Kokoonpanon kysyntä ei täyttänyt odotuksia

ThyssenKruppin Valmet-osakkuuden ostoa koskevasta syksyn 2001 tiedotteesta näkyy, että saksalaisyhtiö odotti autoteollisuuden ulkoistamisen lisääntyvän voimakkaasti. Kokoonpanon osalta näin ei kuitenkaan ole käynyt.

– Viimeisten kahden vuoden kuluessa ei ole tehty lainkaan kokoonpanon ulkoistamissopimuksia. Edelliset sopimukset, kuten BMW:n kolmossarjan kokoonpano Magna Steyrilla sovittiin jo kolme-neljä vuotta sitten, sanoo ThyssenKrupp Automotiven tiedotusjohtaja Viktor Braun Taloussanomille.

Itävaltalaiselle Magna Steyrille meni myös aikaisemmin Uudessakaupungissa tehty Saabin avomallin kokoonpano. Näiden lisäksi sen tehtaalla kootaan Mersun E-luokkaa, Chrysler Voyageria ja Jeep Grand Cherokeeta.

Yhtiö aikoo nostaa tuotantonsa viime vuoden 113 000 autosta tänä vuonna 200 000 kappaleeseen, mikä on jo neljäsosa kokoonpanon 800 000 kappaleen vuotuisista maailmanmarkkinoista.

Saksan autokonsernien ulkoistamishaluja on jo viimeiset kolme vuotta hillinnyt heikko menekki, jonka aikana kaikki mahdolliset työt on mieluummin teetetty omilla tehtailla, koska henkilöstön irtisanominen olisi tullut kalliiksi.

ThyssenKrupp on jatkanut edelleen autoteollisuussektorinsa vahvistamista ja osti viimeksi kuukausi sitten neljänneksen bochumilaisesta Bertrandista.

– Se tekee puhtaasti kehitystyötä. Muissakaan tytär- ja osakkuusyhtiöissämme ei koota mitään koreja suurempaa, sanoo Braun.

Kommentit

    Näytä lisää