinta, luonnehti Lars ja jatkoi:

– Tunnelma toimistossamme on mahtava. Ei hampaat irvessä repimistä. Alan parhaat lahjakkuudet ja fiksuimmat asiakkaat koputtelevat ovelle. Ja mikä hienointa, taloudellinen tulos tulee kuin vahingossa itsestään.

Näin toimi Hall & Cederqvist, aikansa legenda, jonka ei loistonsa aikana suostunut tekemään töitä tylsille asiakkaille.

Tällainen idealismi kiehtoo yhä. Erään suomalaisen menestystoimiston konsernijohtaja sanoi, että maamme luovat kunkut alkavat olla väsähtäneitä, koska mammonat on tienattu. Hänen mukaansa seuraava tähtitoimisto tulee takaa vasemmalta. Luovan vallankumouksen tekee hall & cederqvistiläisesti ajatteleva nuorten ryhmä, joka haluaa näyttää, että se osaa transmodernin mainonnan kielen. Osakkuuksia enemmän sitä kiinnostaa tekemisen rikkaus ja sopeutumattomuuden viehätys.

Tervetuloa nuoret kapinalliset. Teitä odotetaan.

Kirjoittaja on mainosmieskonkari, jota hämmentää, että mainosala näyttää unohtaneen ammattiylpeyden ja keskustelun voiman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    5. 5

      Viking Line kohensi tulostaan – uusi katamaraani ei ole tuottanut odotetusti

    6. 6

      Pihlajalinna kohensi hieman tulostaan – toimitusjohtaja pettyi

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Käänne tapahtui: Viroon reissataan nyt enemmän kuin Ruotsiin

    10. 10

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    4. 4

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    5. 5

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    10. 10

      Ekonomisti yllättyi: Näin paljon Suomessa palkitaan lapsia arvosanoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää