HundPark on nuorten kimppayritys

Julkaistu:

Nuoret suunnittelijat ryhtyivät tiiviiseenyhteistyöhön

HundPark ei ole koirapuisto, vaikka sellaistakin on joskus epäilty. Kampissa sijaitseva liike on nuorten vaatesuunnittelijoiden yhteisyritys.

"Popelka", "Albumi", Piu", "Jocos@", "Moriko", "Leftie", lukee rekille ripustetuissa vaatteissa. Näitä on turha etsiä Stockmannilta. Vielä ainakaan. HundParkissa myydään vain tulevaisuuden vaatesuunnittelijoiden omia merkkejä.

Vaatteet eivät myöskään kävele kadulla vastaan, sillä useimmat ovat lähes uniikkikappaleita.

– Yleensä emme edes valmista kuin kokoja 36 ja 38. Tilauksesta teemme myös muita kokoja, mutta meidän resursseillamme ei voida valmistaa tavaraa varastoon, kertoo Petra Hankaniemi, yksi HundParkin kahdeksasta yrittäjästä.

HundParkin vaatteet ovat "nuorekkaita" ja "leikkisiä", mutta eivät pelkkiä klubivaatteita. Ne on suunniteltu "nuorille kaupunkilaisille, trendikkäille, mutta massaan kyllästyneille". Hankaniemi kiistää kuitenkin, että suunnittelijat tuijottaisivat trendikarttoja.

– Itse ajattelen, että jos pidän jostain, ehkä joku muukin pitää. Yleensä suunnittelu lähtee aina materiaalista.

Idea yhteisyrityksestä sai alkunsa vaatteita suunnittelevien kaverusten haaveesta perustaa oma liike. Mukaan pyydettiin tuttavia ja yritys pantiin pystyyn tammikuussa 2001.

Yrittäjiä, opiskelijoita ja vastavalmistuneita, putiikissa on ollut kerrallaan 8–15. Porukka on vaihtunut sitä mukaa, kun suunnittelijat ovat työllistyneet muualle. Tavoitteena on, että jokainen lähtijä hankkii itselleen seuraajan.

Yrittäjät ovat myös sitoutuneet siihen, että jokainen tuo säännöllisesti uutta tavaraa myytäväksi sekä pyörittää kauppaa 10–15 tuntia kuukaudessa.

Kotimainen vaatesuunnittelu on saanut paljon positiivista julkisuutta viime vuosina, lähinnä muutaman nuoren nimen avulla. Hankaniemen mukaan suomalaisen vaatesuunnittelun tila onkin onkin ihan eri kuin silloin, kun HundParkia pantiin pystyyn. Mutta:

– Työpaikkoja ei ole tarpeeksi, ei ainakaan valmistuneisiin nähden. Varsinkaan sellaisia paikkoja ei ole, missä nuori suunnittelija voisi tehdä omaa tuotantoaan. Täällä me voimme.

HundParkilla ei ole varaa näyttäviin mainoskampanjoihin, joten sen täytyy hakea tunnettavuutta muualta. Parhaiten sitä on tullut kerran vuodessa järjestetyistä näytöksistä. Esimerkiksi viime kesänä sen suunnittelijat esiintyivät Art Goes Kapakka -tapahtuman yhteydessä. Myös tänä kesänä on tarkoitus saada näytös aikaan.

Hankanimen mukaan näytösten järjestämisessä on "hirveä homma", mutta työ kannattaa: näytösten jälkeen myös yrityksen asiakasmäärä on kasvanut.

– On selvää, ettei meille riitä Erottaja-jengi, Hankaniemi sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    4. 4

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    10. 10

      Pörssitulokas Kamuxin liikevaihto kasvoi – alkuvuonna meni kaupaksi liki 10 000 autoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää