Venäläispanimot nostattavat olutjanoa muhkealla mainonnalla

Julkaistu:

Yhtiöistä suurin, BBH terävöittää brändejään ja kaksinkertaistaa mainosbudjettiinsa

Venäjän olutmarkkinoitten monta vuotta kestänyt hurja kasvu on alkanut hiipua. Panimoyhtiöt – myös Venäjän suurin eli Baltic Beverages Holding – turvaavat nyt entistä enemmän mainontaan ja markkinointiin.

– Ennen saatoimme rakentaa brändejämme huomattavasti pienemmillä markkinointipanoksilla kuin mitä lännessä on totuttu. Kilpailu Venäjällä on kuitenkin selvästi koventunut. Esimerkiksi televisiossa mainostaa peräti 35 kilpailevaa olutbrändiä, kertoo tanskalaisen Carlsbergin ja brittiläisen Scottish&Newcastlen omistaman BBH:n toimitusjohtaja Christian Ramm-Schmidt.

Hänen mukaansa, vielä joitakin vuosia sitten menestyminen Venäjän olutmarkkinoilla riippui enemmän tuotannon laadusta ja riittävyydestä sekä jakelun tehokkuudesta. Nyt myynti ja markkinointi ovat nousseet keskeiseen osaan.

– Tilanne muistuttaa jo normaalia länsimaista markkinapeliä.

Tänä vuonna BBH käyttää mediamainontaan noin 40 miljoonaa euroa eli tuplasti niin paljon kuin viime vuonna. Toinen mokoma menee medioiden ulkopuoliseen mainontaan ja tämän lisäksi yhtiö satsaa vielä sponsorointiin erityisesti lippulaivansa Baltika-panimon kautta.

Gallup AdFactin mukaan oluen mediamainontaan Venäjällä käytettiin viime vuonna kaikkiaan noin 316 miljoonaa euroa.

Baltika sponsoroi muun muassa Venäjän kansainvälistä jalkapalloliigaa ja kansainvälistä jääkiekon Baltika- eli entistä Izvestija-turnausta.

Sponsorointi on BBH:n markkinointipaletissa myös sen vuoksi, että olutmainonnan rajoittaminen nousee säännöllisin väliajoin puheenaiheeksi Venäjällä.

Kierroksia markkinointiin BBH on joutunut lisäämään myös siksi, että yhtiön suurin olutpanimo ja brändi Venäjällä, Baltika, alkoi menettää markkina-asemiaan viime vuonna.

Baltikan tuotannon ytimen muodostavat 12 numeroitua olutlaatua, joita se aikoo tuoda nyt esille enemmän yksilöinä eikä vain Baltikan olutperheen jäseninä. Alkuvaiheessa tämä koskee erityisesti Venäjän suosituinta olutmerkkiä Baltika kolmosta.

– Rakennamme sitä siihen suuntaan, että se pystyisi profiloitumaan myös yksinään eikä vain yhtenä Baltikan vaihtoehtona.

Mainosviestien linjaa hallinnut isänmaallisuus saa nyt väistyä. Tähän asti mainonta on vedonnut venäläisten isänmaallisiin tunteisiin näyttämällä muun muuassa Pietarin ja Moskovan kulttuurimuistomerkkejä. Mainossloganina on ollut "Baltika – Venäjän kuuluisa olut"

– Varsinkin uuden Venäjän alkuaikoina tämä puhutteli venäläistä kuluttajaa erittäin hyvin. Ne vuodet ovat kuitenkin ohi ja joudumme muuttamaan monia asioita. Tulemme puhumaan selkeämmin tuotteesta ja varmasti myös sen käyttötilanteista, Ramm-Schmidt sanoo.

Olutmarkkinoiden kasvun kärki Venäjällä on siirtynyt massatuotteista venäläisen oluen premium-segmenttiin ja maassa lisenssillä valmistettaviin ulkomaalaisiin olutmerkkeihin.

Premium-segmentin ehkä suurimman läpimurron parin viime vuoden aikana on tehnyt pieni moskovalainen Tinkoff-panimo, joka on kasvanut erittäin nopeasti rohkean markkinoinnin avulla.

Erotiikalla leikkivät Tinkoffin televisiomainokset ovat herättäneet Venäjällä suuren kohun ja muun muuassa vaatimuksia mainosten kieltämisestä. Yrityksen linja kuitenkin jatkuu.

Viime vuoden lopussa Tinkoff palkkasi mainososastonsa luovaksi johtajaksi Benettonin mainoskuvilla kuuluisuuteen nousseen italialaisen Oliviero Toscanin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    2. 2

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    3. 3

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Finnair: Aasian-liikenne kaksinkertaistuu odotettua ripeämmin

    8. 8

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    9. 9

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    10. 10

      Tämä Suomeen? "Lukitsee 500–600 euron kk-tuloihin"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Kondomien myynnissä selvä piikki juhannuksena

    9. 9

      Finnair sai hetkessä 500 hakemusta lentoemännän ja stuertin tehtäviin – Läpäisetkö sinä tiukan seulan?

    10. 10

      Yli 7 viikon lomat ovat harvojen herkkua – iskeekö leikkuri seuraavaksi niihin?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    11. Näytä lisää